Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Nå er det krise her gett, ser AHTS ratene har falt til 700k/dag… :smiley:

Det flyttet med 3 båter var HELT perfekt, akkurat det vi trengte for å holde trykket oppe.

5 Likes

Veldig bra. Vi får satse på at Drott ikke må vente like lenge på jobb som sist. 2 båter som blir ledige i morgen. Aurorabåtene har tendens til å få arbeid raskt. Trolig selger de seg litt “billigere” (700K). :wink:

De solgte seg inn til 700k nå iallefall

Sea Triumph ligger nå til kai i Kristiansand, virker den som skal ha navnebytte da den står registrert i Westshore som Normand Triumph nå :smiley:

Den står som ledig fra Aberdeen i Westshore fra 05.04, og på Seabay fra 09.04. Passer bra å få den inn i spotten der da Tantalus, Spark og Spear skal på lengre oppdrag fra hhv. 31.03., 13.04. og 13.04. Noen som har kjennskap til hvor lenge Spark og Spear skal jobbe for McDermott?

1 Like

Ja, det var derfor jeg satte det i klammeform. 700 er jo høyt, men det virker som det er mindre enn enkelte andre har lagt seg på.

Spark og Spear står oppført hos Braemar ledig september, så minst 4 mnd.
Hvis kontrakten gjaldt 7 båter,(melding 03.09.21), så mangler det 4 Psv-er,( 7- Carrier, Spark og Spear) så tror Triumph skal nedover.

1 Like

Takk for info, spent på hvor de henter resten av PSVene fra om det fortsatt er meningen å sende ned 7 stk.

Har en våt drøm om at det begynner å blinke i AIS på Corona og Aurora som ligger i en vik 500m fra huset mitt…

3 Likes

Hvor lenge er det siden dem var i drift

Ifølge Westshore gikk Aurora i opplag 30.05.20. og Corona 23.08.15. Begynner å bli en stund siden særlig Corona var i drift hvis det stemmer. Aurora er fra 2005 og Corona fra 2006, begge med ca. 950 kvm. dekkplass, som er klart størst av listen over PSV i opplag Westshore har.

1 Like

Er vel ikke tilfeldig om NM Corona er holdt i opplag siden pre mar 2020 :joy: Spøk tatt til siden så kan vel reaktivisering av dette fartøyet være av signifikans.

Ja det vil koste særlig Corona vil nok koste endel-men de er jo betraktelig billigere å aktivere og klasse enn ahtsene er. Jeg har i mitt hode regnet på det og jeg er nokså sikker på at Soff ikke teller med Corona og Aurora i den listen på 36 som skulle bort (det er jo bare noen få igjen til det er nådd og det er andre som er mer aktuelle enn disse 2)

2 Likes

Interessant at Aurora-båten får over 100k/dag mer enn Iceman(med ROV!) og Jupiter…riktignok er den noe større og sterkere men allikevel, nokså stor forskjell.

Det er ingen signaler om reaktivering av Aurora og Corona på DNVs nettsider pt. Det pleier å komme en “bestillingsdato” noe tid før klassing.

1 Like

Denne er fin, melder om økt etterspørsel av AHTS og PSV i Brasil, og økte rater. SOFF har vel 6 AHTS og 5 PSV der + 3 CSV, disse kan nyte godt av dette framover ved inngåelse av evt. nye kontrakter.

“Day rates for large OSVs have jumped up significantly in Brazil, with AHTS vessels (21,000 bhp) fixed at more than US$60,000 per day, AHTS vessels (18,000 bhp) at more than US$50,000 per day, PSVs (4,500 dwt) at US$30,000 per day and PSVs (3,500 dwt) at more than US$20,000 per day.”

Kan også bli aktuelt at flere båter blir flyttet til regionen.

"Mr Pasztor said most of the available OSVs are being utilised in Brazil, with available large AHTS vessels “maxed out.” Those that are in layup are significantly older than those currently active, he noted, with ages as high as 34 years old.

“Additional vessels will be needed in Brazil and also the wider South American region.” OSV owners will be faced with moving vessels to the region. Based on the strong recovery in day rates, Mr Pasztor said, “This decision is getting more and more justifiable.”

6 Likes

De ahts ratene er bull soff😄 de har jo knapt ahtser under 18000bhp me de fleste rundt 25000

Og psv ratene… Opp mot 300k/dag🥳

6 Likes
7 Likes

… ja det strammer seg til…stålprisene og generelt utstyr prisene klatrer for hver dag. stål prisene har doblet seg og typisk poland er prisene enda høyere. mangel på stål har oppstått og usikkerhet i prisen og hvordan dette utvikler seg er så absolute til stede.
videre blir det trykk på bygge verkstedene for båter…ergo så bør jo solstad med flere ha muligheten til å skrive opp verdiene på båtene.
selvfølgelig henger jo også dette sammen med markedet for både vind/oljeservice/lakseoppdrett til havs med mer aktivitet.
en kurs på solstad på 16.72…gjenspeiler nå ikke de virkelige verdiene eller potensiale i solstad. solstad er en rakett men som enda ikke har vist sitt potensiale. vi skal i løpet av året mye høyere på kursen enn vi har drømt om. dette tror jeg. mitt vindu vil fremdeles være å ikke å selge noen ting før ut i 2024. da vet jeg at det vil ta av virkelig.

4 Likes

Ja den store oppgangen i kursen vil komme etter kombinasjonen grønne tall og oppskrivinger. Slik det ser ut nå vil ihvertfall deler av csv flåten og de store “nyere” ahtsene ligge an til oppskriving i 22/23.

3 Likes

Vi får bare smøre oss med litt tålmodighet tenker jeg. Blir veldig spennende på kommende Qer i 22 å se hvilken effekt spotratene har på bunnlinjen.
Solgt unna “bitte litt” på fredag da det åpnet seg et tilbud i ODL.