Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Vixen er nok mest forankret i dette

Følger ikke makro så veldig tett, innrømmer det.
Den der faen i Russland som må pleie sitt ego, håpløst.

Det er ikke så urasjonelt syntes jeg.

Jeg mener Nato bør roe seg ned her nå. Putin får jo akkurat som han vil. Han klarer å vise Nato med USAs sanne ansikt frem her mener nå jeg. Krigskåte amerikanere ført an med politisk uro og upopulæritet som Biden prøver å rette opp i ved å prøve å virke sterk. Meget farlig situasjon mener nå jeg. Putin er en slu rev, ikke spill hans spill…

2 Likes

Skål. Da er vi tilbake i Oslo;) det feires.

Når det gjelder Putin så tror jeg allerhelst han vil sitte ved bordet sammen med Usa og Kina. Men det skjer ikke med første. Syntes USA hausser opp unødvendig. Paradokset er at amerikanerne flest må betale for det blant annet gjennom dyrere drivstoff pris. Dette er laangt i fra SOFF :slight_smile:

Oljen er opp 4 % prosent:-) Det har jeg ikke sett siden November 2020 da covid vaksinen kom. Det er viktig å huske at det er krig og konflikt som driver oljeprisen. Når situasjonen deeskalerer så vil olje prisen falle…

Enten så dør Biden i år eller så blir han kastet. Det nytter bare ikke slik jeg ser det

Det er bare synt det får så store konsekvenser for til og med oss SOFF aksjonærer - den politikken han leder… Men men…

Se USD er opp også - det er uvanlig med USD og Oljepris opp i tandem. Who cares det godt for Norge AS som ta betalt i NOK:-)

Det veies opp i en eller annen form alikavel.

Dersom oljeprisen holder seg til uken og tilstrekkelig med “dummepenger” er villing til å kjøpe særlig E&P selskaper så kan det dra med seg både service og support.

Valiant fortsatt “Pretty tied up”

Nesten 200k/dag siste psv i Nordsjøen😳 det er meget pent.

4 Likes

Når LB i aksjesladder begynner å omtale offshore supply som en sektor med gryende positivitet og optimisme så tenker jeg at noe for alvor er i ferd med å endre seg.

Det blir nok ikke :rocket: riktig enda, men det spørs om ikke tiden med “opphørssalg” er i ferd med å ta slutt.

Jeg bedriver forøvrig en litt artig og svært uoffisiell registreringsøvelse på Vesselfinder hvor jeg har kategrorisert “alle” de norske rederiene som egne flåter, og hvor jeg løpende registrerer andel skip til anker/ i havn fra totalen. Og, det er liten tvil om at aktiviteten nå er av en annen karakter enn vi har sett tidligere. Pr. dags dato er det 63 skip av min registrerte flåte på 212 skip som er oppankret eller ligger til havn. Dette er inkl. skip i pågående arbeid med kortidsopphold i havn, men samtidig eksklusiv de skipene som ligger i opplag- uten pågående registrering til Vesselfinder. Dette tilsier en beregnet utnyttelse på 68% og som innenfor de ovennevnte kriteriene ikke er så galt i 1Q. Dette er 14% høyere enn tilsvarende registrering fra 2021 som riktignok er basert på et tynnere datagrunnlag. Merk at disse tallene er høyst usikre- og nødvendigvis vil være lavere enn den senere faktiske rapporterte utnyttelsesgraden og således at tallene i beste fall kan legges til grunn som en indikator.

