Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Jeg er for å være helt ærlig overlykkelig med dette ettersom jeg er i ferd meg å selge 50% av selskapet, og derfor godt kunne tenke meg å bruke noen av de frigjorte midlene på lavt prisede SOFF-akser. Da trenger jeg nok minst 14d til med lav kurs, og det styrer vi vel imot om det ikke skulle skje noe med noen av triggerne.

Ca. 2 mill aksjer igjen, kan fort ende ut i januar før de er ferdigsolgt så fremt de ikke da har et uttalt mål om å være ute 31.12 og det er kanskje ikke utenkelig.
Mye rimelig at de ønsker å avslutte dette kapittelet før årsskiftet.

2 Likes

Så er jo Swedbank mest sannsynlig ute nå + THK Equity så en kan vel anta at Hemen får ut større poster fremover, gitt en ok omsetning. Som igjen gjør at han blir ferdig tidligere enn antatt.

3 Likes

Jeg for min del er jo litt skuffet og ikke minst overrasket over at Hemen ikke ble kvitt flere aksjer. Det ble jo omsatt en hel del. Som du sier, ingen spesielt interessante kjøpere på topp 50 listen. Det vil vel si at det er veldig mange småinvestorer som benytter sjansen. Det man kan håpe på da er litt mer trading i aksjen fremover.

1 Like

Trading er mindre aktuelt så lenge “alle” vet at Hemen skal ut og har 2mill aksjer igjen, men muligheten for rekyl etter at de er ute kan man anta at flere enn oss øyner og det kan kanskje bringe flere også tradere på banen om ikke altfor lang tid.

2 Likes

Mest sannsynlig så er det Hemen som har både kjøpt og solgt for å skape volum og interesse. Men så lenge alle vet at han skal ut, så er de fleste avventende. Så det er godt mulig at han ikke klarte å selge mere uten å dumpe kursen?

1 Like

Så alle banker og store profesjonelle investorer selger seg ut, til tross for et godt kvartal. Hva tenker vi om det?

Om noen skal ut med 2 mill aksjer til på 4,9 så kan en jo heller legge ut kjøpsvolum på 3.5. Er jo Black Month og alt skal vel være på tilbud :wink:

2 Likes

Det er jo absolutt en tankevekker det, men de store selskapene har jo ofte en overordnet strategi og er styrt av retningslinjer. De har fordelen av å kunne kjøre kursen med store volum, men vi småinvestorer har fleksibiliteten og har mulighet til å kunne gå mot strømmen. For at vi skal lykkes med våre små volum må vi ofte gå mot trendene og være tålmodige. Det er vel den strategien jeg har med mine Solstad aksjer.

Jeg har påstått lenge at Hemen har en nedre grense på 5 etter avtale med DnB, og at det er Swedbank og THK som har solgt ut under 5 (og at Hemen får mindre volum ut fordi prisen er under). Nå som disse er ute vil vi nok ikke se salg under 5 igjen.

Ja, det kan se ut til at den teorien stemmer.

Problemet kommer når andre er nødt til å legge seg i underkant av Hemen for å få solgt ut volum. Kan fort være at det roer seg ned nå ja, selv om mer skal ut

Så fikk jo SV nettopp en seier med utsettelsen av 26. runde. Det kan vel skape utfordringer for rederiene med stor tilstedeværelse på norsk sokkel? (Solstad har vel 37 skip i drift utenfor Europa i følge Q3 2021). CO2 skatt på 28% er vel heller ikke positivt, annet enn for fornybar energi, som offshore vel fortsatt er 5 til 10 år fram i tid?

Frykter konsesjonsstopp kan skape bratt oljenedgang – E24

2 Likes

Utsettelsen av 26.runde betyr ikke fryktelig mye tror jeg- det er overraskende lite klaging fra bransjen ihvertfall, bare litt “forskriftsmessig” brumming. Sånt sett betyr det nok mye mer for bransjen at Ap/Sp la seg “under” Sv sitt utgangspunkt.

Når både Sv/Rødt og Frp klager på noe er det ofte fornuftig.

Da er det vel rimelig å anta at Swedbank ikke lenger er aksjonær i SOFF, og forøvrig at det synes å være slutt på salgsinteresse under 5kr?!

Om vi har rett så røk de siste 10805 aksjene til Swedbank nå, gratulerer til de som kjøpte, dette er de siste SOFF-aksjene under 5 på veldig lenge (krysser fingre) :crossed_fingers:

2 Likes

Da røk det ut 8 AHTSer i Nordsjøen idag på spotjobber med start 2-8.12, både Sigma og Sapphire inkludert- ikke all verdens rater men nå er det ihvertfall litt press i markedet igjen.

Jeg tror Swedbank tømte seg mandag/tirsdag, og at det er andre som nå selger under 5érn

Exercise of warrants, conversion of convertible loan

Frontier har begynt arbeid ved prduksjonsskipet “JOHN AGYEKUM KUFUOR” utenfor Ghana.

5 Likes

Hemen ned 79k (9127k igjen), @Rodjer ned og nesten ut??? :stuck_out_tongue_winking_eye: