Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Grov utukt på børsen nå. Folk bare lemper ut…

Ja jeg selger ikke noe idag, har rydet unna et par småposter i selskap jeg har mistet troen på og økt i et par jeg har troen på for de pengene.

Syns Soff holder seg helt greit idag, bra omsetning.

Ser an usa. og brent. Oljen er vrien opp i asia, med i europa og USA er wildcat. Beslutningspunkt 1600 for min del.

Mye panikk, men en viss fare for å bli bagholder :slight_smile:

Styrke i Soff aksjen:) fantastisk bra at sen holder seg fint i dette ellers blodbadet.
Om dere vil være med en ellers rekyl, kjøp Frey batteries idag!

Da ble det litt Freyr. Kan du nå forklare hvorfor? :blush:

Tja, vet ikke om jeg synes at Soff utmerket seg spesielt positivt idag ift andre ved å holde seg greit.
7% ned er ganske betydelig, kunne selvsagt vært 10%, men vi skal ikke glemme at den stod i 8 for en drøy uke siden, idag slutter den ned mot 6.

Jeg er ikke fornøyd med at det drøyer med nye kontrakter, det må jeg bare si, at store etterspurte fartøy nå ikke er i bruk men ligger til kai finner jeg besynderlig.
Kall meg gjerne sur idag, men akkurat dette skjønner jeg jævla lite av!

1 Like

Er ytters få som ligger til kai, er vel bare Australis som har ligget til kai en stund og det er ikke av de største. Cutter benytter anledningen til verftsopphold, er bare et par dager siden den flyttet seg til soffbasen igjen.

1 Like

Glem heller ikke at vi for 14 dager Ca låg på 4,5!
Vi er fortsatt opp 50% etter nedsalget stoppet.
Det er jo ikke værst:)

Du er nok bare litt furten i dag. Det er lavsesong, og sist men ikke minst vi avventer tid for bedre kontrakter. Det er godt vi er tålmodige- og sterke i trua! :blush:

1 Like

Nasdaq er i korreksjon. Vi er nå pr emi kurs etter freyr slo seg sammen, og børsnoterte seg i USA.
Alt det fundamentale er på plass, og kontrakter/samarbeid i bøtter og spann.
Fabrikk utbygging i MO, Finland og Amerika er under planlegging. Ja, inntekter ligger fram i tid, men denne er spådd 1500% opp pareto.
Har nå vært med til 13 US to ganger, fylt på begge gangene ved 8,5-8,9 området.

Nok freyr på Soff tråd!:slight_smile:

Cutter har uansett hatt kaitid siden 12.desember uavhengig hva den gjør.
Australis vel enda lenger til kai.

Ja, @Midlang86 fullt klar over at vi er betydelig opp fra den gang, men den rekylen var dømt til å komme uavhengig av annet enn at det ville skje.

Jepp @srh, blir litt furten når det er totalt stille fra selskapet, mulig jeg hadde lagt min egen forventningslist for høyt ift nye kontrakter.

Det positive er at det ikke kom noen nyhet idag eller på fredag, det ville uansett druknet i all makro støy, satser på at meldingene kommer på positive dager slik at vi får mer effekt ut av nyhetene.

I tillegg er det slik at jeg lærer heldigvis etterhvert og klok av skade etter forrige runde har jeg selvsagt lettet meg med ca. 50% på rundt og et stykke opp på 7 tallet slik at jeg ikke drar med meg alt ned igjen.

2 Likes

ja. nå rykker den flotte oppturen vi hadde. snart er vi nok nede på 5 tallet. hva tror du om morgen dagen?

Har sett litt på den, og egentlig konkludert med at jeg ikke enda kan nok om den, men tok tipset og satser på flaks

Øyeblikksbildet ser ikke bra ut. Alle børser er blod rød. Vix frykt indeksen er opp på nivå tilsvarende oktober 2020 - da var det dårlig stemning før vaksinenyhetene kom. Det er enda et stykke til covid outbreak…

Generelt så har nedgangen vi ser nå lite med det fundamentale å gjøre, sett bort fra for vekstselskapene. Men sistnevnte har korrigert, spør du meg, overdrevent mye. Når de lange rentebanene stiger med forventning om inntjening i fremtiden (vekst selskaper) så påvirkes intjeneningsmultiplene negativt - den ser jeg, det er logisk. For verdiselskapene er virkeligheten annerledes og jeg får derfor ikke helt grep om hva årsaken til fallet i dag og fem dagene i forkant.

