Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Kraftig bedring på driften i Dof

Dof fikk en ebitda på 695 millioner kroner i tredje kvartal 2021, mot 736 millioner kroner i samme periode året før, ifølge IFRS-tall.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

Driftsresultatet ble 405 millioner kroner (-104), blant annet etter nedskrivninger på 42 millioner kroner i kvartalet (637).

Etter «management reporting» ble ebitda 865 millioner kroner i tredje kvartal 2021 (879) av en omsetning på 2.052 millioner kroner (2.027).

Gjennomsnittlig utnyttelsesgrad for selskapets flåte var i kvartalet på 83 prosent. AHTSene hadde en utnyttelse på 80 prosent, mens PSVene hadde en utnyttelse på 81 prosent. Videre var subsea-flåtens utnyttelse på 86 prosent.

TDN Direkt

DOF med snittrater på 607k pr. subsea pr. dag i 3Q, og da ikke hensyntatt 14% ledig tid. Dette i tillegg til en pen liten økning for både PSV og AHTS.

Tenk hvilket oppskrivningspotensial SOFF har pt. hvor DOFs subsea-rater evt. kan legges til grunn? Synd for DOF at de allerede har disse ratene for de trenger EKén mer enn vi gjør…

“There are signs of increased activity in several regions. It
is however still too early to conclude on a market recovery”

1 Like

is however still too early to conclude on a market recovery”

høres ut som middelalderen. det virker ikke som om de i doff har tro på markedet, men sett i lys av hva de jobber for…dvs emisjon og det konflikt nivå de har så er dette ment for å forklare behovet for emisjon og nye friske penger inn i selskapet.
det er min personlige oppfatning her

Er det skipsstørrelsene som gjør at DOF får høyere rater enn SOFF?

hei, og nei. Jeg har ikke funnet grunnlag som tilsier dette. Men, merk at jeg ikke er ekspert på all teknikaliteter på skip og som kan ha innflytelse utover størrelse, løfteegenskaper og kraft mv.

Det virker derimot som om deres store sydamerikanske flåte arbeider på gode betingelser.

Tar gjerne imot innspill dersom det er noen med mer kunnskap på skipsegenskaper enn meg som kunne ta en nærmere titt på dette.

1 Like

I det store og hele er jeg ikke sikker på om man bør sammenligne rater for mye på tvers av selskapene, er heller ingen ekspert.
Men, her er det nok mye som spiller inn, hvilken region, kontraktslengde, hva slags oppdrag, hvor gammelt fartøy etc.

Jeg tror det viktigste er å fokusere på at Solstad gjør bedre økonomiske slutninger på sine fartøy framover enn hva de har gjort de seneste årene.
Og vi vet at Solstad mest sannsynlig har mye å gå på hva rater angår forutsatt et sterkere marked.

1 Like

Hvis dere tenker på Brazil så er mye av operasjonene der basert på JVs med lokale verft og selskap for å skape merverdi på land. Regner med myndighetene var involvert også.
DOF fikk mange lange kontrakter der med ett krav om at fartøyene også ble bygget der.

’ *DOF Group Brasil is the arm of DOF ASA in the Brazilian region, comprised by Norskan Offshore and DOF Subsea Brasil that has the strategy to deliver integrated services for the offshore industry. In this context, Norskan (established in Brazil in 2002) is the responsible for the main technical management and operation of the fleet and DOF Subsea Brasil (established in 2006) provides highly specialized subsea services. Today DOF Group Brasil operates 25 vessels (5 PSV, 11 AHTS, two PLSV, 7 CSV) in Brazil, with three vessels being built, as well as a fleet of 14 ROVs. Of its 25 operating vessels 12 were built in Brazil, leading the construction of state-of-the-art vessels in Brazil with assets like Skandi Salvador – the first construction vessel built in Brazil; SkandiVitória and SkandiNiterói – the first two PLSV’s built in Brazil (the only Brazilian build PLSV’s); and Skandi Amazonas and SkandiIguaçu, which are the biggest AHTS’s ever built in the country.’

3 Likes

Ja, nettopp, enda et argument for at sammenligning hjelper svært lite.

To av ahtsene i jobb nesten ut november hvertfall.

Normand Drott AHTS Havfram 28.11 Bergen
Normand Prosper AHTS Altera 25.11 Bergen
2 Likes

For økonomien- og fundamentet betyr dette likevel alt. Man kan vel ikke bare velge foretrukket rederi på bakgrunn av likviditet, volatilitet og børspsykologi i aksjen?

DOF har fortsatt gode inntekter knyttet særdeles til gode kontrakter inngått i Brasil, disse ble inngått i en periode med gode rater. Soiff har vært mer uheldig der, de kom fra meget gode kontrakter og måtte forlenge/få nye i et dårlig marked noe som jo henger ved 2-3 år fort. Det er det vi har sett nå med differansen på inntektene særlig på CSV mellom DOF SOff, DOf har jo omtrent dobbelt så høyt snitt på csv som Soff og selv om Dof har flotte store båter er det ikke så stor forskjell på båtene.

Vi ser det best på backloggen DOF har nesten 10ganger SOFF sin backlog og da koker det ned til en eneste ting egentlig:

Stoler du på at LP Solstad har rett og at CSV mardedet vil bli merkbar forbedret fra starten av 2022? Da kjøper du Soff. Tror du han tar feil er det bare å rømme skuta for de har nesten ingen ordrereserve, og mange store båter på slutten av kontrakten.

2 Likes

Ser ut som mannskapsbyttet muligens pågår.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9744518

Hemen ned 182k

Tonjer er på vei til sine nye jobb- i India!?

1 Like

Ca 3mill aksjer to go :slight_smile:

Jeg vil faktisk anta at det er nærmere 2 enn 3 nå ettersom det har gått en hel del aksjer de siste dagene. Vi nærmer oss!

Kanskje Akers aktivitet de seneste dager kan hjelpe oss på veien?

Contract award for CSVs

1 Like

Denne dagen blir bare bedre og bedre……

Herlig!

Fine kontrakter for Soff og idag.

Over til PSV. SDSD skreiv ned verdiane sine på PSV idag framkom det i rapporten. Ikkje veldig positivt tegn syns eg.