Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Korrekt Wonka! All reklame er vel god reklame der…

Solstad Offshore (SOFF) utviklet seg positivt og steg 24.86% til en sluttnotering på 22.50 kroner. Aksjen har ikke sluttet på en høyere kurs siden oktober 2020. Den siste uken har aksjen steget hele 50.60%. Aksjen brøt opp gjennom motstanden ved 18.56 kroner i en rektangelformasjon. Dette utløste et kjøpssignal på økende volum og en videre oppgang til 26.28 kroner i løpet av tre måneder indikeres. Det var dessuten høy omsetning. Totalt ble det handlet for cirka 150 millioner kroner i aksjen, noe som er fem ganger så mye som vanlig dagsomsetning

1 Like

Med dagens nyheter (bjellesauer og havvind) vil det ikke forbause meg om vi ser 26-27 kr i dag.

2 Likes

SOFF kom raskere opp til 25 ish enn jeg hadde forventet. Helt vanvittig denne oppturen har vært…! Jeg er helt ute nå og ønsker alle gjenværende aksjonærer lykke til videre på reisen!

6 Likes

9 mill i omsetning på 2 min

1 Like

Long term contract award for PSV in Norway

11 Likes

Gjør klart for et nytt puslespill i offshoreskip-markedet

Den ferske investorinteressen for offshoreskip-rederier kan være starten på en fusjons- og oppkjøpsbølge.

Johann D. Sundberg

Børskommentator

Publisert: Publisert:

For mindre enn 20 minutter siden

Dette er en kommentar

Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Bedring i markedet for skip som leverer tjenester til petroleumsnæringen ser omsider ut til å være i ferd med å komme seg opp fra knestående. Det har ført til en bonanza for aksjekursene i de børsnoterte rederiene.

Som E24 forteller i dag er det flere kjendisinvestorer som har lastet inn aksjer i næringen. Etter Christen Sveaas sin inntreden i Siem Offshore, er investorene Arne Blystad og Øystein Stray Spetalen blant de som har dukket opp i aksjonærlistene.

Med tanke på aksjekursutviklingen de siste månedene, kan man hevde at kjendisinvestorene har vært litt trege i avtrekkeren. Solstad Offshore har steget over 320 prosent siden nyttår. Siem Offshore har i samme periode steget vel 260 prosent, mens Eidesvik Offshore er opp rundt 100 prosent. Også Dof-aksjen, hvor aksjonærene står foran en massiv og brutal utvanning, er kraftig opp.

Men det er langt fra sikkert at investorene har meldt seg for sent på til festen. Tross den voldsomme kursoppgangen, verdsettes rederiene godt under bokført egenkapital. Bortsett fra Dof, er risikoen for nye runder med utvannende refinansieringer liten, og utsiktene lønnsomhet bedre enn på lenge.

I tillegg er det stor sannsynlighet for både oppkjøp og fusjoner i næringer på vei opp fra bølgedalen, som offshoreskipnæringen ser ut til å være.

Her er noen av de viktige spillerne hvis det skal legges et nytt puslespill i bransjen:

Christen Sveaas er med sine 33,32 prosent bare den nest største aksjonæren i Siem Offshore. Kristian Siem er med sine 33,6 prosent den aller største. Det gir faktisk kjendisinvestorene som har kommet inn på listen en maktposisjon, hvis Siem og Sveaas skulle bli uenige om noe.

I Solstad Offshore er Kjell Inge Røkkes Aker suverent største aksjonær med 24,8 prosent, mens Solstad-familien kun sitter på vel fire prosent. For Aker er nok investeringen i Solstad Offshore ikke å anse som en industriell satsing og Aker er nok ikke uvillige til gå ut av bransjen.

I Eidesvik Offshore er det Eidesvik-familien som har full kontroll med sine nesten 60 prosent. Hvordan eiersituasjonen blir når DOF omsider får til en gjeldssanering, er i dag uklart. Men det må antas Møgster-familien får en viktig posisjon.

Siem Offshore og Solstad Offshore har nå en eiersituasjon med eiere som kan stilte med kapital, om det skal til for å lage større strukturer.

Det kan bli en spennende sommer og høst på flere måter i offshoreskip-markedet.

2 Likes

Rotes det med navn på slutten her eller et drt meg?Eidesvik, Dof ,Møgster🤔

For en dag igjen. Grattis

2 Likes

Lempet ut siste rest på close. Angrer vel i morgen.

Aldri feil å ta gevinst i oppgang.
Tar ikke noe selv her for har kursmål nå her veldig veldig mye over dagens kurs.

Selger ingenting på disse kursene, vi kommer til å se rater denne sommeren og utover neste år som vi ikke har sett på maaaange år. Oppskriving av skipsverdier er “rett” rundt hjørnet. 3-6 mnd. En langtidskontrakt til NM med skikkelig rate er også noe jeg vil ha med meg. Selvsagt får hver enkelt gjøre seg opp egen mening om når det er riktig å selge, snitt på 6,23 selv så strategien min om å sitte helt stille har ihvertfall så langt gitt solid + på longkontoen. Skulle ratene virkelig komme tilbake til gamle høyder, er ikke kursen 25, kan den nærme seg tresifret?

3 Likes

Ja, tenker tre siffer er innenfor rangen frem i tid.

NEW [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Aker BP All Duties, D/D 14 13/05/22 RNR

Oppdrag før den skal på kontrakt

6 Likes

Da er Citibank endelig ute. Eigil Spetalen kjøpte nye 50k på mandag.

Økende press på supply:

Fin start med knallrød børs

3 Likes

Her er Solstad opp over 3 kroner i dag, og så er dere helt stille? :slight_smile: