Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

En ting er jo klart-skjer det ikke noe med ratene i løoet av 2022/2023 er alle fakked- Soff, Dof, Siem, Havila etc. Skipene blir eldre, ingen har råd til nybygg og de som er refinansiert har stort sett til 23/24 med å komme opp på et nivå hvor de kan betjene gjelden.

Det er jeg 100% enig i.

Uten en betydelig endring med færre fartøy og høyere rater vil “ingen” overleve.

Og derfor er ikke jeg overbevist om at enkelte aktører finner det hensiktsmessig at Dof får fortsette.

Tja, det skal vel i teorien løse seg for noen for det skal vel finnes en “bærekraftig masse” (Uttrykket lyder bedre på engelsk) som vil gi balanse herunder nødvendige inntekter, men er helt enig i dette poenget.

Ja tjenestene trengs jo så noen vil selvsagt overleve- men ikke i dagens form/med dagens finansieringsløsninger.

1 Like

Regnestykkene er enkle.
Vi vet at alle selskapene må opp i inntjening, noen ganske betydelig for å oppnå en bærekraftig situasjon.
Solstad er blant de som trenger størst økning, det er det ingen som helst tvil om.
Selskapet må på kvartalsvis inntjening vi aldri før har sett i selskapet.
Det kan la seg gjøre det er det ingen som helst tvil om, men da må ratene opp og antall fartøy må ned.

Det er en grunn for at LPS stadig vekk nevner og snakker mye om konsolidering, konsolidering og atter konsolidering.

Hca var inntjeningen til soff flr krisen, feks 2010-2014?

Aner ikke, finner kun tall fra 2017

Edit: 3,7 mrd i innteker i 2014 og 3,5 mrd i 2013

På kortere sikt må antall skip ned- særlig AHTS/PSV. På lengre sikt tror jeg antallet skip skal opp- særlig Konstruksjonsskip. Dette ref. global pipeline for Offshore wind som etter planen skal økes ENORMT i årene fremover.

som svar til Metallian:

om jeg ikke husker feil, så vil 2014 ratene være en god start for oss

Helt enig.

CSV blir utfordringen med positivt fortegn, mens det flommer over av psv’er og ahtser, det ser vi i spotten nå.
Utnyttelsen på psv’ene er nå nesten 100%, likevel er ratene kun på 70-120k.

Dette er siste slutninger i Nordsjø spotten og da tett på 100% utsolgt. PSV’er de to med rate oppgitt, Vega er en AHTS.

24/09/21 [ISLAND DEFENDER](javascript:void(0):wink: Asco Group Ltd Supply duties, C/R + opt 27/09/21 GBP 10500
24/09/21 [SKANDI VEGA](javascript:void(0):wink: Wintershall Dea Supply duties, D/D 5 24/09/21 RNR
24/09/21 [VOS PASSION](javascript:void(0):wink: Total E&P UK Ltd Supply duties, D/D 14 25/09/21 GBP 9000

Blir uhyre spennende å følge utviklingen framover.
Er hvertfall rimelig trygg på at det kommer til å skje mye innen sektoren de neste 2 årene.

1 Like

Har sett litt på rateutviklingen i spotten i Nordsjøen, vurderinger kun basert på Westshore sine diagrammer.

For PSV tegner 2021 å bli bedre enn 2018 og 2020 og med en sluttspurt de 3 siste månedene kan 2021 også bli bedre enn 2019.

For AHTSENE kan man ved en god innspurt slå alle årene 2018,2019 og 2020.
Man ligger pt betydelig bedre ann gjennomsnittlig enn 2018 og 2020 også her, men 2019 kan slås om nåværende trend fortsetter.

Usikker på nøyaktigheten på disse diagrammene, men antar de ikke er helt “way off”.

Opplagt at mens årene nå går vil man nok oppleve at de fleste av fartøyene som ligger i opplag aldri mer kommer seg ut derfra selv om det ikke bygges nye vil det koste en arm og en fot å reaktivere mye av det som ligger.
Og her hviler mye ansvar på såvel kreditorer som rederiene selv. Det må øves press slik at flest mulig skal ha en mulighet for å overleve og etterhvert også kunne levere greie resultater.
Selv om dette gjøres tror jeg altså det er umulig at alle rederiene notert på OSE fortsatt eksisterer i nåværende form om 1-3 år fram i tid.
Selskaper som Havila og Eiof tror jeg på et tidspunkt blir slukt, samtidig som jeg ikke ser bort fra at Dof veltes. Dersom selskapet ikke veltes er jeg overbevist om at det etter en da vellykket restrukturering vil framstå i en helt annen form.
Jeg tror selskapet vil måtte kvitte seg med et lass av psv’er og ahtser og hovedfokus på konstruksjonsfartøyene.
Det skal legges til at Dof besitter flere solide og meget bra AHTSER. Men, jeg er overbevist om at vi vil se en strategisk og påtvunget retningendring for selskapet.
Så dersom man forutsetter fortsatt bedring i markedet framover, relativt høy oljepris skal man ikke se bort fra at 2022 kan bli et mye bedre år også for psv’ene og ahtsene.
Mye tyder vel på at vi nå er vitne til et taktskifte.

