God Morgen Rodjer.
Jeg har tenkt litt Rundt NM
Slik jeg forstår det så er NM eid av et selskap som bestod av 75% av aksjene til et leasing selskap og 25% av solstad.
Slik jeg forstår situasjonen så ble eierskapet i dette selskapet på 75% overtatt av Banken. Dvs at solstad er med videre som eier.
Det som er interessant i slike avtaler er at man ofte legger inn en mulighet for solstad til å løse ut disse resterende aksjene. Regner med at røkke har laget dette til. spørsmålet er hvor dyrt dette evt. blir. Slik jeg har forstått det så er NM skrevet ned til i hvert fall 2400 millioner. Videre hva skjer når Dette firmaet som eier NM ikke klarer å betale sine forpliktelser. Slik jeg har forstått dette så la leasing selskapet inn en klausul fra start om innløsing.
Videre lurer jeg på hva skjer i denne saken. Jeg husker at leasing selskapet ville sak søke Bankene for at de dro inn deres andel i selskapet som eier NM. Solstad rederiet burde har en orientering om disse tingene pga. det har betydning for verdsettelse av aksjene.
…egentligt lurer jeg på potenisale her… og til hvilken pris Solstad kan overta NM. Kan vi få en løsning hvor NM løses ut for 2400 mill…hvor selvfølgelig solstad har 25% ergo innløsning kan bli på rundt 1800 mill.
videre har jeg gjort meg noen tanker rundt rederiet og eierforhold.
Vi hadde en prat rundt Havila hvor eier folholdet er slik at opprinnelig eier sitter sterkt. Det gir meg trygghet.
I solstad så ser jeg at solstad familien har bare rundt 4.2%.
Jeg mener det er et svakhetstegn. Greit med Røkke og Johan fredriksen…men ingen av de har greie på drift av et offshore rederi som må drives marginalt og langsiktig med det meste de gjør.
De eneste som kan får dette til er eiere som er i driften som forstår driften. Aktive eier er nøkkelen for suksess.
ok…ble mye dette