Ser man til makro så bidrar nok FED møtet som skal skje på onsdag til mye usikkerhet. Hva kommer dem til å annonsere? hvordan blir rentene? Det er nok mange investorer som vekter ned på grunn av frykten for hva FED vil annonsere. Så har vi fallet Ukraina og Russland som gjør sitt for å svekke sentimentet -

Min teori er at alt blir blod rød på grunn av usikkerheten rundt FED møtet. Dette vil få en stor påvirkning på tiden som følger etter. Med feb/mars 2020 frisk i minnet tror jeg nok mange velger å selge uvilkårlig verdi eller vekst- deriske, ta gevinst, vekte ned - fordi man heller vil være med på oppturen enn nedturen. Da blir det høy grad av selgere og pris presses ned.

Jeg forventer ikke noe endring i stemningen før onsdag, men dette kan plutselig snu fordi når aksjene oppfattes billig og noen begynner å kjøpe så vil nok flere kjøpe - de som ville være med på oppturen - og flere vil kjøpe (snøball effekt).

For verdi er jeg ikke bekymret, energi i det minste.

Det er også viktig å ha i bakhode at ingenting når det gjelder selskapene (verdi) har endre seg fra i går, en uke siden osv. Har vært gjennom dette noen ganger nå, så selv om det er irriterende så er jeg ikke bekymret.

2 Likes

Veldig enig i det du skriver, men jeg tror vi får et skifte imorgen, senest på onsdag, hvertfall en dag med relativ kraftig rekyl, mulig den blir etterfulgt av en dag og to til med nedgang igjen før det stabiliserer seg og flater ut.

Se an litt hvordan USA ender, men de fleste som handler aksjer må påberegnes korreksjoner, ja opptil flere. Soff posisjonen min er to år i august, hadde da troa på rekyl lenge før den kom, men den kom. Jeg ser positivt frem mot Q4 resultatet. Dette gjør jeg ellers og i mine posisjoner. Att korreksjonen nå kom var meldt lenge. Forskjellen fra sist, er at jeg nå hadde solgt unna litt i alle posisjoner for å sitte i cash i disse dager, kjøp, når alt annet raser OM fundamentet er det samme bare utsatt!

vi skal ikke forvente for mye på q4. alt bedre enn -250mill vil være meget bra. q1. blir nok noe trist men q2 og spesielt q3 da skal vi se en betydelig bedring mot 0 resultat og kansje positive tall. da tror jeg nok at det vil stramme seg til

Med 1,5 mrd i omsetning i Q3 så slo de vel estimatene til de fleste med 100M. Kan en håpe på 1,35-1,40 mrd i omsetning i Q4 og EBITDA rundt 300-350 M?

Jeg har gjennom de seneste kvartalene konsekvent undervurdert inntektssiden. Basert på beregninger for 4Q og hensyntatt tidligere nivå av underestimering så tør i alle fall ikke jeg å utelukke dette @TMV . Det var noe lediggang jf. 3Q, men samtidig var flere skip på nye bedre kontrakter, noen på korte og ofte «bedre» betalte jobber samtidig som spot ikke var så hakkende gærn. Det blir spennende å se!

Men, ikke så spennende som det blir fremover, og etter hvert som nye OCV- kontrakter blir tegnet.

Edit: Det er vel dessuten slik at det er først nå, etter4Q, at vi får et tilstrekkelig godt tallgrunn til å kunne beregne reell «inntektsvekst» som følge av «nye» kontrakter herunder følgelig at de kan vise seg å gi større utslag for 4Q og tiden fremover enn man kanskje tror- men for så vidt også motsatt ( Les: Spot var relativt sett bedre) selv om jeg ikke tror sistnevnte er tilfelle.

1 Like