Jeg beklager!
Dette regnestykket har dessverre for mange ukjente og usikre faktorer til at det er mulig å komme frem til noe klart svar. Samtidig synes nytteverdien ikke å være stor nok til at det kan forsvares å bruke særlig mye tid på dette.
Det sagt; Det er ingen tvil om at dette bidrar til å styrke (eller skal vi si dokumenterer?) min overbevisning om at det her finnes et stort EK-potensial i et stigende marked. Det er ENORME summer som er nedskrevet de seneste 5 årene. Dette støtter dessuten min tro på at det er gjennomført “strategisk og kreativ” nedskriving som del av rekonstruksjonsprosessene.
Snarere enn å bruke mer tid på dette kommer jeg til å se litt nærmere på om det kan finnes noen regnskaps- eller rekonstruksjonsrelaterte årsaker til at EIOFF solgte skipet. Dette fremstår for meg nemlig som svært underlig- med mindre prisen rett og slett var for god til å takke nei til (og da faller jo hele eller deler av grunnlaget for beregningen bort)
Edit: Jeg kan jo tillegge følgende;
EIOFF har nedskrevet 1,6 MMNOK siden 2015. SOFF har til sammenlikning nedskrevet 13,8 MMNOK hvilket er 8,6 gangern på en flåte som som var- og er ca. tilsvarende mange ganger så stor. Dette gir jo likevel en liten indikasjon på at vi kanskje har de samme forutsetningene for oppskrivninger som EIOFF, bare i betydelig større grad.
Edit2:
Vi har 4 skip i “Neptunklassen” og 7 andre store konstrukjonsskip som da i hver fall burde gi 50% så kan dere jo selv spekulere i muligheter bare for disse skipene…