Litt irritert på meg selv at jeg ikke turte å kjøpe på åpning
Er vel fare for at en må kjøpe NM i løpet av 2022. Det vil jo kreve finansiering eller en emisjon. Med dagens market cap, så vil jo en evt. emisjon være ganske så utvannende. Så gjelder å få opp kursen litt nå .Et annet alternativ er vel kanskje å selge NM i et stigende marked? På en annen side så sier jo Solstad at de heller ønsker å få NM på langtidskontrakt i 2023 siden en forventer at markedet er bedre i 2023 enn i 2022 i forhold til timing for en langtidskontrakt. Finansieringsvilkår ved overtakelse, må en vel gjerne forvente at har tøffere rentekrav enn for noen år siden, på grunn av nedturen som har vært i bransjen vil jeg anta? Er i allefall fortsatt et usikkerhetsmoment. Men vi får vel svaret en gang til sommeren 2022.
I dag gjelder det å holde hode kald og ha troen på fundamentals.
Samtidig, med en slik start på dagen som idag kan man jo bare spekulere i hva kurs vi hadde sett idag om inntektene kom på 12-1300 mill og resultat på minus 2-300 mill…
Så det var riktig dag å dra et flott resultat opp av hatten
Resultatet viser potensialet. Men blir nok et spennende år. Håper på at et bedre marked vil gi nødvendig soliditet og at NM ikke treffer oss med en bredside. Aker sitter jo med nøkkelen framover slik jeg ser det.
Enig med @srh, det virker som NM er under styrt kontroll om man kan si det slik.
Dersom bankene ikke finner Solstad sin strategi hensiktsmessig ville vi allerede fått den bredsiden tror jeg.
Denne saken har de nå jobbet med siden medio mars.
Håper at det er under kontroll. Men i to presentasjoner har ikke Solstad ville sagt noe utover det som står i rapporten om NM og finansiering. Det betyr at de er redde for å påvirke markedet og at de holder tilbake i forhold til sin strategi. Det vil si at der er andre parter med motstridende interesser og strategier etter mitt hode…
Tror ikke de har noe valg og gjør klokt i å holde den info tett til brystet både for aksjonærene sin del men også for deres egen del ift forhandlingsposisjon.
Ja, det er normalt. Men kroppsspråket i presentasjon, viser at de ikke er helt komfortable.
Det kan kanskje stemme, men det kan like godt være fordi LPS er en jordnær og flott kar som sliter med ikke å kunne “utdype” mer og det trenger ikke være noe negativt han holder på
Tiden vil vise. Men absolutt viktige faktorer det også Rodjer. Blir uansett spekulasjoner fra min side…
Jepp, bare spekulasjoner fra min side også
Men, denne som kom ad Edda Wind nå går litt i samme retning som LPS snakket om idag.
Utdrag:
“Oslo (Infront TDN Direkt): Edda Wind har sluttet kontrakter på fire av seks servicefartøy (C/SOV-er) i selskapets nybyggingsprogram, men venter at etterspørselen i offshore vind-markedet vil ta seg kraftig opp de neste to årene, og selskapet vil derfor ha litt is i magen før de slutter de siste kontraktene.”
Man finner det hensiktsmessig nå å ligge litt på været for enda bedre å utnytte mulighetene framover.
Og med den oppgangen i inntekter som Solstad viser nå og enda flere og bedre kontrakter som kommer er det ikke lenger krise om NM går noen måneder til på noe dårligere rater.
Vurdering av NM-situasjonen
Maximus Limited eier Normand Maximus.
Solstad «eide» tidligere 25% av Maximus limited gjennom Normand Maximus Limited. Tilsvarende «eide» M. Y. F Maximus Limited tidligere 75% av Maximus limited. DNB Bank ASA har som pantehaver, slik jeg har forstått det, innkrevet sitt pant og står nå som eier av Maximus Limited.
Solstad opererer skipet gjennom Normand Maximus Operations Limited, og som er forpliktet til å kjøpe skipet fra «Maximus Limited» dersom skipet blir stående uten nødvendig inntektsbringende arbeidskontrakt utover 30 dager.
Solstad står som garantist for Normand Maximus Operations Limited og vil kunne bli tvunget til å finansiere et slikt eventuelt oppkjøp om Normand Maximus Operations Limited ikke selv har mulighet til å finansiere dette.
DNB Bank ASA holder nå således i tømmene for eventuell prosess mht. Solstads garanti.
3Q21 redegjør for at Solstad har mottatt stevning fra tidligere eier M. Y. F Maximus Limited, og hvor det er satt tidspunkt for høring i 2Q22.
Hvordan kan det ha seg at det ikke er slik at det er DNB Bank ASA som nå krever innløsning av Solstads garanti? Dette ville vel kunne løse både DNBs og M. Y. F Maximus Limiteds økonomiske utfordringer- og i stedet skøvet disse over på Solstad!?
Kan det være slik at DNB, M. Y. F Maximus Limited og Solstad alle har kommet til den konklusjon om at det mest hensiktsmessige vil være å gå tilbake til opprinnelig eierskapsmodell (Les: DNB gir tilbake aksjene) på tidspunkt hvor ny kontrakt gjør dette økonomisk bærekraftig, og at DNB derfor ikke utøver sin rett og at M. Y. F Maximus Limited derfor nå i stedet adresser sitt «eventuelle senere aktuelle rettmessig krav ovenfor Solstad knyttet til tap av aksjer» rettslig gjennom slik stevning?
Mht. LPSs uttalelser det seneste året om styrt/ kontrollert prosess tror jeg vi kan legge til grunn at det allerede foreligger en god plan- for en mulig løsning. Denne løsningen vil derimot antakelig ikke være mulig for DNB/M. Y. F Maximus Limited å forankre før langsiktig kontrakt er på plass og da blir det kanskje i stedet «waiting game» med samtidig sikring av krav/rettigheter i fall bærekraftig kontrakt likevel ikke skulle komme på plass- eller komme på plass innen rimelig tid. I så fall tenker jeg derimot vi vil se at det er DNB som står for stevningen.
For å avslutte litt spekulativt; Kan det i tillegg hende at M. Y. F Maximus Limited har bommet litt på jussen her, og kanskje alene ikke står like sterkt i forhold til garantien fra Solstad når de nå jf. 3Q er «former shareholder»?
Innspill og kommentarer som bidrar til å klargjøre saken ytterligere tas i mot med takk!
Pent volum (759k) som går unna i dag, selv om vi kunne ønsket en noe høyere kurs.
Betyr vel at Hemen/Swebank får sopt ut en god del aksjer?
Blir spennende å se resultatet på onsdag.
Kanskje dette nedsalget nærmer seg slutten litt raskere en vi trodde
De siste aksjene pleier å gå raskest. Ligger klar om det dumpes. Håper bare at det ikke er intradagstrade som holder volumet oppe. Større kjøp fra i morges kan ha blitt solgt nå, uten at Hemen har vært involvert. Men vi får håpe
Jeg er fornøyd med at Solstad ligger på listen over aksjer med unormal høy omsetning. 329% over normalen.
SOFF 329,50% 2,60%
Nok et fartøy fjernet herfra, men usikker på hvilket.
Nor Spring | AHTS | Idle | Batam, Indonesia | |
---|---|---|---|---|
Normand Swan | PSV | Carnarvon | End December | Broome, WA |
Normand Leader | PSV | McDermott | January 2022 | Broome, WA |