Hei SRH
Det som er viktigt er at dette med Putin og russland dreier seg om mer enn ukraina. Det som skjer nå er at putin utfordrer verdens orden. Det at en land kan okupere et annet å gjøre det om til sitt land…slik som krim og snart øst ukraina og kanskje nå hele ukraina er veldig crazy…flere tenker da tilbake til “Hitler/tyskland”.
Det som er viktigt å få med seg er at putin utfordrer samtlige land som har grense til russland til å ikke bli medlem av nato. Da snakker vi ikke bare om ukraina…men også om finland sverige. Videre snakker man om de tidligere USSR landene polen lithauen latvia romania bulgaria ungaren…osv. Samtlige av disse landene blir nå utfordret og for tiden så flys det inn soldater fra nato samt utstyr inn inn disse landene. Her er noen kjerne pkt å få med seg.
når det gjelder russland så har det lite resurser. Russland er ikke noen stormakt på lik linje med Nord korea men alikevel ønsker disse landene å fremstå for sitt eget folk som sterke. Mye av spillet til putin/kim er ment for sitt eget folk. Denne krisen kan gi et signal om at putin trenger denne “Krigen/Konflikten” for sitt hjemme marked for å sammle og for å holde makten. men husk at i russland
bor det 135 mill mennesker. Dette er ikke en homogen masse…her er det flere ulike grupper med sine tanker. videre så er ikke bruttonasjonal produktet mer en spania. Hele russland er en trist sak. Våre utfordringer ligger ikke i russland eller Nord korea. Våre utfordringer ligger i Kina. Kina vil også være en utfordring for russland. når russland og kina finner tonen så tenker jeg på Stalin og Hitler . Fra “venner” til “Fiender”…hvem vet.
hoved punktet mitt er at russland er ikke en sikker leverandør på olje og gass for EU. Videre mener jeg at EU må finner løsninger i nordsjøen til nordlige områder for olje og gass. Geopolitisk så er dette det som garantet blir gjort nå…hasta la vista “Nordstream 2”
og opp med aktiviteten i olje norge med solstad offshore.