Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Prosenten skal være mulig å regne ut dersom man vet prisen på fartøyet, hvor mye første avskrivning var og hvor mange avskrivninger det har vært før oppskrivning

Det blir da pris = 1 - prosent på første avskrivning ^ (antall avskrivninger)

Oppskrivning delt på regnestykket over * 100

Da skal du finne prosenten, men det avhenger av å vite en god del informasjon, vet ikke hvor mye man får sett i rapportene

Ser ut som motstanden i ordreboken er noe redusert. Langt færre poster på 4000 aksjer til salgs - færre iceberg

1 Like

Og stor kjøpspost på 7

Ligger nok mye skjult, men ja. Mye penere ordrebok kontra igår.

1 Like

Skal vi ikke kunne iceberg mindre enn 4000. Eller var det 2000? Husker ikke

god morgen . hva betyr iceberg? forresten så har jeg tro på at vi har forlatt 6 tallet for en stund. tenker spesielt på oppvåkningen som skjer rundt eidesvik og verdiene som er i offshore flåten

2 Likes

Du vil selge 10000 aksjer i soff, men velger åpent volum (iceberg) som 4000 i ordreboken. Altså de 4000 er synlig i ordreboken (toppen av isfjellet), mens rest er skjult.

Jeg forstår. dette er en funksjon

1 Like

Helt riktig. Men det er relativt lett å merke om man støter på iceberg ordre…

1 Like

men jeg tror nok nå at flere og flere får øynene på hvilke verdier som ligger i solstad hvis man sammenligner de med Eidesvik. Synnes det går noe tregt…men det kommer. men bedre med en forsiktig oppgang enn en rask oppgang som skaper fall og usikkerhet.
jeg regner med at vi lett ender på 7.2-7.3 i dag. da er jeg fornøyd.

1 Like

Er noe større aksjemeglere bruker for å ikke forstyrre markedet. Våkner folk opp til 1 000 000 aksjer i ordreboken på soff så fuger aksjen ned. Så derfor deler man de opp og lar det selges automatisk.

Ps (veldig dramatisk eksempel, tviler sterkt på at noen står me 1 mill aksjer i Iceberg her i soff :joy:)

7.09 ser ut som et iceberg

Nei tror ikke det. kjøpte nettopp 1 aksje. Da ordren ble utført forsvant 1 aksje fra boka. Letteste måten å oppdage iceberg etter min erfaring er å kjøpe noen aksjer for å se om boka letter på seg…

Har kjøpt litt mer SOFF, SIOFF og EIOF i dag, med fin effekt på verdien av eksisterende portefølje.

3 Likes

Jeg beklager!

Dette regnestykket har dessverre for mange ukjente og usikre faktorer til at det er mulig å komme frem til noe klart svar. Samtidig synes nytteverdien ikke å være stor nok til at det kan forsvares å bruke særlig mye tid på dette.

Det sagt; Det er ingen tvil om at dette bidrar til å styrke (eller skal vi si dokumenterer?) min overbevisning om at det her finnes et stort EK-potensial i et stigende marked. Det er ENORME summer som er nedskrevet de seneste 5 årene. Dette støtter dessuten min tro på at det er gjennomført “strategisk og kreativ” nedskriving som del av rekonstruksjonsprosessene.

Snarere enn å bruke mer tid på dette kommer jeg til å se litt nærmere på om det kan finnes noen regnskaps- eller rekonstruksjonsrelaterte årsaker til at EIOFF solgte skipet. Dette fremstår for meg nemlig som svært underlig- med mindre prisen rett og slett var for god til å takke nei til (og da faller jo hele eller deler av grunnlaget for beregningen bort)

Edit: Jeg kan jo tillegge følgende;

EIOFF har nedskrevet 1,6 MMNOK siden 2015. SOFF har til sammenlikning nedskrevet 13,8 MMNOK hvilket er 8,6 gangern på en flåte som som var- og er ca. tilsvarende mange ganger så stor. Dette gir jo likevel en liten indikasjon på at vi kanskje har de samme forutsetningene for oppskrivninger som EIOFF, bare i betydelig større grad.

Edit2:
Vi har 4 skip i “Neptunklassen” og 7 andre store konstrukjonsskip som da i hver fall burde gi 50% så kan dere jo selv spekulere i muligheter bare for disse skipene…

4 Likes

@srh , personlig tror jeg ikke det kan utelukkes at selskapet har hatt et ønske om å snevre inn sitt satsingsområde.
Det krever nok ganske mye ekstra ressurser for å drive såpass bredt som de har gjort med en såpass liten flåte.
Jeg tror de primært vil satse på PSV’er framover.

Men, bare spekulasjon fra min side selvsagt.

Det er selvsagt en mulighet, men da har de vært veldig heldig med kjøperen som vel er den samme som skipets oppdragsgiver gjennom 2022 samtidig som partene synes å holde det åpent om videre samarbeid om drifting av skipet mv.

Oppdragsgiveren for EIOF ut 2022 er HAVFRAM og kjøper er DEME. DEME ser ut til å ombygge litt på Neptun og auke krankapasiteten for mulighet for vindmøller,

“Deme skal bygge om Neptun fra en turntable drum 4500tonn til 2 hvor den andre skal klare 7000 tonn. De sier de også kan bruke skipet til offshore vind installasjoner”
Henta frå Xtrainvestor frå truverdig kjelde^
https://www.deme-group.com/news/deme-further-reinforces-fleet-acquisition-offshore-installation-vessel-viking-neptun

1 Like

Dette ser ut til å stemme ja

Var det den forrige kontrakten til Neptun som var for DEME- jeg er sikker på at jeg leste noe om dette i går!?