Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

I pluss på en dag som dette er med osebx ned 1,7 og oljen på hell i tillegg. Det er styrke i mine øyne!

1 Like

Det var da voldsomt som den slo tilbake. Tenkte vi skulle konsolidere en periode fremover, men er jaggu ikke sikker nå. Blir nok mye volatilitet i denne fremover.

Glad jeg klarer å sitte rolig. Trading er ikke noe for meg.

Kjøpte litt på 34 og 35. Men dette har jeg solgt allerede. Selv om jeg har preferanser for å være full eksponert så må jeg erkjenne det er greit å ha litt cash om dagen.

1 Like

PAS nevner at 10% økning i EV utgjør 1,75x på aksjekursen: Enterprise value per share is NOK ~285, so a 10% increase is ~1.75x on the share price. De tar vel da utgangpunkt i close på fredag (37,65 kr) og MCAP på 2,9 mrd og 19,1 mrd i gjeld, total EV 22.0 mrd.

Dere økonomikyndige: Kan dette omsettes til at oppskriving av skipsverdier til Q2 med 2 mrd (10% av fixed assets) burde alt annet like medføre en aksjekurs på 37,65 kr x 1,75 = ca. 66 kr?

Stemmer dette, setter jeg kursmål til 66 kr i forkant av Q2, og at vi spretter til 70-80 kr i dagene etter presentasjonen…

Videre: Etter som aksjekursen går opp, blir vel multiplikatoren på 1,75 mindre. Hvordan kan man regne videre fram, om man begynner å forskuttere flere kvartaler med oppskriving, f.eks. 2 mrd i kvartalet?

2 Likes

Sigma og Magne Viking ska flytta rigg for Equinor om et par dager, ble ikke lange kaipausen for Sigma heldigvis.

3 Likes

Ja, her er du nok ikke langt unna det jeg mener og.

5 Likes

Samlepost?

Nei, det der er fra 1 aktør til 1 annen.

Gikk inn igjen etter den transaksjonen, anså 36 tallet som en grei entry

Prosper gikk rett ut på en ukes jobb for AkerBP, den er ikke meldt i spotten så det er nok under rammeavtalen.

Sapphire tilbake i spotten 31.05, jfr Solstads hjemmeside

1 Like

Braemar har den på TBC frå 15.06 igjen. Så skal nok rett ut igjen og etter det ledig i September

Så dessverre for SOFF så ser det ut til at det kun er Sigma igjen av aHTS i spotten i sommer. Og PSV Tantalus og Surfer.

1 Like

Installer endelig ut fra Gibraltar mot Tenerife, jfr Marine Traffic

1 Like

Hva tenker du om rate på dette kontra et spottoppdrag?

Aner ikke men nokså sikker på at de jobbene i en eller annen form er tilpasset markedsratene noe annet ville vært idiotisk.

1 Like

Såvidt eg veit om slike så er det nok veldig likt markedsrater, men er sikra skip

1 Like
6 Likes

Valiant er nå på vei til kontraktsarbeid for Petrobas i Brasil, og kan således fjernes fra WLen i minst de neste par årene

Installer er på vei sydover fra Gibraltar igjen. Tilbake til Afrika eller til Brasil? Nå venter vi bare på at Flower går på sitt oppdrag i Brasil så er alle CSVene i arbeid. Flower og Mermaid er nå forøvrig begge klasset, så da er vi ferdig med alle Subsea og Renewable-klassinger for 2022.

10 Likes

SOFF-status mai 2022:

Renewable & Subsea fleet:
Valiant er nå på vei til langvarig- og godt betalt kontraktsarbeid for Petrobas i Brasil, og nå venter vi bare på at Flower påstarter sitt arbeid før faktisk ALLE skipene våre er i inntektsgivende arbeid. Merk samtidig at ca. halvparten av skipene har gått/går på ny kontrakt ila 1-2Q22 samt 3Q og følgelig at vesentlig snittrateøkning kan forventes fremover. Etter at Mermaid og Flower også nå er ferdig klasset er nå hele denne flåten ferdig klasset for 2022- og det er faktisk bare Jarl og Commander som skal på klassing ila 2023. Spennende og lovende dette!

AHTS fleet:
Halve flåten står i kontraktsarbeid, og flere i pågående prosjektarbeid. Nesten synd at vi ikke har flere skip tilgjengelig for AHTS- spoten fremover, men det er vel litt for tidlig i morgendagens marked til å være skuffet over at man ikke har tilfredsstillende antall ledige skip til å høste fra en forventet god spot!?

PSV fleet:
Godt over halve flåten står i kontraktsarbeid, og flere i pågående prosjektarbeid. Også her; Synd vi ikke har flere skip tilgjengelig for PSV- spoten fremover.

EK & Cash:
Helt ok situasjonen tatt i betraktning. Gode muligheter for stor snittratøkning gir godt grunnlag for akkumulering av cash herunder bedring av balansen bl.a gjennom oppskrivning av tidligere godt nedskrevne skipsverdier.

Guiding:
Tja. Pr. nå har vel de fleste fått meg seg at morgendagens marked er på vei- og at dette bringer med seg stadig mer lovende utsikter for fremtiden.

NM:
Situasjonen er pr. nå «avklart», dog fortsatt med ukjent risiko knyttet til økonomisk garanti/forpliktelse på et større- men samtidig kraftig redusert beløp med utløp i 2024. Det gjenstår vel å se helt hva dette faktisk betyr mht. utfordringer- og muligheter for SOFF, men skipet representerer pt. Ikke lenger noen umiddelbar økonomisk risiko. Personlig ser jeg ingen grunn til å mislike avtalen- med rettigheter til tilbakekjøp og som jeg tror er en win-win-win-tap avtale og hvor Røkke, DNB og SOFF i ulik grad er på vinnersiden.

Windstaller:
Lite som skjer pt., men et lite fellesprosjekt har det nå avstedkommet så langt.

Aksjonærer:
Hva skjer? Er det noen som posisjonerer seg til GF og/eller som langsiktig strategisk eier, eller er vi kun vitne til SOFF-trading fra storinvestorer. Det går jo en del rykter om fusjonering i bransjen- just saying!

17 Likes