Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Det har de srh og derfor er jeg overbevist om at dette skjer til god rate! Vision har nemlig jobbet for Havfram, tidl Ocean Installer, i mange år. Avtalen ble forlenget ut 2022 så sent som juni 2021. At de nå utløser opsjonen allerede bekrefter det vi håper på- det er knapphet på csver. Vision er btw en perle i flåten kun overgått av Maximus med bla 400t kran. Er ikke raten (minst) 7-800k/dag i forlengelsen kan du kalle meg en krakk.

3 Likes

Er slike kontrakter 24/7, altså at på eit år betaler ein for 365 dagar?

Ja, selv om det kanskje er slik at raten hensyntar evt. dager/perioder uten virksomhet. Dette er i all fall normalen jf. min kilde. men det kan jo avtales fravik fra dette.

FYI jf. kontrakt meldt i går
https://www.offshore-mag.com/regional-reports/north-sea-europe/article/14235297/heerema-deepocean-to-remove-spirit-north-sea-platforms-subsea-structures?utm_source=OFF%20Daily&utm_medium=email&utm_campaign=CPS220310092&o_eid=3999D2001134A1W&rdx.ident[pull]=omeda|3999D2001134A1W&oly_enc_id=3999D2001134A1W

1 Like

Da står vel ikke verden til påske; Når aksjesladder er bull på offshore supply- og med tro på både økte rater og skipsverdier!?

FYI i denne sakens anledning:
SOFF har pt. 14 skip i Brasil, og ett på vei.
SIOFF har 3 skip i Brasil
DOF har 21 skip i Brasil
Havila har 1 skip i Brasil
EIOF har 0 skip i Brasil
SUBC har 7 skip i Brasil

Uten at dette vil spille nevneverdig rolle etter hvert som det globale markedet i større grad finner en bærekraftig balanse mellom tilbud og etterspørsel.

Det neste blir vel kanskje at de er bull mht… sunn drift- forutsatt at vi overlever påsken selvfølgelig.

Det begynner kanskje å lukte av at høy gearing og stor flåte likevel vil kunne vise seg å være en viktig suksessfaktor?

Jeg synes jeg kan høre SOFF-menighetens julesang; (Melodi: Ja, det skjønner dere)
Ave dollare
Ave dollare i mare
Ave Navis oleum
Ave Navis ventus
Ave Navis solis
Ave Navis tumescere
Ave Mare
Ave dollare
Ave dollare i mare
Ave dollare DNB et Lars Peder Solstaaaad

8 Likes

FYI

Med forbehold om slurvefeil…

5 Likes

SOF Funfact:
Kontraktene for de seneste meldte OCVene (der rater er oppgitt) gir en flat snittrate på 522K pr/d hvilket er mer enn 200K pr/d over det flate OCV snittet det siste halvåret i 2021, og forøvrig nært opp mot det snittet SOFF trenger for sunn og bærekraftig drift.

4 Likes

Nokså sikker på at Soff vil flytte ahtser til Europa/Brasil fremover, er ihvertfall slik jeg tolker det jeg leser/ser/hører. Ig jg tror “målet” på 250k/dag vil nås 2.hakvår kanskje allerede q2.

1 Like

Ser ut som dette er Normand Ivan?

1 Like

Ser veldig ut som Ivan, stemmer med lugarer og byggeår og vel…

Og den 2.under ser ut som en Soff det og vel?

1 Like

Kan vere det ja. Er vanskeleg å seie når ein ikkje har navn.

40 mill er sikkert ok for ein båt utanfor kjerneflåten

2 Likes

Apropos skipene i opplag, er det noe rykter rundt hva som skjer med Titan? Selges den, blir den til spiker eller kan den være aktuell for arbeid igjen på tross av at den er noe eldre og av litt liten størrelse?

Så på FB her at det var aktivitet i AISen igjen.

1 Like

Titan tipper jg går til Asia🤔 samme med Ivan om den ikke skrapes. Totan er forsåvidt ikke dårligere enn de nederste i Nordsjøspotten, men tror Soff vil ha vekk disse mindre og de vil ikke ha den som konkurrent heller.

