Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

At selskapet som har meldt 98% av sine inngåtte kontrakter siste 10 mnd plutselig skulle nærmest slutte med det eller utsette det vil synes suspekt, hvertfall vil jeg sterkt mislike en slik utvikling.
Har heller ingen tro på eller grunn til å tro at de beveger seg i den retning.
At de har vært innimellom trege å melde kan jeg forstå og leve med, men uten kontraktsmeldinger vil interessen droppe enda mer og det er ingen tjent med.

Så min konklusjon med de vi vet nå er at det kan komme utrolig mye kjekt nå den nærmeste tiden

Tipper dt blir som tidligere, litt oppsamlingsheat😎

Igjen helt enig, men dersom ikke noe slikt er i ferd med å skje så gjenstår mye meget snarlig kontraktsarbeid om ikke 4Q skal bli skadelidende.

Ja, det er egentlig en mye kortere og bedrefremføring av mitt poeng. Men, kanskje at dette nå gjøres med en litt ekstra “kursfremmende” vri.

Kan dette bety at “langtidskontraktarbeidet” har blitt så stort at oppdragsgiverne i større grad finner det hensiktsmessig å sette bort flere til meglere?

Dette tror jeg @Metallian har bedre kontroll på enn meg.

1 Like

På Baltic har de bare trykket feil på AIS’en, de har de siste månedene vekslet mellom feltet og ankring på TAICHUNG ANCH (Anchorage). Det skal de nok fortsette med.

1 Like

Bak betalingsmur, “men de er jo spent på hvordan det går med båten” :joy: :joy: :joy:

God Morgen Rodjer.

Jeg har tenkt litt Rundt NM
Slik jeg forstår det så er NM eid av et selskap som bestod av 75% av aksjene til et leasing selskap og 25% av solstad.
Slik jeg forstår situasjonen så ble eierskapet i dette selskapet på 75% overtatt av Banken. Dvs at solstad er med videre som eier.

Det som er interessant i slike avtaler er at man ofte legger inn en mulighet for solstad til å løse ut disse resterende aksjene. Regner med at røkke har laget dette til. spørsmålet er hvor dyrt dette evt. blir. Slik jeg har forstått det så er NM skrevet ned til i hvert fall 2400 millioner. Videre hva skjer når Dette firmaet som eier NM ikke klarer å betale sine forpliktelser. Slik jeg har forstått dette så la leasing selskapet inn en klausul fra start om innløsing.

Videre lurer jeg på hva skjer i denne saken. Jeg husker at leasing selskapet ville sak søke Bankene for at de dro inn deres andel i selskapet som eier NM. Solstad rederiet burde har en orientering om disse tingene pga. det har betydning for verdsettelse av aksjene.
…egentligt lurer jeg på potenisale her… og til hvilken pris Solstad kan overta NM. Kan vi få en løsning hvor NM løses ut for 2400 mill…hvor selvfølgelig solstad har 25% ergo innløsning kan bli på rundt 1800 mill.

videre har jeg gjort meg noen tanker rundt rederiet og eierforhold.
Vi hadde en prat rundt Havila hvor eier folholdet er slik at opprinnelig eier sitter sterkt. Det gir meg trygghet.
I solstad så ser jeg at solstad familien har bare rundt 4.2%.
Jeg mener det er et svakhetstegn. Greit med Røkke og Johan fredriksen…men ingen av de har greie på drift av et offshore rederi som må drives marginalt og langsiktig med det meste de gjør.
De eneste som kan får dette til er eiere som er i driften som forstår driften. Aktive eier er nøkkelen for suksess.
ok…ble mye dette :cowboy_hat_face:

Hemen ned 65k på dagens liste- ellers intet spennende

hm. men hvorfor stiger kursen når hemen skal ut? han har jo mange aksjer

Tja, har kursen steget siden Hemen varslet innlånet? Kursen er ned, samtidig som markedet har bedret seg

Tror ikke alle tenker at Hemen skal ut, jeg er en av dem.

Dersom Hemen skal ut så er jeg ikke videre imponert over metoden, alternativt at jeg ikke er smart nok til å se fordelen. Jeg tror dette er del av strategi vi enda ikke har forutsetning for annet enn å spekulere i.

1 Like

vi får se…men er et lite løft i dag

Skal vi lengre montro? Skal bare kvitte meg med litt recsi så kjøper jeg litt mer SOFF etter HAVILA morroa - kanskje sentimentet sprer seg…

uansett på sikt skal vi mye lenger. hva som skjer i dag. det vet ingen. men fullt på kjøpersiden… de fleste har nok fått med seg Lo lederens uttalelser samt økt olje pris og det som har skjedd i havila

Som jeg har skrevet tidligere er det som foregår i Havila positivt for segmentet, mer interesse og mer omsetning gir mange ganger økt kurs.

I første omgang kan man håpe på at kursen drar seg til rundt 6 kroner uten melding, og at man får noen gode nyheter som drar den over, og inn i stigende terreng. Men man står alltid i fare for å jinxe oppgangen når vi begynner å bli positive

2 Likes

Mermaid redusert med 3 dager, mens Pioneer er forlenget med 16 dager.

Vessel Type Client Availability Port
Normand Maximus CSV 07.10.2021 Mexico
Far Superior CSV 05.10.2021 WC, Norway
Normand Mermaid CSV 07.10.2021 Haugesund, Norway
Normand Pioneer CSV 26.10.2021 Haugesund, Norway
1 Like