Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Ja, er jo enig i det. Som du sier er vi nok både litt bortskjemt med de gode ratene til Q1 å være, samt litt utålmodige fordi vi venter på noe godt. Samtidig er det jo litt unormalt at PSV ratene i snitt siste halvdel av april har vært høyre enn AHTS(ifølge westshore)

Ja heilt sant. Men nå er det enorm mangel på PSVer. Ingen ledige og AHTS må steppe inn

1 Like

Ja, utrolig bra marked der. Bare å sette inn Aurora og Corona :wink:
LPS sa vel tidligere her at de ikke skulle reaktivere båter med mindre de fikk lengre oppdrag. Han burde kanskje revurdere det nå…?

Problemet der er at det ikkje er verftskapasitet til å gjennomføre reaktiveringer. Veldig lite kapasitet i tilfelle det er nokon. Så vanskeleg å reaktivere og

1 Like

Jeg er fortsatt litt overrasket over at Aurora ikke er aktivert men det KAN skyldes at de vil ha flere av båtene som er aktive på lengre kontrakter før de bruker de pengene, og Corona vil jo være dyr å aktivere etter mange år i opplag.

MEN de er ferdige med salget av båter nå og det betyr jo at enten selges de til markedspris og ikke Kina/Skrappris eller så aktiveres de.

Jeg kjører forbi omtrent daglig og blir like overrasket hver gang jeg ser at Aurora ligger på samme sted nå…

1 Like
Date Charterer Scope of Work Commencement
NEW Spirit Energy Norge R/M Valaris Viking (2-3 x AHTS), D/D 14 01/05/22 - 03/05/22

Her får vi håpe det blir noe for Prosper og/eller Sigma. Keep it coming!!

Har vi sett denne før?
01/04/22 [NORMAND SIRIUS](javascript:void(0):wink: DOF Subsea All duties - Hywind Tampen 15/05/22 RNR

Ja dukket opp for 2 dager siden👌

Men ikkje lagt ut her?

La ut Sirius her for 6 dager siden.
Det som er rart at ingen her kommenterer dagens melding fra Havila.
Psv-ene Havila Aurora og Havila Fortune er solgt, til bruk utenfor offshore sektoren.
Det vil si at nå er det nesten ikke er Psv-er igjen i opplag.
Min liste er; North Purpose, Normand Aurora, Normand Corona, Normand Sira, Fs Crathes, Skandi Captain, Highland Duke.
Psv ; vært utsolgt i store deler av april, det er nesten “ingen” psv-er tilgjengelig i spotten, særlig norsk side av Nordsjøen. De siste slutningene er på 200 000- 240 000.
Vil gå så langt som å ikke bare friskmelde Psv markedet, men faktisk mene at det kan bli stor manko på Psv-er fremover.

5 Likes

Vi kan fort se over 300.000 dagen på Psv i spotten . Det tror jeg aldri har skjedd før.
Det gir klingende mynt i kassen.

1 Like

Jeg har vært uten mobil noen dager så jeg får skylde på at jeg ikke har fått fulgt like godt med. Det er jo faktisk både litt overraskende og gode nyheter- de båtene er jo ikke så gamle-men litt små (dekk under 700) og således ikke så attraktive i Nordsjøen. Havila har vel noe gjeldsproblemer de må løse og. Nei, jeg sier det igjen- kan ikke være lenge før ihvertfall Aurora hentes ut av opplag nå.

Ser bra ut nå for Q2 og i dag stiger SOFF bra. Tydelig at den har blitt tradet ned en del samtidig med konsolidering av kurs etter stor oppgang. 300k i spot vil jo være helt nydelig :slight_smile:

Sirius jobben er btw på 55dager + opsjoner så den blir opptatt sent juli-august antageligvis.

1 Like

5 Likes

Fra FINANSAVISEN 29.4.2022

Jeg kan ikke huske hvor langt tilbake vi må for å finne et like stramt sommermarked. Det ser veldig bra ut i ankerhåndteringsmarkedet, sier skipsmegler Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers.

Markedet for offshore serviceskip har vært i en bølgedal i flere år. Med oppstart av tidligere utsatte prosjekter, noe etterslep etter covid-perioden, et nytt fokus på fossil energi og en oljepris på godt over 100 dollar fatet, har imidlertid ting snudd til det bedre.
Og utsiktene for sommersesongen indikerer at det kan bli enda bedre, sett med redernes øyne. I ankerhåndteringsmarkedet vil langt flere skip enn tidligere være opptatt med sommerprosjekter i år, og de vil dermed ikke være tilgjengelige i spotmarkedet i en periode.

– Over halvparten er nå booket opp på prosjektjobbing, og går man et par uker frem så vil dette kanskje gjelde enda flere, sier Høyrem.
Utfordrende» i juni

Av de 21 norske ankerhåndteringsskipene (AHTS) som opererer på norsk og britisk sokkel, er 11 bundet opp på ulike prosjekter i sommer, ifølge en oversikt som Westshore Shipbrokers har laget.

– Særlig i juni er mye borte, så da kan det bli utfordrende å få tak i båt, sier skipsmegleren.

Da vil rederne ta seg bedre betalt, og sannsynligvis vil man se millionrater.

– Vi ser at redere med tilgjengelig tonnasje allerede byr et syvsifret beløp, sier Høyrem, og kaller oppgangen som «sårt tiltrengt» for rederne.

I tillegg er markedet for plattform forsyningsskip (PSV) godt og ser bra ut fremover. I dette markedet sluttes det mellomlange kontrakter på over 200.000 kroner dagen.

Høyere skipsverdier

God utnyttelse av flåten og høyere rater kan føre til høyere skipsverdier.

Mens det lå over 100 offshoreskip i opplag for noen år siden, er dette nå kraftig redusert ettersom at det meste er reaktivert eller solgt. Blant annet er Solstad Offshore ferdig med sin ryddesjau.
– Å bygge nytt er svært kostbart på grunn av høye stålpriser. Med bare en håndfull skip i opplag venter vi at skipsverdiene vil stige, sier Westshore-megleren.

Offshorerederne har foreløpig ikke begynt å skrive opp skipsverdiene, men på børsen verdsettes rederiere langt høyere nå enn de gjorde ved nyttår. Siem Offshore og Solstad Offshore har steget mer enn 160 prosent siden starten av januar, DOF er opp 86 prosent, Eidesvik Offshore har steget nær 60 prosent og Havila Shipping er opp 36 prosent.

9 Likes

Fin denne for Subsea7 og kan fort dryppe på Soff her

2 Likes

Psv ; North Purpose ut av opplag, rett til Afrika.
Siste Psv-en med deck +900, bortsett fra Soff sine, ut av opplag.

4 Likes

Hva venter de på😄

1 Like

Afrika- og utsettelsen mht. Den jobben der? Men, kunne vel nå ha tatt noen uker i spot først uten særlig risiko?