Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Stål pris og at nybygg prisen har økt vil jeg også tro har positiv uttelling på en eventuell prissetting. I det minste en faktor som kan effektivt ligge hinder for utstrakt nybygg aktivitet.

Det er jo nettopp viu som gir de store mulighetene som følge av varige høyere inntekter- a la yieldvurdering av leieinntekter for næringseiendom

Edit: hvilket også gavner Soff særskilt gunstig pga lave snittrater

Ja. Det seier eg ingenting på. Men då vil ikkje oppskriving skje som følge av økte salgsverdier.

Enig

Edit: selv om dette også henger sammen- igjen ala tilsvarende for eiendom

For eg trur at ratene og markedet kjem til å gå raskere enn salgsverdiar noko som gjer at salgsverdiar ikkje blir det første ein bør sjå på, men heller at det backer opp om bokførte verdier.

Edit:
Men eg trur ikkje vi får store endringer i Viu før årsslutt og i Q4/ revisorgodkjente årsrapporten då eg trur at utviklingen i markedet har gått litt raskere enn forventa, men ikkje enormt mykje raskere og eg vil tru at revisor ønsker meir enn 1 kvartal som viser forbedring

Oppjustering av verdiene til selskapet= bedre likivdet= bra for alle, både aksjonærer og selskapsdrift

1 Like

Likviditeten vil ikkje endre seg med oppjustert verdier, men vil bedre egnekapitalsgrad slik at ein kanskje kan få enda bedre betingelser på gjelda

I hovedsak det eg tenkte👍

Edit innebærer at jeg tar bort tommel up- delvis. Soff mener tydeligvis det er behov for vurdering pr. 30.06, og det tror jeg også. Det betyr ikke at det nødvendigvis blir gjort oppskrivninger allerede da, men jeg mener det ervtilstrekkelig grunnlag tiltak ikke vi kan utelukke denne muligheten.

Eg trur dei snakka om skipsverdiar der og ikkje VIU og viss eg ikkje husker feil (har deg ikkje foran meg) så er VIU ein del høgare enn megleranslag for skipsverdiar. Og som sagt så trur eg det er rutine med verdisjekk kvart halvår.

Edit:
Nå skal det sies at eg trur på oppskriving av flåteverdi, men ikkje allerede i Q2

Ingen av de selskapene jeg følger har praktisert en slik rutine, og det er heller ikke krav til dette.

Vi må nok bare vente å se, men jeg er en belieber.

Jeg har sett Soff presentasjoner i 5 år nå og aldri hørt Lps bruke den ordlyden om skipsverdiene, så noe skjer…

2 Likes

om en ser på prisstigningen siden 2019 til idag på alt av materiell, er det store erdier her som ikke pr idag er oppført over hele fjøla

1 Like

Skrev litt om dette i Årsrapporten 2021

Note 7, slide 34:

IMPAIRMENT VALUATION OF FIXED ASSETS

Quarterly, the Group assess whether there is any impairment indicators of the fixed assets. The current market, and few sales of vessels on normal market terms, indicate need for revaluation of the vessels. As of 31.12.2021, price-to-book (P/B) ratio for the Group is below 1.

Impairment testing (value-in-use-calculation) was performed for all vessels where book value exceeds 65 percent of broker value. Broker value is set as an average of three acknowledged, independent brokers. Each vessel is considered a separate cash generating unit. The value-in-use-calculations are based on budget and long-term forecast. For a majority of the vessels, value in use was the basis for the recoverable amount.

Slide 35:

The sensitivity of the value-in-use-calculations for the vessels with impairment is analyzed by altering the key assumptions; discounting rate, utilization and day rates. A change of discounting rate by -1% point and -2% points indicates potential additional impairment of MNOK 100 and MNOK 520, respectively. A yearly change in dayrates or utilization for the prognosis periode bringing the income down by 3-6%, indicates potential addional impairment by MNOK 120-390.

The group has recognized significant impairments on the vessels during the last years. If rates/utilization increases more rapidly than Group’s expectations the vessel values are sensitive to reversals of previous year’s impairment .”

5 Likes

Siste notatet er ganske god. Ratene har virkelig skutt i været og båter ut av opplag. Men er rate oppgangen stor nokk til å reversere verdijusteringen ?

Ja, definitivt. Spørsmålet er om varigheten er lang nok pr. 30.06.22, og det er kanskje litt for tidlig, selm om jeg personlig ikke tror det

1 Like

Ved en kurs på 36,17 kroner så er SOFF verdsatt til Shareholders Equity. Dermed kan det få stor effekt for underliggende verdier og framtidige lånevilkår, om en på bakgrunn av rater og nye lange kontrakter kan oppskrive skipsverdier.

Selskapet bør øke inntektene med en milliard kroner i 2022 i forhold til 2021, eller redusere kostnadene tilsvarende. Om en tar bort engangseffekten ved termineringen av NM/Saipem kontrakten i Q1 2021, så kan en vel si at SOFF er i rute til å klare dette basert på Q1 2022. Q2 2022 vil gi en ganske klar indikasjon på om en klarer dette i år. Sånn det ser ut så kan 2023 og 2024 bli noen svært gode år for bransjen som og understøtter at SOFF vil få en positiv utvikling. Det er jo vanskeligere å spå lenger framover. Men en ser jo at det kommer annen offshore aktivitet enn olje og gass relatert, som nok vil kreve skip knyttet til konstruksjon, vedlikehold og forsyning. Tenker både på oppdrettsnæring til havs og offshore sol og vind. Skal jeg tippe så tror jeg vi går en 7-8 år med høy aktivitet i møte, så er det klart at energiomstilling til andre energiformer vil gi en usikkerhet for olje og gass aktiviteten deretter.

4 Likes

Er det robotene som kjører kursen ned før resultatfremleggelsen i morgen?

Oljen er opp og osebx er på vei ned å ha nådd ATH. USA blir nok utslagsgivende i dag.

På hvilken måte påvirker en høy oljepris kursen på SOFF?