Jeg nevner ikke Solstad i dette, men det ligger i sakens natur hva jeg tror om selskapet, de blir stående igjen som vinneren til slutt i dette racet. De har den desidert største flåten idag, de har ekstreme muskler i Aker og Hemen. Forsvinner Hemen ut, noe jeg ikke helt tror på så sitter altså fortsatt Røkke igjen.
I hans paraply av selskaper nå sier det seg selv at et sterkt soff passer som hånd i hanske med hans ambisjoner.

Har helelr ikke nevnt Sioff. Det selskapet er jeg usikker på i dette bildet. Fortsetter DOF driften tror jeg også at Sioff på sikt forsvinner. Tror rett og slett ikke det er rom for flere enn 2 store offshore rederier med base i Norge.

Det her er ganske enkelt.
Enten et par aktører som lever bra, eller et lass av rederier som alle lever dårlig.

2 Likes

Installer er nå på vei til Cape Town SA, så blir det spennende å se hva som skjer derfra

Edit:
Er det lov å håpe på at Luandajobben kunne trenge et pent brukt konstruksjonsskip i tillegg til de 7 PSVéne?

1 Like

Carrier nå meldt med ankomst til Luanda, Angola den 10.10.21.

1 Like

Legger merke til at det de siste dagene har poppet opp med nye langtidsoppdrag på Westshore.

Date Charterer Scope of Work Commencement
24/09/21 ConocoPhillips Norway Supply duties, 1,2,3,4,5,6 or 7 years firm + 3 x 1yr opts 03/01/22 - 01/05/22
24/09/21 PSE Kinsale Energy Supply duties, 30 days firm + 3 weekly opts + D/D 14 04/10/21 - 10/10/21
24/09/21 Repsol Sinopec UK Supply duties, 1, 2 or 3 years firm + 2 x 1 year options 01/12/21 - 31/12/21
24/09/21 Repsol Sinopec UK Drilling support, 1 well firm, est 90-120 days 01/12/21 - 31/12/21
23/09/21 Vår Energi AS Standby duties, 5 months firm + 5 x 1m opts 04/10/21 - 10/10/21
20/09/21 Total E&P UK Ltd Supply duties, 1 year firm + 1 yr opt 01/10/21 - 31/10/21
15/09/21 Premier Oil E&P Supp Maersk Innovator, 4 Wells firm + 1 Well opt, ca. 400 days 01/12/21 - 31/12/21
15/09/21 Premier Oil E&P Supply duties, 1 year firm + 2 x 1 yr opts 06/12/21 - 06/12/22
01/09/21 Total DK Supply duties, 14 months firm + 6 x 1 m opts + D/D 14 01/11/21 - 30/11/21
30/07/21 Total Energies UK Supply duties ( 2-3 x PSV), 1 yr firm + 1 yr opt 01/08/21 - 30/09/21

Endel sexy oppdrag her.

2 Likes

Vært noen slutninger og

Normand Baltic rapportert med forflytning til Anchorage City, United States (USA) og med meldt ankomst før den dro (klarte ikke å la være) den 25.09
Jeg trodde Taiwan- jobben skulle vare lengre (opp til 220 fartøydøgn) men dette tilsier vel at denne jobben er ferdig. Hva skjer videre Baltic?

Edit:
Står en del på spill nå. LPS sine ord om backlog/etterspørsel etter konstruksjonsskip og det faktum at vi har neon skip som trenger jobb i 4Q

Spørs når den begynte på jobben, opp til 7mnd er ca midt februar eller noe senete- kan være ferdig.

1 Like

Kommer det ikke et rush av nye kontraktssigneringer fra Solstad de kommende to ukene blir jeg svært overrasket og skuffet.

Det må være lov å forvente ja. I annet fall blir det en aldri så liten nedtur, samtidig som jeg vil bli nødt til å revurdere min etablerte vektlegging av det LPS uttaler.

Med unntak av NM (Pga garantien og going consern) så er det vel strengt tatt ingen enkeltkontrakter som påkrever børsmelding. Kan det hende at SOFF nå bygger seg opp mot de første virkelige kursendrende grepene og meldingene? (En skulle jo tro at dette ville være en viktig målsetting for LPS, ledelsen og styret)

Edit:
og kan vi se at en eventuell slik strategi kan knyttes til det Hemen holder på med?

Nja, såvidt jeg er kjent med SKAL man melde kontrakter som anses for å potensielt kunne være kursdrivende.
Hvertfall skal man minimum kunne forvente at selskapet melder lignende kontrakter som dem har hatt for vane å melde dersom de ikke oppgir annet på kvartalspresentasjonene.
CSV kontrakter på eksempelvis 3mnd + må man forvente at dem melder framover.
1 måneds kontrakter ikke, men da vil man kunne registrere det selv på spotsiden.

Men, dette med meldinger er nok litt flytende, men Australis er jo ikke meldt så tydelig at dem av ulike årsaker velger ikke å melde alt.
Antar det da ikke gjøres grunnet et eller annet ift konkurranse.

Jeg er enig i det. Poenget er at store CSV-kontrakter de facto ikke har virket kursdrivende, og slik jeg skjønner regelverket så er dette åpent for subjektiv tolkning. Jeg er således ganske sikker på at det ikke er regelstridig å la være å melde- eller avvente meldinger for senere fellesmelding dersom dette skulle fremstå som formålstjenlig. Dette åpner selvfølgelig i større grad opp for mulig urettmessig insider-aktivitet men likevel…