Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Kan hende det har vært litt shortaktivitet involvert her også? Benytter uansett muligheten til å plukke litt.

1 Like

Krysset på 2 millioner aksjer forrige uke legger jeg ikke vekt på, men det blir likevel spennende å se på aksjonærlisten, antakelig synlig på onsdag.

Det er kun fire aksjonærer som har mer enn 2 mill aksjer (Aker/Røkke, DNB, SEB (høyst sannsynlig Kistefos/Sveaas), Jarsteinen AS. Av disse måtte både DNB og SEB/Kistefos/Sveaas meldt dersom de var selger pga. kryssing av 5%-intervallene for eierskap.

Det har tidligere vært spekulert i at Aker ikke har styrerepresentant, og da er de kanskje ikke meldepliktige? Et salg til f.eks. Sveeas tror jeg ville blitt positivt mottatt i markedet, men ser ikke på som særlig sannsynlig, da jeg tror Sveeas heller ville hatt hele Røkkes post.

En annen mulighet er at Jarsteinen har solgt, men det er helt utelukket, da dette inkluder Solstad-familien (LPS har selv 60%).

Nei, det helt klart mest sannsynlige er at Kistefos, som kjøpte aksjer på termin, har tatt levering på 2 millioner av de børsmeldte 4 millioner aksjene, og da får vi se SEB redusert med 2 mill og Kistefos som ny på lista med 2 mill. Så kommer nok neste overføring når Kistefos har skaffet pengene til den.

Det er et viktig moment. Aksjen står listet flere steder som “kan ikke shortes”, men Pareto hevdet hardnakket til meg at de tilbyr utlån av SOFF, og at renten er hele 7% (mye høyere rente for mindre selskaper kontra f.eks. Equinor). MH Capital sin reduksjon kan f.eks. være utlån av aksjer til denne høye renten. Må si tilbudet fristet meg, men PAS har foreløpig ikke utlån fra ASK, og da må jeg realisere gevinst og skatte, og det er uaktuelt :slight_smile:

2 Likes

For større aktører som sitter ordentlig long (1-2 år), så har kortsiktig kursutvikling ingen betydning. Om noe, kan de ved kursfall da vekte seg ytterligere opp mens de utlånte aksjene presser kursen ned. MH Capital sin post er i den størrelsesorden.

Har jo hatt Borr i noen år, og det var til tider ganske heftig med hedgefond og shorting der. Når kursene gjerne faller 40-50% uten at det er nyheter i markedet, så er det slike ting som foregår. Der var jo finansiering samt ATM emisjoner også et element å ta hensyn til. Så det beste tipset er vel bare å bli sittende på aksjene en har, og så ta det med ro med å akkumulere flere aksjer inntil at de faktorene som presser ned kursene har fått sine gevinster. Kan være tøft å bli sittende i en aksje om den dropper 30-50%, men så lenge det ikke er på signifikante nyheter, så bør en holde.

Jarstein er jo Solstad-familien selv hovedsaklig Lars Petter så tror den er nokså uaktuell og :smiley:

1 Like

Det har ikke vært lett å bruke TA de siste ukene, med alle meldinger og kursreaksjoner, men nå begynner det å nærme seg. Mye taler for en rekyl snart:

  • Kursen får snart støtte fra SMA-14
  • RSI har falt tilbake til kjøp fra overkjøpt

1 Like

Ja, det har du selvsagt rett i :slight_smile:

Sitter og ser på excelarket mitt og det er jaggu ikke utenkelig med en csv melding heller nå etterhvert, de kommer jo gjerne i god tid gør de går av kontrakt

2 Likes

OSX (PHLX Oil Service Index) kraftig opp i USA, og mye av stigningen etter close OSE: PHLX Oil Service Sector (^OSX) Charts, Data & News - Yahoo Finance

Olje/gass/offshore betydelig opp over hele fjøla - ser ikke ut som det var noe segmentskift i USA i dag, for å si det sånn.

Tidewater moderat opp med 3,15%.

Regner med SOFF stiger fra start, men hva det ender på når USA åpner 1530 vet ingen :slight_smile:

Det er å være forberedt for slike dager i forkant.
Vi som har vært i aksjen en stund, 1 år pluss har kanskje høyere terskel for å selge på disse dagene, da vi sitter lavt. Når dette og er en korreksjon i alle oljeservice aksjer(nesten) ser jeg dette som en kjøps mulighet for folk som ikke er inne.
Ja, kanskje den går ned idag, men å treffe bunn, gjør en stort sett aldri på kjøp.

Denne jobben bør bli godt betalt. Drott og Sapphire er jo ledig fra 02/06/22, så det kan gå :wink:

Date Charterer Scope of Work Commencement
NEW Equinor Energy AS ROV Duties, 20 days firm + D/D 20 31/05/22 - 02/06/22
1 Like

Ingenting å si på volumet så langt. Sikkert noe SL som røk på begynnelsen i dag.

Sapphire står oppført med “TBC 15.06.” og Drott står oppført med “TBC early june” hos Braemar, så ser ut som de har jobber klare allerede. Men flott at trykket holder seg oppe, Sigma bør kunne dra inn gode rater i spotten framover :smiley:

Mente Prosper. Hva står det om den på Braemar?
Følger bare med på Westshore og Hagland

1 Like

Prosper står også “TBC early june” så det er ikke mye ledig ahts i spotten fra Soff fremover, er vel bare Sigma som det kan virke som skal gå der fast

2 Likes

Hva skjedd akkurat nå med SOFF… !? Kjemperask pris økning fra -3% til +5% !?

SL som gikk i starten?

Vil tro det gikk endel av dem. Selv om det ser greit ut nå så følger jeg med på kursen:-)