Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Godt innlegg. Når det gjelder spoten er jeg litt delt der- blir det drømmerater er det “dumt” å nesten ikke ha båter der men jeg er nokså sikker på at disse ahtsene går på pene rater når de har tatt mellomlange kontrakter midt i høysesongen-og går de på f.eks 400k/dag skal det ikke så mange dager til kai til før det er like bra som en snittrate på f.eks 500k/dag i spotten. De fleste psvene er jo på enda lengre kontrakter og går de på kontrakter over vinteren også på 150-200k/dag vil det være et kraftig oppsving fra de siste årenes inntjening,

Nård et gjelder csvene vil vi virkelig begynne merke de økte inntektene-og økt antall skip i arbeid- fra Q2 av og spesielt fra Q3- i Q3 vil jo bare Valiant bety en netto innteksøkning på nesten 40mill…

8 Likes

Flott oppsummert! Blir ekstremt spennende med Q2 og spesielt Q3 med alle CSVer i drift, kommer til å få en fin pekepinn på inntektspotensialet i Solstad.

Ser forresten at AISen til Normand Titan er aktiv, er det noe på gang med den eller bare rutinemessig vedlikehold? :face_with_monocle:

1 Like

Noen som tør å spekulere i Q2 resultatene til SOFF. Det er vel i dette kvartalet vi bør begynne å se en vesentlig bedring i omsetning i forhold til de foregående årene?

1 Like

Dette jf. svar på tidligere mottatt spørsmål i samme saks anledning:

Jeg synes nok at det fortsatt er litt tidlig å spekulere på nogenlunde treffsikker måte- og snittratejusteringen etter 1Q ble ganske usikker som følge av mye inhouse/ledigtid men;

Så langt viser regnarket:

  • 1,54 for 2Q som forutsetter bra spot i juni og at alle Subsea nå snarlig går i jobb
  • 1,76 for 3Q som forutsetter bra spot og påfyll med nye kontrakter

Dette skal derimot ikke være umulig slik jeg ser det pt.

Beregningene legger følgende snittrater til grunn;
307k for renewables, 387k for subsea, 277k for ahts og 140k for psv i 2Q og noe høyere for 3Q men hvor den store endringen først og fremst skyldes utnyttelse og virkning av allerede inngåtte nye kontrakter.

Jeg har forøvrig spekulert- og regnet litt på mulig oppskrivninger og utelukker ikke at dette vil dreie seg om summer egnet til å overraske. Solstad har nedskrevet betydelige summer, og ratene/markedet er allerede på et nivå hvor grunnlaget for oppskrivning utgjør en del prosentpoeng av totalen. Det blir spennende å se hvor når, hvor mye og med hvilken takt dette gjøres fremover. Totalpotensialet ligger vel på ca. 3* dagens mCap så dette er potensielt godt egnet grunnlag for pynting på balansen herunder P/Ben

6 Likes

Vi toucher her nå MA50 i hourly (kort time frame). Litt spennende hva som skjer videre her. Er oppgangen traderstyrt? Forventninger? Reprising? Skal vi ned og teste glidende snitt og bruddsteder (Grovt sett 30, 25, 20)? Kjøpte selv litt mer her på ca. 35 og følger utviklingen videre nøye.

1 Like

Det kommer til å bli ahts-mangel om 1-2-3 uker, kommer til å bli kraftig ratehopp fra de rundt 300k/dag det ligger på nå snarlig.

Er som nevnt før-veldig uvanlig at helt vanlige ahts jobber lyses ut 1-4uker før de skal igang…

3 Likes

Jeg har kjøpt litt på korreksjonen. Regner med at det er gevinstsikring.

2 Likes

Blir ikke sikret mer av meg ialelfall:) snitt rundt syv og skal sitte til tresiffret kurs.

1 Like

Kjøpte her også… Satser på gevinst sikring.

Kom en stor dump i SIOFF akkurat nå også, og samtidig i SOFF også - flyttet bare kursen med 0,40 øre :slight_smile:

1 Like

Fin kortsiktig gevinst det og litt av grunnen til fallet siden toppen vel.

Sigma og ene Havila båten tar Wintershall-jobb 29.05 lurer på hva raten er der…

2 Likes

Samtidig går Oceanteam nesten 60 prosent. Virker som investorene hopper fra offshore-aksje til offshore-akjse for å makse gevinst. Snart er vi kanskje tilbake til SOFF og SIOFF.

Er Oceanteam så himla olje-offshore egentlig?

Wintershall ratene var 275-375(Sigma) og 600k/dag (Skandi Hera med ROV)

1 Like

Oceanteam har solgt seg ut at av OCV-delen sin. Kun ein Solution del der det er Carousel. Var vel Clipper som akkurat hadde ein slik ein.

Dyrt med ROW gitt :slight_smile:

Så lenge Kistefos sitter, vil jeg tro området 30-31 kr vil være et svært solid gulv, jf. at aksjen lå rundt der da den meldingen kom fredag 13., og det ble omsatt rekordvolum.

Kan fort falle i en 4-5 dager etter en så kraftig oppgang som vi har hatt. Venter litt med å fylle på mer, vil se at kursen stabiliserer seg. 30 og 38 kr er vel gulv og siste store blokk omsetning. Så at Bollinger bands er ganske frisk dog: 43,31 / 3,99 :rofl:

Dagens fall i SOFF går igjen i mange relaterte selskaper i dag.

Porteføljeforvaltere kan ha fått en skjev verdibalanse i porteføljene pga. de kraftige oppgangene i offshoreaksjer og må utføre “rebalancing”. I tillegg har vekst- og teknologiaksjer krakket, og det ligger kanskje an til en rekyl der (tenker globalt, f.eks. Dow som nærmer seg 30 000 som et naturlig støttenivå). Mao. kan de siste dager ha vært litt moneyflow ut av offshore og inn i tech m.m.

Det fundamentale i SOFF ligger fjellstøtt, om ikke enda sterkere, med tanke på spotmarkedet og observasjonene der.

2 Likes

Jg er bare litt sur fordi jeg ikke took mer gevinst over 40 så kunne jg kjøpt tilbake med 20% glere aksjer idag😄