4 Likes

Pleier vel også å ta seg opp mot sommeren? Høysesong

1 Like

Interessant arbeid srh :slight_smile: Jeg noterer meg også at mht sesongen er vi på gode nivåer i nordsjøen, ratene stiger og det deles ut bra med arbeid, er vel bortimot 25 tildelte oppdrag siste 4 dagene, det er HØYT uavhengig av årstid egentlig. Det wer følrste gang sålenge jeg kan huske nå at Solstad ikke har en eneste aktiv csv helt ledig, og de har kun 1 i opplag (Nor Valiant)

Med 90+båter er potensialet til Soff uovertruffent dersom det både skjer en økning i utnyttelse og rater-og det ser jo ut som vi er begynt på den veien allerede…

Jeg v ar forøvrig akkurat ute i drittværet og la merke til at mens Corona, Aurora og Titan lå i bøyer er Borg lagt inn til Vico sin kai (jupp, der nyinvestor TØ har bakgrunn) noe som får meg til å tro at den snart skal til Kleven som tidligere rapportert. Jo før jo bedre, alt koster peng inkl bøyeopplag og kaiplass.

Det er aktivitet rundt Cutter og om dagen så den skal nok meget snart avgårde til sin kabeljobb (og jeg mistenker at det er den jobben jeg “rapporterte” den skulle på for noen dager siden) men det var en kranservicebil der i forgårs og ubekreftede rykter sier at det var noe småtterier med kranen før den skulle avgårde på jobben.

4 Likes

Nå kan vi jo håpe at det kommer noe fruktbart ut av samtalene idag mellom Putin og Biden samt Putin og Macron

1 Like

good morgen.
tror du på det?
…ambasadene evakueres…studenter reiser hjem…det er vill flukt ut av ukraina. putin flytter flere og flere styrker inn mot grensen.
samt argumenterer med at det er vesten eller usa som er årsaken til at han gjør det han gjør og evt årsaken til at han går inn i ukraina.
…er jo for utrolig. er nok en del på venstre siden som selv på dette følger putin i tankegangen.
saken er den at ukraina er et fritt og uavhengig land .
de skal styre selv. når det gjelder bosetningen så er det 20% russere i ukraina og de fleste bor i øst som nå er okupert av russland. mange av dem ønsker ett fritt ukraina.
videre på media så sier putin og lawro at de ikke skal angripe ukraina. på samme måten som de nektet på at det var russere som hadde okkupert krim. hvis man husker tilbake så hadde ikke de russiske soldatene kjenetegn.
eller er det viktigt å merke seg forløpet… kunne se utviklingen i hviterusland. yorisenko stod til valg…deretter demonstrasjoner…og deretter et rydde korps i sivilt fra russland som overtok tv og media , flyplasser, militære. og nå full kontrol på hviterussland. før jul fikk russland laget en avtale med hvite russland som nå ga grunnlaget for denne øvelsen i grenseområdene mot ukraina. her snakker vi om tungt utstyr.
ellers rundt 2014 fikk vi mennesker fra den tredje verden over grensen til norge på sykkel. nå har vi sett dette på grense til polen.
ja putin/russland kan EU med resten av verden ikke stole på.
de er og har hvert vår “fiende” fra 2014. ergo…hvordan kan disse tyskerene ha tro på nordstream 2? selv om man ikke går inn i ukraina så må eu være selvforsynt med energi. dette betyr olje og gass…vi må få fart på norge. vi kan ikke styre etter en haug med politiske aktivister som aldri burde hvert valgt inn på stortinget.
dette mener jeg
:cowboy_hat_face:

1 Like

Jeg tror egentlig ingenting, håper bare det ordner seg

ikke lett å tro noen ting…men galskap er det og evig lærdom når det gjelder russland. det er nødt til få følger på alle områder. vi kan ikke være i et avhengighets forhold til en totalitær stat som russland. ergo må man få i gang igjen olje norge

Kina og Russland anser seg vel begge egnet til å overta rollen som verdens største supermakt/er- og er antakelig villig til å gjøre ofre for å oppnå dette. Mon tro om Putin "ofrer "Ukraina for å oppnå politisk goodwill en supermakt verdig, og kanskje er dette en mer farbar vei for å faktisk likevel vinne kampen om Ukraina på litt lengres sikt?

Biden er antakelig like interessert i å ta æren for å løse en komplisert utenrikspolitisk situasjon.

Jeg tror dette løser seg.

I annet fall er jo “helv…” løs

Jeg tror dette løser seg.

I annet fall er jo “helv…” løs

Jepp, enig i begge deler