Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Trodde virkelig ikke at markedet skulle reagerer sånn her på Q1, så egentlig for meg at folk så minus og trykket salg.

Istedenfor så er det omsatt for nesten 100 mil noe som er helt sinnsykt

1 Like

Ligger at til at N.Prosper skal kunne gå rett ut i jobb igjen. Flere aktuelle jobber der som skal deles ut.

Synes det var helt etter min plan :wink: Jeg gikk tungt inn i går etter en fin seilas i PGS.

1 Like

Vi nærmer oss faktisk nå 100% snittrateøkning både for Renewable og Subsea siden 1Q21, og vil kanskje kunne være der allerede i 2Q22 ettersom det er flere nye kontrakter med virkning først da. Mon tro hva dette betyr mht. inntekter, resultat og skipsverdier når skipene får økt varig utnyttelse på disse nivåene :star_struck:

Det beste er likevel at det fortsatt er grunnlag for fortsatt god snittratevekst videre jf. det vi har sett av kontraktsinngåelser i det siste

1 Like

Skal høre på webcasten senere i kveld, men er nysgjerrig på om han sa noe om reaktivering av resterende skip i opplag?

Han nevnte det ja sa vel bare at de vil gjøre rn finansiell vurdering på om de dkal aktiveres eller selges, og at skipsverdiene hadde økt

1 Like

Stille på tråden. Har alle som har fulgt selskapet siden høsten 2020 gått i baret og solgt før dagens oppgang? Fortsatt ikke for sent å tjene gode penger her. Ved aksjekurs på 100 kr er selskapet fortsatt bare verdt 7,7 mrd. Går det slik det ser ut nå, bør det ikke være noe i veien for å bikke 10 mrd i mcap i 2023. Da snakker vi rundt 150 kr i aksjekurs.

3 Likes

Vi driver og teller😄

Ahh husker da jeg kjøpte aksjer til under 3 kroner, solgte selvfølgelig altfor tidlig. Grunnen var fordi jeg skjønte ikke hvorfor mcap var så lav. Og det hadde nettopp skjedd en restrukturering hvor alle ble nullet ut, det skremte meg. Grattis til de som har hatt troen her.

Blystad kjøper for 100 MNOK i SIOFF: Blystad flagger i Siem Offshore | Finansavisen

Jeg tror Q1 og særlig dagens presentasjon markerer et vendepunkt, der vi nå vil se større aktører som har sittet på gjerdet etterhvert begynne å ta plass. Spetalen har allerede meldt seg på. For 100 MNOK får man i underkant 5 millioner aksjer i dag og 3. plass på aksjonærlista med rundt 6,5% av aksjene. Kanskje Sveeas (Støperigata Holding/Kistefos kjøpte stort i i SIOFF), Stordalen (nylig kjøpt 2 mill aksjer i PGS), Fredly, Midelfart (kjøpte stort i Prosafe) etc. melder seg på her.

1 Like

Skål!

I tillegg har man konsolideringsiveren i sektoren, som unektelig vil være ytterligere kursdrivende, men selvsagt avhengig av konstellasjon, samt at fondene har skjønt at de må bite i det sure eplet og investere i “brune” selskaper likevel. Overføring fra vekst- til verdiaksjer har allerede begynt, men her er veldig mye cash som skal inn. Som kjent er det ikke noe særlig å sitte i cash med høy inflasjon… Tungt girede selskaper i offshore energy går inn i tidenes gullalder.

1 Like

Jeg er for min del fortsatt inne med en hyggelig Soff-andel og med tilsvarende høye forventninger som tidligere. Har derimot diversifisere porteføljen- men med stor overvekt innenfor offshoresegmentet. Med tresifret aksjekurs på Soff vil jeg uansett kunne le hele veien til nettbanken- og ja jeg er også sikker på at den tid kommer.

1 Like

SOFF har bestilt verdivurdering av skipene innen 30. juni. Mon tro om de kan sitte på tallene helt til høsten, eller blir nødt til å sende ut melding med oppskriving… Det betyr at det ikke er lenge til en saftig trigger som kan glede aksjonærene i fellesferien.

3 Likes

Oppskrivning kommer på 2Q -garantert! Hvorfor; Det vil være regnskapsmessig feil ikke å gjøre det på bakgrunn av den snittrateøkningen man har oppnådd på lengre kontrakter- og i et marked som tilsier videre økning.

1 Like

Helt enig. Men jeg spekulerer i at informasjonen er såpass kursdrivende at de vil ha plikt på seg til å informere lenge før Q2-tallene legges fram til høsten… Gjerne kombinert med en omvendt profit warning…

Det er ikke en varslingsplikten hendelse/nyhet men en regnskapsmessig forpliktelse ( a la nedskrivning). Rapporten dateres nok 30.06.22 og publiseres som del av 2Q. De har slingringsmonn til å kunne utsette, men jeg tror LPS ønsker å bedre EK- tall så fort han kan

Nå øker Spetalen på aksjonærlisten.
Magnus Halvorsen er også kommet inn på listen - MH Capital
Han var med i PGS og Prosafe rally.

Kjenner jeg spetalen rett er han vel like hurtig ut som han var inn. Det er likevel positivt all den tid «cornerstone investor» og «bjellesau» statusen opprettholdes.