Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Tallene er retningsgivende - ikke detaljerte. Dette ettersom jeg runder av ift. antall skip i tjeneste. AHTS/PSV har størst usikkerhet, men tror heller ikke disse tallene er så hakkande gærne

Interessant-så hvis 25 av soff SINE 28-ISH csvER FÅR ØKT RATE TIL SNITT 500K/DAG (FORTSATT LANGT UNDER dof) SÅ ØKER INNTJENINGEN MED CA 1.5MRD I ÅRET. fOR KUN DE 25 SKIPENE.

Dette er en av flere grunner til å velge SOFF, og blant flere grunner til å konkludere med at vurderingen av høy gjeld må gjøres ift. kontekst og gjeldende forutsetninger. Dette er potensial som de øvrige ikke er i nærheten av.

Edit: Jeg har i første omgang satt meg som mål med 10 nye CSV-kontrakter, og at dette sikrer sorte tall over tid.

Driver Røkke å flørter med staten?

ha ha… her er det nok mye om tilgangen til norge og tilgang til utbygging av både olje og vind og gjerne laks.
det kan være mange som er interessert i “arvesølvet” og selvfølgelig er nok dette brukt mot den norske stat som for tiden kjøper norsk industri som er viktig for norge. eksempel vis… Rolls Royce (maritime delen) som ble kjøpt opp a Kongsberg gruppen…som igjen har evige gjenkjøpnings avtaler i våpen industriens…osv…og går det på en smell så er det penger fra staten…staten er blitt en besitter av industri som de ikke har greie på og som med litt tid blir mer og mer byråkratiske og lite konkurranse dyktige…våre nye bønder

Nye oppdrag klare for ledige skip:

05/11/21 Repsol Norge AS ROV duties, D/D 14 05/11/21 - 06/11/21
05/11/21 Equinor Energy AS Supply duties, D/D 7 08/11/21
05/11/21 Wintershall Dea Supply duties, D/D 14 09/11/21 - 11/11/21

Edit: Synd det bare er en ledig PSV i spotten da :wink:

Og jeg ser at jeg fikk rett- Drott forlneget enda en gang, 10 dager til foreløpig til 20.11, jo lengre jo bedre tenker jeg vi sier om de jobben.

2 Likes

1 Like

Nærmer seg Las Palmas og mannskapssikfte, flott!

Deretter fem dager med seiling til dokk.

Kinas kullproduksjon på rekordnivå – E24

…europa/vesten legger ned og Asia tar all industri og kraft krevende industri med de energi behov som trengs…videre så vokser innlands forbruket og på sikt vil samtlige snart ha samme energy forbruk som oss. ser for meg at verdens energi forbruk skal betydeligt opp. så når jeg hører politikerene snakke her rundt dørene så blir jeg skremt. olje og gass vil selvfølgelig være en del av dette samt wind og sol. Jeg nekter å se for meg at man stenger ned samt slutter å lete etter olje og gass. verden trenger energi. ergo. solstad med flere offshore rederier bør snart få en rekyl.
ellers god morgen

2 Likes

Dette er fra Tyskland. Dem gruser by etter by for å hente ut kull. Tror beslutningstakerne i verden begynner å se at dem i årene som kommer vil oppnå olympisk nivå når det gjelder spagat - les politiske dilemma. Klima og energi som det viktigste. Det globale energi behovet er økende, som du påpeker @OLADUNK1, og innenfor olje har det blitt under-investert i en lang årrekke. Jeg stiller også spørsmålstegn til hvorvidt OPEC er i stand til å levere de volum som med tiden vil kreves. Hvordan vil dette materialisere seg? Ny bonanza - tror jeg. Solstad sine føtter er i tillegg fundamentert i fornybart, som også vil oppleve en bonanza. Denne unike evnen til «dobbeldipping» vil bli fortjenstfull. Det er mange skjer i sjøen dog for SOFF. Rigg viser allerede evne til forbedring og da er det ikke lenge til service og supply følger etter.

5 Likes

Ja det er jo helt ekstremt det som du viser på bilde. Jeg vil si gigantisk. Men energi trenger man om så det er kull. Blir ikke lett å kjøre ned fra kull og atomkraft til gass og noe vindkraft. Det som selfølgelig vil hjelp er den dagen all tyskerene er på det tyske NAV og kina med sktt totalitære styre med india tar for seg tung industrien. Men sett globalt så vil ingen ting skje før vi får en frisk variant at covid som tar knekken på halve jordens befolkning. Slik at det globale energiforbruket går ned.
…men har ikke troen på det. Har troen på en utvikling hvor energiforbruke øker rundt omkring i verden. Hvor indere og kinesere får bil og flotte hus og begynner å reise og leve livet.
Gang gjerne fremtidigt energi forbruk med 4 i forholdt til hva vi har i dag i verden. Flott viss fornybar kan ta noe av dette samt atomkraft, men olje og gass vil bestå så lenge det er behov for energi og at det kan konkurere på pris.
Ja solstad med flere oppi alt dette…jeg har troen. Det vil bare ta noe tid.

3 Likes

Aker har visst litt planer for SOFF framover: aker-soff2

Aker-ASA-Third-quarter-2021-Report.pdf (digitaloceanspaces.com)

6 Likes

Er ikke overrasket, men er likevel glad for for å se et såpass tydelig mandat satt på trykk

1 Like

Kan man dra en parallell her til OCY?

På et nivå positivt at noen får ansvar for å utvikle verdiene. På en annen side så skilles verdiene ut i en egen enhet, som jo åpner opp for mange forskjellige strategier. Å akkumulere verdier kan jo bety alt fra å selge seg ut av aksjen til å bygge et sterkt selskap framover. Kjenner for lite til OCY, til å vurdere. Men om en strategi har fungert for Aker, så kan den jo gjenbrukes.

Sett over aksjonærlisten litt idag.
Siden 22/1 og fram til fredagens liste så har Topp 50 redusert fra 63,148,751 til 56,753,073, en reduksjon på 6,395,678 aksjer.

I denne tiden har:
Hemen redusert med ca. 3,5 mill
Swedbank redusert med ca. 2,5 mill
Handelsbanken redusert med ca. 1,9 mill
Sbm1 redusert med ca. 1,6 mill
Sbms1 redusert med ca. 0,5 mill
Total reduksjon på ca 10 mill aksjer på disse finasielle institusjonene inkludert Hemen.

Poenget er at tross alt er dette ikke så ille at topp 50 har redusert når man ser litt bak tallene hva som egentlig har foregått og hva som er forklaringen.

Har vært delt her tidligere, men kom over denne intro videoen av Normand Maximus igjen.
Verdt å spenne noen minutter på denne videoen, ganske fasinerende fartøy på så mange måter og et ekstremt stort dekk…

Og med Saipem nederst i høyre bildekant er det kanskje ikke utenkelig at det blir en gjenforening med dem nå etter klassingen.

3 Likes