Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Vel, om ikke kursen går under 5,4 så kan jeg ikke kjøpe mer SOFF. Tror jeg økte beholdningen med nesten 80 % i romjula… Hvorvidt det er overmot (dumskap) eller det motsatte vil uken vise.

1 Like

Økte med 100% i jula eg og.

2 Likes

Jøss🤔

EPS du tenker på?

Rekonstruksjonsresultatet gir jo en hyggelig EPS

Nettopp, men berre finansielt og ikkje operativt

men nå er vi over 5.7

Wait for it

Blir bra dette.
En csv kontrakt nå så er vi over 6 umiddelbart

Er bare å sitte i ro nå, eller akkumulere :slight_smile:

1 Like

Blir fort høydeskrekk blant enkelte med 10-15 øre opp :joy:

Dette er mye mer positivt enn jg håpet😄

Fine kjøpsposter på 5,60-5,61

Nyttårsvurdering av SOFF 2022

2021 er over, og vi er nå så vidt i gang med det som forhåpentligvis skal være året som i ettertiden vil kategoriseres som revitaliseringen av norsk offshore supply.

Dette enda ikke på slik måte at regnskapstallene vil imponere utbyttekåte investorer, men likevel i slik grad at det gir grunnlag for å tro på at en tid med lønnsom drift igjen vil kunne komme. SOFF avsluttet 2021 med en børsverdi tilsvarende P/B=10%. Det er således trygt å fastslå at så ikke er tilfellet blant den generelle investor pt.

Nye kontrakter- og en bedret spot ga SOFF en hyggelig inntjeningsvekst i 3Q21 og som nok også ville vært tilfellet for 4Q dersom ikke dette kvartalet samtidig innbefattet at flere OCVer avsluttet sine kontraktsarbeider med dertilhørende påfølgende «dødtid». Dette er på litt lengre sikt derimot noe som kan bidra til ytterligere inntektsvekst gjennom 2022, og forutsatt at SPOT ikke blir så hakkende gale fremover, kanskje kan bidra til sorte kvartalstall allerede etter at en 5-6 nye OCV-kontrakter er inngått- og trådt i kraft.

For PSV- og AHTSene så er forutsetningene, jf. Inngåtte avtaler, nå langt bedre enn tilfellet var for et år siden.

Den nære fremtiden- og de nærmeste kvartalsresultatene vil nok derfor i stor grad avhenge av hva som skjer med;

  • Normand Australis
  • Normand Cutter
  • Normand Frontier
  • Normand Installer
  • Normand Navigator
  • Nor Valiant
  • Normand Maximus
    og som alle står uten «langvarig» kontraktsarbeid og som på kort sikt derfor fremstår som en utfordring, men som i et lengre perspektiv representerer et stort inntektsvekstpotensial all den tid «nye» kontrakter inngås med vesentlig bedre rater enn tidligere.

Jeg har på bakgrunn av de forespeilede mulighetene innenfor olje, gass, vind, sol, oppdrett, og mining mv. stor tro på SOFF- og svært høye forventninger til hva fremtiden kan bringe av muligheter for selskapet- og oss som aksjonærer.

Høy gjeld (ift. dagens- og de seneste års inntekter) og mangel på endelig avklaring ift. Normand Maximus er risiko- og usikkerhetsfaktorer,og de viktigste fundamentale triggerpunktene for selskapet og aksjekursen fremover. I et stigende marked med høy forespørsel etter store konstrukjonsskip er dette derimot kanskje ikke så store risiko- og usikkerhetsfaktorer som man kanskje skulle tro!?

Jeg har på bakgrunn av dagens P/B og den forbedrede generelle oppfatningen om markedsutsiktene også positive forventninger til diverse «børspsykologiske» triggere.

Jeg mener derfor man kan se lyst på fremtiden som SOFF-aksjonær uavhengig av om man er kort- eller langsiktig inne som investor i selskapet.

3 Likes

Hiver inn denne som ble gjentatt i Børsxtra nyhetsbrevet idag:

"OFFSHORE SERVICESKIP: Det ligger an til et brukbart år for offshore­skipene i Nordsjøen, mener Fearnley Offshore Supply som er mer optimistiske til markedet enn hva de har vært på lenge. De ser økt aktivitet og redusert tilgjengelighet på tonnasje. Selv om flåteutnyttelsen og ratene for ankerhåndteringsskipene som opererer i Nordsjøen ligger under nivåene fra 2019, har det vært 25 prosent flere slutninger i fjerde kvartal 2021 enn i samme periode i 2020. Ikke minst har det vært en betydelig forbedring i dagratene, som har steget med hele 61 prosent i fjerde kvartal. "

2 Likes

Helt klart et annet handelsmønster i dag. En god start på forhåpentligvis et glimrende år

Veldig bra utvikling på markedets fremtidsutsikter og de fleste piler peker oppover på mellomlang og lang sikt. Inntil videre er det magert i spotten med 23% utnyttelse av AHTS i nordsjøen og 56% på PSV. Om det ikke kommer noe nytt denne uken er alle AHTS båtene i spotten uten arbeid. Satser på at dette blir kortvarig :crossed_fingers:

Trøsten for være at det ikke er ulikt januar for 1 år siden.
Samtidig kan man håpe at det tikker inn en kontrakt eller 3 av lengre varighet for noen av fartøyene i spotten, eksempelvis for Aker.

950k aksjer omsatt og opp nesten 5% uten nyheter… Er det sånn det er å ha aksjer uten nedsalg så kan jeg venne meg til det😄

2 Likes

Notification

4 Likes