Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Sa de noe om denne blir publisert?Eventuellt når?

Nei. Jeg fikk inntrykk at den er forbeholdt kundene. Mulig de kjører embargo på slikt, og frigir en uke senere offentlig feks, eller ikke i det hele tatt. Det er jo en del av forretningsmodellen for å sikre seg kunder.

1 Like

For øvrig artig at min investering i SOFF (pluss en saftig gevinst i PGS) har flyttet meg fra lusen hobbyinvestor til attraktiv kunde av en viss størrelse som blir forsøkt rekruttert av PAS. Når det er sagt, jeg er ikke mer forfengelig enn at jeg fortsatt kaller dem Pirato… Skader dog ikke å få tilgang til slike analyser.

2 Likes

Investeringer anslått til 1400 mrd kroner…

Historisk her vel oljeselskapene ønsket å holde seg unna leverandørledd som seismikk og OSV. Men nå renner de over av penger, feks Equinor som er gjeldsfrie og har 600mrd eller noe sånt på bok… En skulle tro det var biliigere å vertikalintegrere feks SOFF sine tjenester heller enn å betale i stadig dyrere dommer i et marked som strammer seg ubønnhørlig til, uten noen indikatorer på at det skal endre seg i overskuelig framtid.

For ikke å si at det kan tas rent finansielle posisjoner, der feks Equinor gir med den ene hånda (stadig dyrere rater) men tar med andre (avkastning på selskapene de bruker).

Synspunkter?

Enkelt forklart så har der rent over med penger tidligere. Tror integrering av slike ressurser bidrar til større risiko enn gevinst over tid. På den andre siden er totale verdikjeder mer lønnsomt enn fragmenterte (mulig jeg husker feil).

Ja, det er det klassiske motargumentet. Men vi står ved et paradigmeskifte der havet vil spille en nøkkelrolle. Karbonlagring og vindkraft som særlig relevant for Equinor. Kanskje bølgekraft og termisk. Mer generelt mineraler på havets bunn og havbasert oppdrett.

Ikke uenig i det. Blir spennende å se hvordan dette materialiserer seg. En pekepinn blir lønnsomhet og gevinst - slik som alt.

Kan bli gid stemning generelt på børsen i morgen. Tre børsdager til fredag :person_climbing:t2:

1 Like

Noen utvalgte endringer i aksjonærlista fra torsdagens handel:
KJØP:

  1. VERDIPAPIRFONDET DNB SMB - KONTO #2 +645 994
  2. SEB AB, MARKETS EQUITY STOCKHOLM OPPGJØRSKONTO - KONTO #33 +200 000 +5,06% 4 150 000 (Sveeas/Kistefos?)
  3. RIVERTOWN TRADING AS +200 000 +100% 200 000 0,2587%
  4. VICAMA AS - KONTO #10 +200 000 +100% 200 000 0,2587%
  5. MH CAPITAL AS - KONTO #4 +199 034 +26,54% 949 034 1,2276%

SALG

  1. PARETO SECURITIES ASA MEGLERKONTO INNLAND - KONTO #6 -235 508 -74,64% 80 000 0,1035%
  2. SEB AB, MARKETS EQUITY STOCKHOLM OPPGJØRSKONTO - KONTO #23 -164 932 -100% 0 0%
  3. MAGNE HYSTAD (f. 1968) -88 268 -5,2% 1 610 000 2,0826%
1 Like

Intradag tenker jeg en del tradere har solgt litt SOFF for å være med på DOF i dag. Tenker vi ser en del gevinstsikring i DOF og tilbakeflytt til SOFF for resten av dagen.

1 Like

Det fine idag er at vi danner gulv. Kurs responderer fint rett under 39 kr.

Om det dannes dobbel her vil dette styrke det fundamentale som vi har sett for lenge siden.

5 Likes
  • Rart spotmarked nå, ligger mange jobber 2-3 uker freem i tid, veldig spesielt dette altså-det kommer bare flere og flere…
1 Like

Flere jobber enn det supply er i stand til å løse?

Det skal bli vanskelig å få 2-4ahts til flytt i juni….

Blir ikke overrasket om det blir supply run for noen av AHTS’ene nå i slutten av mai. Etter det blir det trangt.

2 Likes
1 Like

Kjøper seg inn i offshore etter rakettoppgang: – Har vært glemt og avskrevet av de aller fleste

Forvalter Dag Hammer har økt fondets oljeservice-posisjoner «ganske mye» etter nyttår. Han øyner et marked som «bare vil bli strammere».

Vi har vært overvektet E&P (oljeselskaper) og oljeservice lenge. Vi har økt ganske mye i oljeservice det siste halve året, sier Hammer til E24.

Han forvalter fondet SMB som investerer i små og mellomstore selskaper.

Mandag viser ferske aksjonærlister at fondet er inne blant de 14 største aksjonærene med en posisjon verdt 25 millioner kroner i Solstad Offshore, en av offshoreaksjene som har skutt i været og lokket kjente investornavn inn på eiersiden den siste tiden.

– Supplysektoren har vært glemt og avskrevet av de aller fleste. Men det skjer ting der også. Det som er positivt er at verdiene øker, sier Hammer.

I sektoren som har vært gjennom mange tøffe år, har flere ventet at bedre tider er på vei, hjulpet av høyere oljepris, økte investeringer fra oljeselskaper og at skipene som har blitt lagt i opplag er vanskelig å få tilbake i drift.

– Kostnadene for å kontrahere en ny supplybåt nå har steget kraftig. Ordreboken er ikke-eksisterende. Det segmentet ser ut til å dra nytte av økt aktivitet fremover, sier Hammer

En del gode hoder har fått PAS analysen. Ser fram til kommentarer fra de lærde, særlig @srh?:slightly_smiling_face:

1 Like

Du kommenterte jo ein tenkt p/e på 5 evt 10, locksley. Veit du eller andre ca kva p/e låg på i 2007, og kva p/e som er reelt å forvente viss dei gode tidene virkelig slår til?