Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

hvorfor nedgang i 2023… noen på tinget som ikke har forstått hva som skjer og hva som må gjøres. :scream_cat:
regner med at disse estimatene skal opp…opp…opp

Date Vessel Charterer Scope of Work Comm. Rate
NEW [NORMAND SIGMA](javascript:void(0):wink: Dana Petroleum Heading Control, 40 Days firm + 40 days opt 07/06/22 RNR

Og der tok Zeus ROV-jobben for Equinor, det var jo forsåvidt som ventet da den var eneste ledige med ROV. HAdde vært interessant å sett raten på den 20+20 jobben og 40+40 jobben til Sugma…men sjelden det oppgis rate på de mellomlange jobbene…

1 Like

Om det kommer noen flytt tidlig i juni nå kan det bli kanonrater for Prosper og Sapphire, litt avhengig av varigheten på oppdragene til alle som skal ut i arbeid nå i månedsskiftet.

Edit: Springer får forøvrig 300 000 dagen for sin jobb for CNOCC fra 31.05., før den skal på lengre jobb 20.06. Blir penger av det. Kan bli fint å få inn Tantalus og Triumph i spotten igjen løpet av juni med slike rater!

1 Like
6 Likes

Siste delen der er bull😎

4 Likes

Jeg er ikke ferdig med å laste opp flere SOFF aksjer:-)

Men anbefaler folk å ta en kikk på Meltwater:-)

2 Likes

Psv ; Seacor Nile , 4 week firm for Shell UK, rate GBP 28 500, jfr Westshore
Det begynner å bli hyggelige rater for Psv-ene og.

2 Likes

Det er pent ja! Snitt dagrate for Solstad sine 38 PSVer i Q1 lå på ca 110 000 NOK ifølge mine beregninger, de fleste går vel på lange kontrakter som er relativt dårlig betalt i forhold til ratene i spotten nå. En forbedring til snitt på f.eks. 140 000 i dagrater for PSVene ville gitt en inntektsøkning på 100 mNOK for et kvartal - kun for PSVene altså.

3 Likes

FS fikk 200/dag for 2 båter på 2-3mnd jobber og de er små ca 700 kvm dekk vel

1 Like

Mitt “beregnede” PSV-ratesnitt for 1Q var på 120k, men her avhenger det jo litt av beregningsmetode mht. ledigtid mv.

Merk at nesten 1-3- del av PSV-flåten har gått på “ny” kontrakt gjennom 1-2Q22 så vi bør nå kunne få hyggelig drahjelp til snitttraten utover spottrateøkningen.

4 Likes

I løpet av 2022 har vi i Nordsjøen, Psv-er, som går ut av kontrakt:
Falnes, Flipper, Serenade, Surfer, Far Spica, Far Symphony, Spear, Spark, Carrier, Tantalus og Triumph.
Så tror nok snitt raten for Psv -ene vil øke suksessivt fremover.
Det blir bare spennende å se hvor fort og høyt det vil gå.

2 Likes

Med disse rate økningene vil det også skje en ny vurdering av skips verdiene. En økning på henholdsvis 20% fra Q1, vil medføre en tredobling av egenkapitalen.

Det er rom for betydelig mer stigning i aksjekursen med disse rate økningene!

2 Likes

Stemmer det at solstad har bestilt verdivurdering av flåten den 30.06 2022 ?

2 Likes

Jupp

1 Like

Av hvem?

Jeg har aldri sett dette publisert annet enn at det er en uavhengig 3.part

Mest sannsynlig er det fleire meglere som gjer dette frå ulike firma. Ellers vil nok ikkje revisor kunne godkjenne eventuelle verdiaukninger, men eg trur ikkje ein må forvente mykje endring i bokført verdi då store deler av bokført vel er basert på VIU og ikkje salgsverdi. Men høgare salgsverdi backer jo opp om reell bokverdi og såvidt eg har forstått blant desse selskapa er det vanlig å gjere ein slik sjekk kvart halvår.

Det er vell regnskapsmessig grunner også at man må øke verdien på flåten. Stål prisen er gått opp og rater økes gradvis