Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Hei SRH

Det som er viktigt er at dette med Putin og russland dreier seg om mer enn ukraina. Det som skjer nå er at putin utfordrer verdens orden. Det at en land kan okupere et annet å gjøre det om til sitt land…slik som krim og snart øst ukraina og kanskje nå hele ukraina er veldig crazy…flere tenker da tilbake til “Hitler/tyskland”.
Det som er viktigt å få med seg er at putin utfordrer samtlige land som har grense til russland til å ikke bli medlem av nato. Da snakker vi ikke bare om ukraina…men også om finland sverige. Videre snakker man om de tidligere USSR landene polen lithauen latvia romania bulgaria ungaren…osv. Samtlige av disse landene blir nå utfordret og for tiden så flys det inn soldater fra nato samt utstyr inn inn disse landene. Her er noen kjerne pkt å få med seg.
når det gjelder russland så har det lite resurser. Russland er ikke noen stormakt på lik linje med Nord korea men alikevel ønsker disse landene å fremstå for sitt eget folk som sterke. Mye av spillet til putin/kim er ment for sitt eget folk. Denne krisen kan gi et signal om at putin trenger denne “Krigen/Konflikten” for sitt hjemme marked for å sammle og for å holde makten. men husk at i russland
bor det 135 mill mennesker. Dette er ikke en homogen masse…her er det flere ulike grupper med sine tanker. videre så er ikke bruttonasjonal produktet mer en spania. Hele russland er en trist sak. Våre utfordringer ligger ikke i russland eller Nord korea. Våre utfordringer ligger i Kina. Kina vil også være en utfordring for russland. når russland og kina finner tonen så tenker jeg på Stalin og Hitler . Fra “venner” til “Fiender”…hvem vet.

hoved punktet mitt er at russland er ikke en sikker leverandør på olje og gass for EU. Videre mener jeg at EU må finner løsninger i nordsjøen til nordlige områder for olje og gass. Geopolitisk så er dette det som garantet blir gjort nå…hasta la vista “Nordstream 2”
og opp med aktiviteten i olje norge med solstad offshore.

:orangutan:

2 Likes

Ja, ikke uenig i hovedpoenget ditt her. Jeg tror likevel ikke at det vil hindre en fredelig utgang på dette, men Ja. Jeg er sikker på at Russland nok ønsker seg noe mer enn bare “goodwill” herunder eksempelvis for dem gode energiøkonomiske løsninger mv. for å vise intern- og eksternmarkedet hvor sterke de er, og for fremtiden sikre økonomiske forutsetninger for ytterligere styrking.

Jeg blir ikke klokk på hva russland vinner på å handle som de gjør. slik jeg ser det så dreier dette seg om innenrikspolitikk. Det er slutt på den gang vi snakket om “Idiologi”. Selv kina som har et kommunistparti snakker ikke om det. skal man forstå Russland eller nordkorea eller et fattigt land i afrika…da må man forstår hvordan en mafia virker. hvordan man betaler nedover og gir privilegier til enkelt grupper for å ha støtte. Videre så må man forstår hvorfor en Mafiaboss må fremstå som hensynsløs og ukontrollerbar. mange av de landene i østeuropa arvet dette fra ussr. noen land har fått en god utvikling og noen land har liksom ikke kommet videre som ukraina. Skal disse landene få vekst og utvikling så må man få en fundamental endring. skjer ikke det så forblir de fattige og stort sett råvare leverandører. men hadde jeg hatt “Hells angels” som nabo så hadde jeg i hvert fall ikke gjort meg avhengig av deres ressurser . Hvis du hadde rotet deg inn i det så hadde du blitt utfordret rundt hver sving :rofl:

1 Like

men hva tror du om mandagen som kommer? jeg regner med at vi lett får en rekyl…men ikke mer enn 4-5%

Ja, den som visste det.

Det er vel ikke usannsynlig at det blir en tung dag på børsen mandag. Men store penger ut, kan vel også fort bety at noe penger blir plassert i potensielle :rocket:

Jeg tror dessuten at vi nå enten er- eller veldig snart er der at man ikke lenger får kjøpt offshore-aksjer på “opphørssalg” og akkurat det vil kanskje mandag kunne fortelle oss noe om.

For egen del håper jeg riktignok at SOFF-aksjen trenger noe mer tid slik at virksomheter med bredere og/eller prosessuelt sett tidligere kjerneleveranser (Eks: SUBC som er mitt bet i så henseende) rekker å løfte seg først. Jeg er derimot ikke lenger like sikker på at så vil skje i slik grad at mitt bet vil lønne seg. Trøsten får i så fall være at balansen føles god, og at dette nok også vil gi hyggelig avkastning på sikt.

Men for å svare kort- og konsist på ditt spørsmål. Jeg tror vi skal ytterligere opp. Dette kort og godt fordi flere- med rette lytter når Fearnley går ut og mener noe.

ja det blir spennende. med en horisont til ut i 2024 så har jeg god tro. Jeg kommer til å være med hele veien. når det gjelder mandag så kommer jo kursen opp 11 % på fredag. Genetisk dvs arvematriale historiken til solstad…det forteller meg at det går ned. men ikke mer enn 4-5% . de som kommer inn de kommer in på høyere kurser som igjen skaper soliditet på kursen. dvs de vil ikke selge så lett under den kursen de har kjøpt aksjen på.
Who knows. Håper du får rett :+1:

Jeg har ingenting imot at du får rett :wink:

Nesten som om det hviler en forbannelse over N.Drott. Stadig båter som kommer rett fra oppdrag får nye oppdrag før Drott. Nå fikk Havila Jupiter oppdrag :roll_eyes: Frustrerende…

Noen som tørr å tippe morgendagens utvikling?

Jeg tipper 1-2% ned, er fortsatt evig optimist :rofl:

Litt avhengig av børsen forøvrig tror jg vi får litt korreksjon imorgen, ned 3-4%…

Tror de holder Drott til lenge/bedre betalt jobb rett og slett.

Der kom oppdraget til Drotten :grin::grin:

3 Likes

Ble en jobb på Drott nå!

1 Like

Ikke børsmelding?

Trøkk i spotten nå, kan bli pene rater for Sigma og Prosper når de er klare for jobb igjen

Den jobben kom ut av det blå men de har nedjustert vinden i nordsjøen utover uken så Ross øynet nok muligheten til flyttet. Tenker det er helt grei rate, 3 av de kraftige de har hyret inn.

1 Like

Blir nå spennende å se om vi skal videre opp herunder om (s)offshorestemningen faktisk er i ferd med å snu eller om berg og dal banen skal fortsette litt til

Dagens liste:

Hvor ser du denne?

Feks
http://www.westshore.no/

Kjøpsposter på 20k fra 8,3-8,5. Slettes før åpning eller er vi på vei oppover?