Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Blir endel ledige AHTSer de neste dagene nå så blir spennende å se om det kommer noen jobber som holder ratene på dette høye nivået. Mange av de store er dog opptatt til helgen så jeg har trua.

Det er faktisk blitt strammere på psv igjen nå og det kan se ut som vi får flere rater over 150k/dag der.

Hva var ratene på når det var på det værste?

Lågaste var cirka 4k GBP i mars/april 2020 i snitt.

1 Like

Siste årene har det være mange måneder med snitt under breakeven som for de fleste psver ligger i området 50-75k/dag (uten finans).

1 Like

Solstad har nå 5.4 på Prosper, tipper det er mer oppdatert enn westshore/braemar som har 1.4

Gjelder det de andre 2 på jobben og er det godt nytt for ratene. Alt tyder på at vi får et snitt på ahtsene på over 500k/dag i mars. Det er det høyeste jeg har sett siden jeg begynte følge spoten i 2017. Og vi er i mars.

Edit: mermaid er btw i dokk rett borti gata her, mulug klassing? 2002 modell, på kontrakt for Fugro nå

3 Likes

Tauingen av Njord A har tatt et hvileskjær grunnet vind.
Se egen tråd på skipsfarts- forum "Njord A tow-out "
Forøvrig har Prosper dratt inn ca 14.200.000 kr i mars i spotten.
Allikevel slått av Sigma som har dratt inn ca 16.000.000 kr i mars.

5 Likes

Ja så det nå, er nok det Solstad er oppdatert på. Det er godt nytt for både Prosper selv om det ikker er den best betalte jobben (man skal seff ikke kimse av 400k/dag når det holder båten i arbeid i flere uker sammenhengende) og spoten forøvrig.

1 Like

Mermaid skal være ferdig klasset før 31.05.22 så det er nok het sikkert riktig @Metallian

2 Likes

Dagens liste:

2 Likes

Synes det ser spennende ut teknisk nå. HS-formasjonen ble avbrutt, vi får snart MACD crossover som trigger kjøp. RSI ligger pent i kjøpsområde. Midelfart på farten i Prosafe og SIOFF, tror også SOFF kan få inn større investorer nå som lukter gull.
image

2 Likes

Synes det samme. Brudd opp gjennom beltet fra ca 17,50-18,00 hadde vært fint nå. Helst på høyt volum - som alltid :slight_smile:

Dere har godt innsikt i ratene til en hver tid.

Hvordan ligger dette an sånn over hele soff flåten. Av de 90 skipene hvor mange tjener penger ? Skal det mange måneder til for å få alle båtene over på gode kontrakter? Eller er de stuck på lave rater i lengre tid?

Varierer. Grovt sagt- (jeg har ikke oversikt over psvene)

AHTSA:
Kun 2-3 båter har kontrakter som varer mer enn 12-15 måneder frem i tid. De fleste er i spot eller går av kontrakt i løpet av 2022

CSV: (med forbehold)
9stk går av kontrakt i 2022
Av de resterende har de fleste kontrakt til utgang 23/1.halvår 24

4-5 båter har kontrakt til ut 2024 eller lenger inkl opsjoner

Date Vessel Charterer Scope of Work Comm. Rate
NEW [NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: Aker BP R/M Maersk Invincible , D/D 14 30/03/22 RNR
3 Likes

550k NOK for den jobben, fin rate det. Maersk Mariner fikk samme jobb til 350k, god forskjell der. Ene Aurora-båten ut for Equinor også, samt at tauingen av Njord drar ut i tid, så ser ut som AHTS-markedet vil holde seg stramt og at Normand Sigma er i grei posisjon for å få ny jobb til fin rate når den er ferdig med sin jobb.

4 Likes

Syns Soff holder seg godt jeg… Er 6 uker siden forrige solide meldinger, 3 uker siden toppen på ca 21 og fortsatt opp 200% siste 3mnd

1 Like

Helt enig. Lavere volum nå, men synes den begynner å konsolidere ganske greit på 16-17.
En melding eller to nå så er vi kanskje klar for et lite rykk oppover igjen.

2 Likes

Absolutt- vi “venter” jo ingen meldinger nå igrunn så som jeg sa for noen dager siden- alle kontraktsmeldinger nå vil være å anse som svært positive nesten uansett!

1 Like

Det er 5 båter på jobb for Equinor nå- Solstad har de tilbake 5.4, Braemar 2.4 og Westshore nå helt til 8.4… ()siste 15.4) Vi håpe rpå 8.4 det vil bety en hel uke til med de båtene ute av spotten og fortsatt høye rater for de som er igjen. Det er litt AHTS jobber som trenger båt nå, og det er ikke så mye ledige psver heller faktisk ihvertfall ikke på norsk side så dette blir nok en uke med fortsatt fine rater, psv tror jeg faktisk kan stige litt nå igjen.

2 Likes

Arctic tildelt fint term-oppdrag for OKEA fra 04.04. 4 mnd fast + 3 mnd opsjon jf. Seabay. Mulig at vi kunne fått en samlemelding snart på ulike korte og mellomlange kontrakter?

28/03/22 Normand Arctic OKEA Supply Duties 4 Months Firm + 3 Month Option 04/04/22 P&C

2 Likes