Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Takk for informasjon. Det skulle ikke være for vanskelig å innfri.

Nei, men dette forutsetter at morgendagens marked leverer som forventet og da med ratevekst på anslagsvis 50% gjeldende for SOFF snittrater jf. 2021. Det er således en “fordel” for SOFF at eksisterende snittrater er så lave som de er/har vært. Vi ser jo faktisk allerede tegn på slikt ratenivå, så gjelder det bare å få varighet og høy utnyttelse på dette nivået.

1 Like

Det er rolig i spotten nå, skyldes nok i hovedsak vind. Legg merke til at dette faktisk påvirker spotten ganske heftig, de fleste av Equinor sine båter som jobber på Njord A/B (Deriblant Porsper til 400k/dag) er nå satt opptatt til 18.4 altså 2 uker til. Den jobben har dratt ut sykt i tid fordi de må ha så bra vindforhold for påkobling på feltet at den jobbene alene har tjent GODT for supplyselskapene nå siste ukene om de har hatt båter involvert eller ikke.

2 Likes

Liten børs nedgang i dag etter FED sine utspill i USA i går. Ingenting fundamentalt er endret annet enn positiv, dette viser og aksjonærlistene der feks. SEB som ligger rett under flaggrensen etter ett raskt oppkjøp for noen uker siden.
Oslo B trigget all time forrige uke, og er da litt på retrett etter motstand testing, det underbygges gode nivået på indeksen, så er ikke urolig for dette lille fallet idag.
Følgte kjøp/salg loggen en stund idag og det er mange kjøperer fra 18,10-17,50. Store kjøp låg inne på 17,60-70 området som lett kan tolkes litt som teknisk bunn.

1 Like

Sale of vessels

6 Likes

Da var det ferdig


Ironisk nok tok jeg bilde av Trym og Vibran idag😄

Strålende nyheter!
Salg av de siste 6 der altså, som lovet av LPS før Q2 var ferdig. Interessant at det står solgt men kanskje det er delvis solgt til bruk og delvis solgt til skraping…er jo et par av de her som er fullt brukandes i Østen…

Jeg noterer meg også at min “optimistiske spådom” i min Q1 oppsummering om at Aurora/Corona muligens skal i jobb igjen ser mer sannsynlig ut nå med alt annet ute av opplag på vei til ny eier eller skraping. Godt jobba av Soff dette.

4 Likes

Mange måter å regne på. Her er en:

19 milliarder i gjeld minus 2,5 milliarder i cash er 16,5 milliarder. Legg til market cap (+ 1,5 milliarder gir 18 milliarder) og deler på antall skip (90) får vi en snittpris på ca. 200 millioner kr per skip. Så får du infrastruktur, markedsposisjon, nettverk osv. på kjøpet. Jada, stor variasjon i skipenes verdi. Men tenk på replacement cost her, som er enorm i forhold. Og med underskudd på skip de neste 5-10 år… Kan ikke skjønne annet enn at dette er billig.

Til sammenlikning, om kursen går til 100 kr, gir det mcap på 7,5 milliarder, og snittpris per skip på 24 milliarder / 90 skip = 266 millioner kr per skip. Går kursen til 200 kr gir det 350 millioner kr per skip.

4 Likes

Uansett hvordan man regner- forutsatt at man har tro på morgendagens marked; aksjekursen kan forsvares og forventes å stige!

I dagens marked -som jo selvsagt ikke er bra for å selge skip da mange av rederiene er forgjeldet- ville nok salg av et og et skip gitt langt høyere snitt enn 200mill. Det er selvsagt en teoretisk øvelse for kjøperne finnes ikke til volum av skip til mange hundre millioner. Men det er jo interessant å leke litt med hva det betyr for EK når man begynner justere opp verdien på ihvertfall de største ahtsene og de fleste av csvene…

Om jeg ikke husker helt feil har SOFF samlet sett nedskrevet verdier for ca. 7* dagens mCap, så det er ingen tvil om at det her finnes et betydelig potensial i fall morgendagens marked leverer i slik grad at ordinære avskrivningsprinsipper igjen kan legges til grunn for den reelle flåtverdien.

1 Like

Installer varsler nå destinasjon Walvis Bay, Namibia med ankomst 12.04.
Nytt prosjektoppdrag eller en snarlig kontraktsmelding?

Walvis bay er forøvrig en ikke helt ukjent havneby i landet, og en kjent oljedestinasjon

Supplydensity:

2 Likes

Det kommer aldri kontraktsmeldinger på Installer, tror kanskje den er på evig bareboat-kontrakt for SBM som eier halve båten:

2 Likes

https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0003080608-XOSL#CompanyPressRelease-9659508

Soff er da ferdigsolgt!

1 Like

900mill mindre i gjeld🥂

2 Likes

Sigma på oppdrag for Aker BP fra 08.04 jf. Solstad sine sider. Olympic Zeus og Aurora Saltfjord fikk hhv. 250k og 300k for sine siste oppdrag, får håpe på litt høyere rate for Sigma. Drotten greit posisjonert for oppdrag, kun den og Aurora Sandefjord ledig fram til 10.04. på norsk side.

2 Likes
1 Like

Store sprik mellom jobbene som er utlyst hos de forskjellige nå, Westshore feks har bare 3 om man ser bort fra maijobben, Braemar har 7-clarkson samme.

Det meldes kraftig vind nå idag ihvertfall så jeg tipper de 5 båtene på Njord A/B kommer til å ligge i ro litt til. Den jobben har vist seg utrolig gull for hele spoten nå.

1 Like

Kan noen vennligst fortelle meg hvilket skip som er det 90ende skipet. Jeg kommer bare til 89?