Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Kom som Lyn fra klar himmel, men tror kanskje det er kortvarig spike. Usikker på om vestn takler sanksjonert RUS olje.
Men det som er sikkert er at wind(AOW) selskaper kommer til å få ekstrem hjelp fremover med å dekke energibehovet

Nede i 24 AHTS i spotten nå…Sapphire er jo ute, ser ut som Island Victory og Siem Opal ogs er forsvunnet nå. Av de 24 har 4 jobber som starter denne uken og 2 starter på jobb 15.03 så det skal ikke veldig mye til før det fortsetter med god erater, om ikke millionen.

2 Likes

Opal er forsvunnet i 6mnd iallefall. +2x3mnd options

1 Like

uansett så blir det full fart med en olje pris på 130 us$.
videre når ukrainsk stål uteblir…dvs i hvert fall rundt 1 år så vil bygge kostnadene gå opp. det å omstille til kina stål har flere utfordringer.
husk at står produksjon er svært energi krevende. når gass prisen gikk opp så steg olje og strøm. i kina så stengte de ned stålverk.
stål prisene har med ukraina produksjon å gjøre samt energi prisene. videre akkurat nå her vi står så blir det en treghet som vil være prisdrivende. konklusjon… skipsverdiene stiger samt at pga høy olje pris så kommer det mer arbeid til olje service…dvs med solstad. prisene for solstad aksjene skal nå definitivt opp. men andre markeder kan falle. ja det blir betydelig inflasjon men rentene kan ikke settes opp pga. knekker norge. lønningene skal opp…osv. godt å være i aksjer nå og spesielt i solstad.
lykke til i dag

1 Like

Dette er ikke bra. Vel det er bra for oljenæringen, men ikke så veldig mange andre. Nå skal ikke denne tråden omhandle olje, men russiske raffineri kan ikke bare legge om til annen type olje enn russisk - ikke uten å bygge om raffineriene. Blir spennende å følge SOFF fremover, med eksisterende rammebetingelse skal det ikke være vanskelig å sikre seg gode betingelser. Er ikke sikker på at SOFF har “peaket”, enda.

1 Like

ha ha… solstad skal opp uansett hva som skjer på børsen i dag. olje pris…stål pris…generelt energi blir dyrt. produksjons kjeder som bruker stål får mangel på stål…typisk skipsvert i europa som stort sett har bygget disse båtene. lønningene skal opp… renten skal opp men man kan ikke bare kjøre renten opp pga da skytter man seg i foten. ergo…betydelig inflasjon. de som sitter med store lån samt mange skip slik som solstad kan snart skrive opp skipsverdiene. videre vil markedet etterspør slike fartøy nå…etter både corona krisen…olje krisen…og følg med nå “Metalian” miljø krisen…og jeg skal ikke kommentere igjen hva jeg tenker om politikerne på tinget for sarte sjeler :cowboy_hat_face:…vindmøller på land og til havs med sol, løser ingen ting når det gjelder den energi krisen vi nå kommer i. kanskje kan det bli tiltak slik som i kina and smelteverk blir stengt ned…dvs for norge så gjelder dette aluminiums produksjon. når dette skjer globalt så får vi på påbegynt råvare krise. Ja en konflikt slik vi har nå i ukraina får følger. Og det er hører så Absolutt med i de vurderingene man må ta i solstad og i andre aksjer…ok god Morgen.

Desperat kamp om å få tak i stål: – Vi har aldri opplevd noe lignende, sier stålgrossist | DN

3 Likes

har god tro på at vi tipper over på 20 tallet i dag, står i 19.7 på for handelen nå

1 Like

Sterkt.

Fullt angrep på 20 nå

Aldeles nydelig jobb som kom nå:
Total DK
R/M Maersk Interceptor (2 x AHTS), 8 days firm + D/D 22
22/03/22

3 Likes

Der var 20 passert!

Jeg holder.

Solgte alt dof’en min og flyttet den over til Soff. 130% på en uke over der, vet dette ikke er riktig tråd å spør i men noen som vet hva som skjer der?

Uansett, soff ser sterk ut idag. Oppe på 21 tallet nå

Veldig bra, men det er jo litt lenge til? Skulle hatt en jobb før det til Drotten :slight_smile:

selvsagt… skal mer opp etter min mening denne uken

Nå er jeg ingen predikant og tiltros for denne tragiske situasjonen Ukraina står opp så har ikke “rammevilkårene” vært så bra på veeeeldig lang tid for supply. Jeg ser samtidig svært få argumenter i mot. Det som mangler nå er at staten øker tildeling av konsesjoner så er vi i gang, men det kommer.

selvsagt kommer det. ellers så får de en kraftig tilsnakk fra EU.
Hvis du følger med så er tyskland i en “Skvis”. kobler de fra gass og olje fra russland så får det følger. videre så må jo tyskland endre sine tanker om energi forsyning. De skal bygge ut stort på LNG havner.
Videre så vil de nok ta opp igjen dette med atomkraft.
men inntil videre så snakker man om skips laster med gass samt gass via rør til tyskland. fornybart løser ingen ting her og spesielt med denne tidshorisonten. Hva skjer hvis russland straffer Europa med å stenge ned gass til europa?

Joda men er ikke så nøye om Soff får den heller forsåvidt, uansett skal 2 AHTSer ut av spotten i 2-4uker på den jobben. Når det er så få AHTS som det allerede er betyr det større sjans for langvarige gode rater over 300k/dag

2 Likes

30mnok (1,5m aksjer) omsatt foreløpig

Dette er tall vi drømte om for 3 måneder siden

1 Like

Det var mange dager ifjor omsetningen var på 1.5-3mill…