Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Hei «rodjer» . Litt av en utvikling der har hvert i solstad. Hvordan ser du den videre utviklingen?

Solgte meg ut av Solstad på 8,04 fredag.
Solstad leverer nå store flotte kontrakter, dessverre for min del kom de noen dager for sent, men sånn er det.
I utgangspunktet mener jeg Solstad kan stå i 13-15 til påske, samtidig er jeg i tvil om hva q4 kan bringe med seg.
Jeg er ikke sikker på om q4 vil levere så sterkt som mange vil ønske og håpe, spesielt ift at q3 leverte veldig bra.
NM vil trekke ned i tillegg til noen andre csv’er som var uten arbeid deler av slutten av kvartalet.
Spotten var heller ikke like bra som q3 men bedre enn q4 et år tidligere. Det som kan veie opp for dette inntektstapet er at alle kontrakter inngått fra og med q2 21 har blitt signert på bedre betingelser enn tidligere.

En korrigering vil nok også garantert komme, om den kommer på 9,50 eller 11 kroner er helt umulig å si, plutselig kan det meldes en NM kontrakt på 2 år og da er sitsen en helt annen i betydelig mer positiv forstand.

Så har man urolig makro bilde for tiden og det vil nok også kunne påvirke Soff aksjen på et tidspunkt om det ikke roer seg.
Et annet moment som jeg selv ikke har tenkt så mye på men som jeg har lest her er om dnb blir sittende i ro eller om de vil følge Hemen og de andre bankene og lette seg.
Uansett, jeg skal inn igjen i aksjen på et tidspunkt, men skal hente gevinst andre steder først og søke å komme meg inn igjen på et gunstig tidspunkt.

Det er flott å se at dere som sitter får igjen for deres standhaftighet, jeg unner alle suksess!
Og lykke til fortsatt!

8 Likes

Om man ser børsen under ett har det i år og påtross av gode resultater ikke vært gunstig å holde over Q4 rapporten.

1 Like

Q4 blir ikke fantastisk, Q4 er aldri det og det var flere csver som gikk deler av q4 uten arbeid selv om jg mistenker at de fikk betalt for deler av det vi oppfattet som merkelug “cruising” på verdenshavene😄

Det samme gjelder for deler av januar og, full effekt av forbedrede csv kontrakter begynner ikke slå særlig inn før sent Q2 og Q3. Fortsatt bare en liten andel på de “nye” ratene og må vi huske.

3 Likes

Hei. Jeg er enig med deg. Q4 blir ikke i nærheten hva q3 var. I q3 så var det et valuta tap som jeg mener var på 90 mill. Så uten det så hadd resultatet lett hvert rundt minus 50 mill. Men sist år så var q1 minus 300 mill og da var saipem pengene inne. Ja q1 vil aldri være bra pga vinteren. Men håper vi får et resultat på minus 200 mill eller bedre. Da skal jeg være fornøyd. Kommer det et slikt resultat så blir det nok en reaksjon nedover.
Men ikke så mye som det blir hvis DNB velger å selge seg ned.
Min teori er at aker løser ut DNB sine aksjer på et eller annet tidspunkt.
Eller så har jeg ikke tro på at NM skal gjøre oss bekymret. Men slik jeg forstod situasjonen i vår, så er hele maximus LTD overtatt av bankene . Dvs at også solstad sine 25% er overtatt. Jeg vet at det blir en rettsak ut i q2 angående dette forholdet. Jeg lurer fremdeles på hva som skjedde der. Kunne ikke Maximus LTD betale sine forpliktelser?
Båten var jo i drift helt frem til når dette skjedde samtidig så hadde solstad fått in Saipem pengene…lurer virkelig på som skjedde der. Det var kort og brutalt.
Hvis bankene blir sittende på båten så vil jeg tro at de ønsker å selge den og at i mellomtiden så drifter solstad båten. Tror ikke at solstad blir presset til å overta denne båten. Basert på prisen som eidesvik fikk fir en nesten tilsvarende båt så tror jeg nok at bankene har roen og kan sitte på denne båten så lenge at solstad betaler in avtalt leie.
Hm at vi kan bevege oss i overkant av 11kr. Det tror jeg ikke vil skje før etter q3. Da tror jeg at solstad vil vise et positivt resultat.
Uansett jeg kommer ikke til å selge før langt ut i 2023 eller 2024 tidligt. Helst tror jeg at jeg blir med lenger. Jeg har god tro på denne sektoren fra 2023 og utover.

Holde over q4…hva mener du med det?

Tipper kommentaren gjelder Q4 resultat generelt, ikke Soff spesifikt

1 Like

Riktig

Dagens liste:

Ellers så er det ikke så mange spennende nyheter ift, skip uten arbeid :wink:

ellers

Jeg tviler på at 4Q21/1Q22 vil være av en karakter egnet for å presse kursen ned- kanskje tom tvert imot hva gjelder 1Q22. Det er derimot og samtidig iten tvil om at 4Q21 vil være svakere enn 3Q21 hvilket er helt normalt og noe børsen allerede vet. Jeg tror derfor guidingen fra SOFF- og de øvrige rederiene vil være avgjørende ift. taktikken om senere kunne komme inn igjen på lavere nivåer vil kunne lykkes.

NM-situasjonen: Se Rekon-dok, samt rapporter fra 2Q21 og 3Q21. Dette bekymrer ikke meg

Interessant fra fremleggelsen til Edda Wind:

«En styrket etterspørsel etter subsea-skip har bidratt til en økning i dagrater ettersom flere subsea-skip har forlatt offshore vindmarkedet og dermed redusere potensielt tilbud. I siste halvdel av 2021 er en jevn økning i nybyggprisene fra verftene observert. Disse trendene forventes å fortsette fremover. Det er ventet at å ha en rekke fartøyer under bygging med attraktive leveringsdatoer til faste priser setter konsernet i en gunstig posisjon», skriver selskapet i rapporten.

1 Like

Dette vil jo ingen ende ta… :slight_smile:
Stadig positive meldinger!

1 Like

Contract extension for CSV Normand Clipper with Global Marine Group

3 Likes

Herrejemini nå er vi mer i siget enn de norske skiskytterne som også tar gull :smiley:

3 Likes

Kontrakt til 2026 er vel helt topp for et såpass modent skip som Clipper! Jeg som trodde vi skulle få en roligere periode framover nå som ingen CSV er ledige😂

1 Like

10,5 here we come

Denne kontakten hadde lengre varighet til 2023, og må således være reforhandlet som følge av markedsbedringen. Atter et nytt tegn på at vi allerede er på god vei mot bedre tider.

3 år pluss opsjoner for en 21 år gammel dame. Atter et nytt tegn på at denne alderen ikke er noen hinding og at oppskrivning er en reell mulighet

3 Likes

Dette skyldes ene og alene knapphet på skip fremover. Vi kan nok gå ut fea betraktelug bedre rate.

Clipper e 25år i 2026, sådet bekrefte det eg har sagt flere ganger nå, csvene må vi regne med brukes minst 25år!

3 Likes

Noen må si ifra at nå er det 10 kronersmarked hos Nille på XI :rofl:

1 Like

På den ene siden er det veldig fristende å selge, på den andre siden vet vi det går videre. Dette er tredje dagen for potensiell gevinstsikring, hver dag med positive nyheter. Gevinstsikringen skjer på stigende kurs.

1 Like

Den store testen er på 10. Bryter kursen gjennom dette nivået… vel