Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Opplagt, Hemen har nok helt andre planer og det har jeg skrevet i fb gruppen.
Men, tenkte mer på potensiell mangedobling, liker den

Halvparten av slike nyheter er plantet- med agenda. Og, i så fall er det eventuelt Fredriksen som har en agenda med Aker/Solstad eller Aker/ Solstad som kanskje har en agenda mot Fredriksen?

Timingen indikerer for meg sistnevnte.

Det er 2 poeng jeg syns burde vært med i en sånn kommentar:

Fredriksen trekker seg ut- men Aker/Røkke fortsetter, disse 2 kan nok sees i sammenheng-samt at Aker-koblingen åpenbart er verdifull mtp Aker BP mm

Windstallr- han nevner bare såvidt dette med renewable, her kunne han vel lagt til en linje til på Windstallr selv om det jo ikke er noe konkret der enda.

1 Like

Opplagt, helt enig, det ville absolutt gitt artikkelen mer tyngde samtidig som flere ville sperret opp øynene.
Men, sånn er det, ingen kjenner agenda her…

Ofte mistenker jeg at slike kommentarer er et bestillingsverk, men sikkert feil vinkling fra min side.

Det skrives positive ting nå og det er bra for oss som sitter lastet.
I tillegg ser det jo ut til at ratene i oktober spot var særdeles gode.
Men Q3 tall som ikke omfatter oktober kommer jo snart.
November er vel normalt sett en svakere måned.
NM kommer vel med en avklaring i slutten av desember etter 5 års, om det ikke kommer news på den tidligere. Så er der vel håp om andre kontrakter også.
Oljeprisen vil vel stige ut året i alle fall, så får en se om produksjonen tar seg opp for å balansere tilbud og etterspørsel.
Så selger JF seg ut og kanskje noen av bankene også, men dette er jo kjent i markedet. Så totalt sett i det korte bildet mange positive triggere, mens 2022 kan bli litt uforutsigbart. 2023 og noen år framover blir vel sett på som positive av de som ser i krystallkulen.

Dette er 100% sikkert ikke et journalistisk verk - og som vel ikke en gang journalisten ville kunne være stolt av

Nei, ikke uenig og dersom man kjenner godt til et selskap og slike kommentarer/artikler kommer vil man i mange tilfeller oppdage at mye ikke stemmer med virkeligheten og eller har store feil og mangler.

Med det sagt, det finnes nok betydelig antall journalister med begrenset innsikt, men da tenker jeg at man burde brukt mer tid på research.

Er det for mye å forlange at Sioff skal dobble seg først, slik at jeg kan øke i Soff når siste den av Hemen sine aksjer forsvinner i skyllevannet :thinking:

1 Like

Ja, det tror jeg er å forlange for meget.
Ikke glem alle de millioner av aksjer som er kjøpt på nivåå 2,5 -3, veldig mange av disse sitter nok rimelig løst.
Personlig tror jeg flere nå vil konvertere fra sioff til soff inn mot q3.

Det er ikke godt å si.
Kan det tenkes at NM-situasjonen løser seg før Hemen er ute, og at dagens artikkel da er et forvarsel om snarlig beskjed om at “Bjellesauen” tok feil og at Aker/Solstad fikk rett. Det ville vært en fin respons på gårsdagens nyhet

Edit: Jeg får legge til, jf. @Rodjers svar, at jeg ikke kommer til å selge min andel i SIOFF. Denne skal langt opp, og dette antakelig/forhåpentligvis så fort at jeg rekker å komme meg godt inn i SOFF på nivå som gjør dette formålstjenlig.

2 Likes

Sitter nå long med det meste i begge selskap. Skal nå prøve å sitte i SIOFF til vi treffer en 7-8 kr der. Er ikke alltid at jeg får til å holde så lenge, men men.

Eneste jeg er urolig for er at det må komme en eller annen korreksjon på børsen i løpet av 2022. Tipper i Q2 eller Q3. Det er jo litt dumt når en sitter i aksjer som gjerne har det største potensialet i 2023-24-25…

1 Like

Tenkte ikke på deg @srh , men vet om mange som har solgt endel soff underveis for å kjøpe sioff i forkant av ferdig nedsalg og som nok vil konvertere igjen.
Men, sioff kan selvsagt ha mye å gå på, men kurs potensialet er nok selvsagt ikke i nærheten av hva det er i soff om noen tunge triggere nå klaffer.

Akkurat som i sioff vet vi også at det nærmer seg i soff, NM melding eller noe annet kan sette full fyr i teltet og da er ikke 2,8-3,2 mill fra Hemen vanskelig å rydde av veien.

Det litt interessante nå i soff er at omsetningen er i ferd med å dra seg litt til, vi så det igår og selv om starten idag var begredelig er nå omsetningen ganske fin igjen.

En litt artig sak i dag er at det ser ut som om fond satser på olje sektoren igjen:
“Spanske Azvalor Asset Management eier nå 5,023 prosent av aksjene i Borr Drilling”

Tenk om det blir litt fart på institusjonelle investorer framover i andre oljerelaterte selskaper også?

Ja, det ville vært helt konge!

Begge rederiene anses i realiteten for å være “snart” konk når de prises til P/B 0,1 og 0,2. Det er ingen tvil om at SOFF har det definitivt største potensialet både mht. P/B og P/E, men de har også en tyngre skute å snu og en større avstand og seile før noen reell re-prinsing basert på P/E vil kunne bli aktuelt.

Jeg er derfor rimelig sikker på at SIOFF, av de to selskapene, først vil se P/B=1. og at markedet vil se det samme ganske snart

Vi får se.
Det som hvertfall er hevet over enhver tvil er at nå er det oljerelatert og rigg som gjelder.

Nå tyder selvsagt alt på at Hemen skal ut, samtidig er det ingen 100% garanti for at det vil skje umiddelbart dersom NM meldes, det kan man ikke vite.

Ellers imponert over Magne Hystad som fortsetter å øke og har nå snart 1,5 mill aksjer.

CHARTERER TYPE COMM. VESSELS SCOPE OF WORK
OMC AHTS 11-12.11 R/M, Prospector 1, D/D 14 days

Fortsatt dårlig trykk i AHTS spotten, men det kommer da ett og annet innimellom.

Soff er sterk idag, i grønnt på nokså rød børs på høy omsetning. E24 saken hjalp nok samt salget.

3 Likes

Hemen ned 105k

1 Like