Slik så listen ut 12.okt:
Nor Captain | AHTS | 25 October 2021 | Batam/Singapore | |
---|---|---|---|---|
Nor Spring | AHTS | Idle | Batam, Indonesia | |
Normand Swan | PSV | McDermott | Late October | Broome, WA |
Far Seeker | PSV | Santos | End November | Darwin |
Normand Leader | PSV | McDermott | January 2022 | Broome, WA |
Takk, da er det Nor Captain som er borte nå, i tillegg til Seeker.
900k omsatt og opp 1% når børsen krisefalle 3%, det e sterkt - tror me konne sett 5,50+ idag uten krisestemningen
Installer med ny destinasjon: Mauritius
Spear på vei til Grenå i Danmark
Synes det er litt rart at ikke Nor Valiant enda har fått tildelt en havvind kontrakt, men fortsatt 1 måned igjen av 2021 så kan enda komme ift LPS sine uttalelser.
Det var vel på q1 han svarte at han ville ikke bli overrasket om den fikk en havvind kontrakt i løpet av året.
Jeg tror LPS forholder seg veldig lojalt til strategien om at lengre kontrakter må ha tilfredsstillende gode rater, og at det ellers er bedre å la skipene gå i mindre prosjektarbeid eller sogar ligge å vente på bedre rater.
Basert på det som sies om den pågående tilbudsaktivteten innenfor OCV så tror jeg nok vi skal få alle skipene ut i godt betalt kontraktsarbeid ganske snart- og da er jeg rimelig sikker på at vi har nødvendig grunnlag for varige tider med sorte tall ettersom også høyere aktivitet for AHTS/PSV naturlig vil følge.
Ja, kvartalsvise inntekter på slutten av 2022 på 1700 mill er ikke lenger utopi og fantasier, ei heller inntekter på rundt 2000 mill sent i 2023
90% utnyttelse med dagrater på 500k for OCVene, og samme inntekt fra AHTS/PSVene som i 3Q21 så lander vi på 1848M. Jeg tror følgelig også at vi kommer til å passere 2000M pr. kvartal ila 2023, og da skal vi nok få råd til å betjene gjeld og nødvendige investeringer fremover også.
Jepp, ikke uenig.
Ikke minst håper jeg at SOFF får bedre kontroll på gjeldsnivået gjennom avdrag og skipssalg nå mens vi har lave renter. Jeg hadde jo håpet på 1470 mill i Q3, selv om resten av dere stort sett lå lavere i estimatene. Nå kommer jo Q4 og Q1 og det blir spennende om en klarer å levere over forventning der og. Men tror nok at det store rykket vil komme i Q2 og Q3 neste år. Men en bør få avklart NM, for ellers vil det trykke kursen ned gjennom hele 2022. Så jeg kunne godt ha tenkt meg å økt i SOFF, men per nå tørr jeg ikke på grunn av faren for emisjon ved videre NM problemer. Jeg har dog en større eksponering i SOFF enn jeg trodde jeg ville ha for 1 år siden. Kommer nok til å sitte med en long posisjon her i en 2-3 år framover, samt småtrade ved siden av.
Hei…er blitt litt litt lei å høre om NM. Noen har skrevet at fartøyet er bygget for rundt 3000 millioner. videre at det sikkert er skrevet ned til rundt 2400 millioner. Regner med at hvis solstad skal overta fartøyet så snakker vi om å løse ut 2400 millioner. 25% av denne summen "eier " de alerede. dvs 2400 x 0.75= 1800 mill må man stille opp med utover hva som man gjør i dag. men så enkelt er det nok ikke. Båtens verdi i markedet ble det skrevet en plass vil være rundt 1600 millioner. for å få nytt lån på 2400 mill så vil nok banken ha vanskeligheter med å låne ut. ergo banken stiller 80% av de 1600 mill…dvs 1600 x 0.8= 1280 millioner…resten må solstad stille med. dvs 2400 - 1280-= 1120 millioner.
men tar vi med at solstad får inn 25% fra de 2400mill etter salg fra selskapet som eier båten… 2400*0.25= 600mill og av de så blir det sikkert 20% igjen dvs 120mill som går inn som egen kapital i solstad. utover det kan det også finner andre verdier i selskapet som eier båten.
ergo blir lett regnestykke:
2400 - 1280+120= 1000 millioner.
Selskapet har rundt 3400 millioner i egen kapital og 2343 millioner i cash.
ergo hva er problemet? det bør være ingen big issue å overta NM.
…men driften av båten er et big issue. dvs at man klarer å tjenne penger på den. Det er der risikoen ligger.
Når det gjelder emisjon så ligger det ihvertfall 2 år borte .
