Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Hvilken kilde har du?

Dette er deler av forsalget jf. dnb:

Ja, stemmer, ser det samme hos DNB

Veldig interessant hvis det nå gjennomføres større kryss, kan nesten se slikt ut

Da kan man være kvitt Hemen kjapt.
Håper Røkke er kjøperen

1 Like

John Fredriksens investeringsselskap Hemen Holding har solgt 20.000 aksjer i Solstad Offshore, ifølge en melding fredag.

Etter salget eier Hemen Holding 11.294.476 aksjer i Solstad Offshore, tilsvarende en eierandel på 14,99 prosent

Man trenger ikke være en tallknuser for å forstå at om Hemen ikke kvitter seg med med enn 20K aksjer om gangen så vil dette ta laaaaaang tid.

Hvis Røkke er kjøperen hadde han tatt alt, ikke mindre kryss

De trenger vel ikke melde mer enn antallet for å bryte 15% grensen?

De kan lett være selgeren av de 1,4 mill aksjer idag likevel tror jeg.

Aker må flagge allerede ved småkjøp pga dagens beholdning

Ok, ja de ligger vel rett under 25%.
Uansett, Hemen er nok selgeren, eller selvsagt kan det være en bank.

Ikke finregnet på transaksjonene idag, men kan det være DNB som er selger og som en annen over nevnte at JF selger for DNB?

1. DNB MARKETS - KONTO #3 INN 1 507 633 2%

Hehe, helt håpløst å spekulere i.
Det litt latterlige idag er at kryssene idag gikk på kurser rundt 6,25 i snitt, oss småsparere selger villig vekk på 5,70 og lavere.

Jeg tror nok også at Hemen er selger- og som sikkert lett lot seg overtale til å selge en stor bolk utenfor børs og noen ekstra øre pr. aksje. Det kan selvfølgelig også være slik at Hemen går DNBs ærende. Enda mer interessant for meg er hvem som er kjøper, selv om antallet nok ikke vitner om noen av de virkelig store ettersom de vel i så fall ville tatt hele Hemens portefølje!?

Vanskelig å vite, ja. Men sitter vel på følelsen at nedsalgspresset snart løses ved større kryss fremfor over børs. Det burte være større vilje til å krysse de siste aksjene fremfor de første, rent logisk

Bare så det er sagt.
Jeg tror Solstad Offshore kommer til å måtte investere i spesial fartøy innen Havvind basert på gårsdagens melding.
Jeg tror derfor det vil komme til en kapitalinnhenting om ikke lang tid.
Den blir dog av det positive slaget etter mine bedømmelser.
Men, Solstad klarer ikke å hamle fullt opp i dette markedet uten en eller to Heavy Lift vessels.

1 Like

det er ikke salg , det er auksjonen fra 8:15 til 09:00 som vises… Sett det i flere aksjer … vet ikke hvorfor DNB har det slik

2 Likes

Ja, det kan stemme med beløpet jeg fulgte i pre

Da kan vi vel legge til grunn at det er noen, med større lommebok og forhåpentligvis enda mer fornuft enn meg, som nå tilsynelatende synes at det er en god investering å ta et større bet i SOFF på 6,4+

Bra. For jeg ville synes det var veldig rart om ikke…

jeg tror det blir noen ombygginger for å kunne være med på hav vind. husk det er to markeder for hav vind. 1: fast innstalasjon mot bunn. 2: flytende vindmøller.

jeg tror at det blir i sementet 2: dvs flytende vindmøller.
da passer de fartøyene man har men med noen ombygginger.
det er snakk om å taue vindmøllene ut og forankre dem. videre installere trafo stasjoner på bunn. videre å legge kraft kabler.
Det er her Aker /solstad/deap ocean har et fortrinn sammenlignet med de andre som stort sett jobber mot faste innretninger.
Dette med flytende vindmøller er et eget segment. Det er dyrere og trenger mye større vindmøller for å være regningssvarende.
Videre er det mer komplisert forankring og ikke minst vedlikehold.
Garantert er det innenfor dette segmentet alliansen ser et marked som de kan ha en konkurranse fordel i.
…vi snakker om store konstruksjoner…og nettverk med trafo stasjoner som blir under vann. Dette er en villet vei som Moder norge ønsker å kjøre. det vil gi nødvendig arbeid for offshore verkstedene til Røkke

Mulig du har rett, men jeg har grunn til å tro at dem ser større og bredere :grinning:

ha ha. Først og fremst vil man bruke de båter man har og lager installasjons prosedyrer og konstruksjoner slik at det lar seg gjør.
garantert er disse tingene på plass og alliansen er allerede klar for å tilby. Det som blir inntresant er om Aker får konsesjoner til å eie og bygge ut selv… Det å få rettigheter er interessant når man vet at europa har mangel på kraft og ønsker fornybart. slike rettigheter kan få store verdier

Jeg tenker jo at det er naturlig at Aker Offshore Wind blir en oppdragsgiver dersom de får tildelt prosjekter. Da får Aker i pose, sekk og lommetaske- AOW har prosjektet, Aker Solutions bygger og prosjketerer, Solstad (og delvis Deepocean) legger kabler, frakter, installerer og vedlikeholder…)

1 Like