Edit: 90% sikker på det er Ivan ja. Den litt under, er ikke det Far Santana mon tro?

2 Likes

Det er kun Ivan som har acc:52

1 Like

Sapphire er på farten igjen etter litt bunkring på Las Palmas. Nå med retning Angola!

3 Likes

Da har jeg fått reflektert litt over fredagens Aksjesladder og det var jo litt nye toner, men samtidig var det jo en god grunn til det-ikke bare “syt” fra oss i den såkalte menigheten. Det er ikke veldig lenge siden SvendE.Larsen uttalte at han ikke så for seg at supplyratene ble bærekraftige (inneforstått-på svært lenge slik jeg tolket det). Nå hadde han snakket med en bekjent (skipsmegler) og hadde fått høre at nå pekte plutselig alle piler opp-økte skipsverdier, økte rater og press på kontrakter. Og det er særlig rater/kontrakter som opptar meg. Jeg vet mange er opptatt av det som skjer hvis skipene skrives opp-og misforstå meg rett, jeg og ser at det er positivt med flere milliarder bedring av egenkapitalen- men jeg er aller mest opptatt av inntjeningen. Hele bettet Soff er jo tuftet på at man tror at innen 2024 når lånene skal betales for fullt så tjener Soff nok til å klare dette. Og for at det skal skje må man ganske kraftig opp i inntekter selvsagt. Litt sånn omtrentlig er vi flere som mener at ratene må opp på følgende nivåer for Soff for at det skal skje:
Psv- 150k/dag
Ahts- 250k/dag
CSV- 550k/dag
Og dette må da være snitt, ikke enkeltuker i spoten eller enkelte kontrakter.
Når det gjelder PSV tror jeg vi er ganske nære allerede, det er allerede rapportert at lange kontrakter nå på nyere PSVer inngås til rundt 150k/dag med ca 20% ekstra for de “grønne” båtene.
For AHTS ser det også bra ut, vi har allerede sett tendenser til knapphet på båter i Nordsjøen, endel AHTSer er allerede booket til “mellomlange” jobber noe som har vært sjelden de siste årene og det spørs om ikke endel oljeselskaper nå teller på knappene om de ikke skal sikre seg tonnasje nå for å unngå å stå muten båter evt måtte betale svært høye rater. (Vi så jo flere båter sluttet i området 800k/dag-1mill/dag i mars. LPS var jo også innom dette i presentasjonen av Q4, de så klare tegn på at det spesielt for moderne AHTSer (hva nå det innebærer, det er vel båter fra 2010++ og nyere med store motorer og dekk vil jeg tro) ville komme mer lengre kontrakter fremover og at de var klare til å relokalisere ahtser. (Noe vi vel muligens ser tegn til da Sirius er på vei til Europa ser det ut til og Ranger kan fort følge dersom de ikke får lang kontrakt der)
På CSV har vi også sett en fin stigning i ratene vi kjenner til-den litt mindre VAliant får 480k/dag for å være hotell i 2+2år i Brasil (en meget pen rate for den båten og den jobben) mens det for en liten samlemelding på flere kortere jobber i meldt i februar var et snitt OVER 600k/dag-men da var riktignok Maximus også inkludert.

Alt i alt interessant å høre at det meldes fra stadig flere at pilene nå peker rett vei, at vi i menigheten tror det er jo en ting men når det kommer fra de som jobber direkte med dette betyr det mye for min tro på retningen fremover i markedet.

13 Likes

Takker for fin oppsummering og god info. :+1:

1 Like

Vi så kanskje en ny bunn i aksjekursen noen minutter over kl 9 i dag, da resten av de “korte pengene” skulle ut døra samtidig…?
Er det noen synspunkter fra dere som kan teknisk analyse?

Jeg er ingen TA ekspert, men ser et hode og en skulder, satser på at det ikke kommer enda en skulder

Driter egentlig litt i TA når det gjelder SOFF. Det fundamentale kommer først. Uavhengig av TA tror jeg Q3 og 2. halvdel av 2022 er preget av bra tall og gode kontrakter

Tenker det samme…