Hvis solstad får til et null resultat neste år og at man begynner å tjenne penger i 2023 så kommer dette til å gå bra.
slik som markedet ser ut nå så mener jeg at dette kommer til å gå bra.
ellers ha en fin sundags kveld
Helt enig med deg, men markedet deler ikke enda denne oppfatningen med oss. Skipet har vel knapt hatt en ledig dag siden tapet av Saipem-kontrakten så jeg tror ikke inntektsbringende arbeid skal bli noen utfordring i et gryende marked.
helt 1000%klart… du har forstått det. Slik som det er nå så får man ikke en god pris på en langtids kontrakt. sånn er det bare. men små jobber kan man klare seg med. Jeg er sikker på at jobbene i mexico har gitt gode penger for NM. ergo… keep on and we will be back 2023/2024…
Ender Maximus-situasjonen med at Solstad må kjøpe båten så vil eg tru at det innebærer å betale ned den uteståande gjelda i Maxmius Limited. Denne er på 2463MNOK. Solstad har nå ein cashbalanse på 2343 og kjem til å tape penger både i Q4 og Q1 vil eg tru. Då har dei rett og slett ikkje råd til å kjøpe ut Maximus og teknisk sett konkurs. Dette er worstcase-scenario som eg ikkje trur skjer, men det er veldig forståelig at folk meiner Maximus er eit stort problem. Alt handler om risiko.
men som ved alt så er alt avhengigt av driften og hvordan markedene utvikler seg. Etter det vi vet så er markedet i en sterk bedring. videre er ikke DNB med Giek intresert å trå solstad under vannlinjen. Uansett avtale/Kjøp så vil det være med tanke på at selskapet skal kunne drive. Solstad har jo hvert “Teknisk” konkurs sikkert i 4 år. Tror ikke det vil bli noen evt emisjon før i slutten av 2024 til 2025 uansett.
Får vi drift på NM og de betaler gjeld og renter så går det bra og banken vil sitte stille.
…men et annet spørsmål som er interessant og det er hva vil kostanden bli ved å bygge en slik båt som NM i dagen marked…
Jeg er sikker på av vi vil være over 4000 millioner. Ergo dette markedet som er der ute vil ikke få tilført slike båter på lang tid.
Ergo når det strammer seg til så vil en slik båt ta seg meget bra betalt. Bygge tid på en slik båt er sikkert 2 år samt det er ikke alle bygge verft som kan ta tak i dette.
når det gjelder Q4 og Q1 så er det lett for at tapene kan være totalt rundt 400-500 mill. når det gjelder cash så betaler jo ikke solstad ut noe til bankene før ut i 2024. Egenkapitalen er noe mer interessant. opphører egen kapialen så er man konkurs. som nevnt er den nå på 3414 mill. Det er enda en lang vei til at vi har tapt den.
Dette året regner jeg med at vi brenner rundt 1000millioner.
rundt 300mill i q4. ved årets slutt så er nok egenkapitalen nede på
3000 millioner. Hvis vi ser for oss en bedring neste år og at tapet blir redusert til minus 500 mill. så er vi nede på 2500 mill…og enda mye å gå på. Kommer NM in på toppen av dette så er jo ikke det noe tap. Det er jo en investering men til en pris som ligger over markedspris 2400-1600= 800mill…og det kan anses som tap.
da blir egenkapitalen redusert til 2500-800 = 1700 millioner.
regner vi med at vi kan risikere å brenne 500 mill pr år så holder dette 1700/500= ca 3 år utover 2022…dvs til 2025. Jeg håper og spekulerer på at da har alerede markedet tatt seg opp.
uansett dette var bare noen tanker fra meg…
Gode betraktninger fra flere. Liker at det kommer motforestillinger. Får håpe at fallet vi ser makro nå er et blaff, jeg antar det for min del
Ikke sjekket grafene, men føler børsene mer eller mindre har falt sammenhengende et par uker allerede.
Det starter sikkert ned imorgen tidlig også, men ikke overbevist om at det blir så voldsomt fall.
Volatilt blir det nok noen dager, men sånn skal det være innimellom, det som gir oss veldige gode kjøpsanledninger.
Ser at enkelte oljeanalytikere forventer at oljeprisen kan stige litt I morgen
Hei Rodjer
Har definitivt ikke tro på noe fall i morgen.
Nå har det roet seg over helgen. viruset fra sydafrika er ikke mer enn delta varianten. men de sises at fære blir alvorligt syke av den nye varianten. Det som derimot er ute av kontroll er olje prisen og hva som skjer i dette spillet. det vil kunne slå hardt inn. men med en slik nedgang vi fikk fredag så mener jeg bestemt at akjene skal opp. det tror ihvertfall jeg.