Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Noen har satt RemainCo på kun 400-500 mill (Clarkson, Pareto?). Med 750 mill, må dette oppjusteres til minst 1,25 mrd, men trolig mye mer, fordi gjeldsgrad synker, RemainCo blir mer robust, og man kan bruke sunne multipler.

1 Like

Setter vi RemainCo i ny situasjon på 1,65 mrd (og da priser man fortsatt inn ganske stort tap i rettsaken, så det er konservativt) utgjør det 20 kr.

Så kommer eierandel på 24% etter den siste utvidelsen. Setter vi Newco på 10 mrd utgjør det 2,4 mrd. Bruker vi Clarkson, er vi på 24% av 12 mrd, og rundt 2,9 mrd i verdi for SOFF. Disse to estimater tilsvarer rundt 29-35 kr.

Til sammen en konservativ pris på 49-54 kr etter emisjon, om man legger de nye 750 mill inn i SOFF.

3 Likes

Så kommer det morsomme. Clarkson prising er vel at Newco er verdt rundt 25 kr i Newco aksjer. Tegningsrettene er på 11,88 kr. Nå blir det jo litt flere aksjer, la oss si at tegningsrettene har en implisitt verdi på 10 kr. Da kan du kjøpe SOFF før ex dato opp mot 60 kr, og likevel ha en god deal for fremtidige utbytter og avkastning. Så bør jo kursen da falle 10 kr etter ex dato. Det gjorde den overhode ikke forrige gang, og de som satt over og fikk tegningsretter, gjorde en eksepsjonelt god deal. Nå er nok bevisstheten mye større, men skulle aksjen likevel gå til 60 kr før ex dato, vil nok jeg fortsatt sitte over.

1 Like

Hva om de 750 mill går inn i Newco og det er det? Newco blir mer robust, men trenger det ikke. Da er vi på lusne 5 kr aksjen for remainco fortsatt om vi tror på analytikerne. Så får vi redusert SOFF sin eierandel i Newco til 24%, men av et selskap på la oss si 11-13 mrd (med de ekstra 750 mill). Som tilsvarer 2.640-3.120mrd, og 32-38 kr.

Det gir en tenkt mcap på 37-43 kr, og mindre attraktivt å kjøpe SOFF etter ex dato.

Slik jeg leser DN er dette kanskje en løsning. Den reduserer oppsiden litt i SOFF, og det tar litt lenger tid før markedet kan prise RemainCo sunt, pga faren ved rettsaken.

Likevel, dette framstår som worst case, og siden Røkke nå har økt til 33% i SOFF, kan det være et håp at de nye 750 mill brukes på en måte som styrker SOFF heller enn Newco, og alle vinner.

Worst case er uansett et godt kjøp, for mange av oss priser nok ikke inn at rettsaken tapes fullt og helt med 2 mrd. Selv et kompromiss på 1 mrd vil heve prisingen på RemainCo med 12 kr. Her er altså mye god oppside i SOFF selv med denne løsningen.

2 Likes

Blir det noen av løsningene skissert her, er det ikke umulig med et rally før ex dato (for å sikre seg retter), til minimum 47 kr…

Intet er avgjort, men når det lekkes både et konkret tall på nye 750 mill, og mulig løsning til uka, vil jeg tro aksjen begynner å stige i morgen. Alt under 47kr framstår billig.

For ordens skyld. Jeg har overhode ingen tro på at de ekstra 750 mill skal forsøkes hentes fra de som var aksjonærer ved forrige ex dato. Men skulle det skje, står vel scenariene mine seg, bortsett fra at vi ikke får rally mot en ny ex dato, og dertilhørende fall dagen etter.

Dette blir nok lansert som en slags reparasjonsemisjon og med en ny ex dato.

1 Like

Ja, Eriksen var jo klar på at avtalen var inngått og gjeldende. Så en slags tilleggsavtale/ rep emi er vel derfor sannsynlig.

2 Likes

Jeg heller vel mer mot at JF og Røkke gjorde en hestehandel. JF trakk seg ut, mot å kjøpe gjeld og få gevinst der, og samtidig gi Røkke alibi til å leke hvit ridder og kuppe selskapet for å redde det fra gjeldskonvertering.

SOFF hadde god tid til å spørre både Pointillist (som var nærmere 10% på et tidspunkt) og Kistefos om penger. I stedet kjørte de på med kun Røkke. Styret gjorde ikke jobben sin, og det er veldig bra med det store fokuset nå på dette utysket som gjennomsyrer Oslo børs.

Spennende tall- for de med dype lommer (les: mulighet til å kjøpe 2 tegningsretter og har sittet siden før refin) er løsningen med en ny ex-dato og 750 mill til en meget god løsning. Dette gjelder jo både Aker og Kistefoss så jeg ser på det som mest sannsynlig.

Om de havner i newco eller remainco-tja, jeg tror jo de skal sammenslås til et selskap før 25 jeg fortsatt men utover det vil de jo “monne mest” i remainco selvsagt.

Ang dette med styret- ny artikkel i DN nå og må si -med fare for å være litt “selvklappende”- at den bekrefter det som har vært mitt hovedpoeng hele tiden- det er bankene som har styrt løsningen for refinansieringen fordi de har krevt MAximus inkludert i løsningen. Den løsningen kunne bare Aker gi fordi de kontrollerer AMSC-og demed MAximus. Det er åpenbart også kravet her som har gjort at de et to enheter nå (foreløpig) fordi remainco sitter på en billig opsjon på MAximus og i verste fall vil båten dekke kravet.

Så kan man jo si at styret kunne invitert flere inn men når de allerede hadde 3.25 milliarder så trengte de “bare” 750 millioner for å innfri bankene (det er tidligere komme ti frem at bankene krevde 4 mrd EK inkl MAximus og at de trengtes 3 mred i cash for å løse inn de som hadde gjeld og ville ha aksjer for den) og ytterligere ville gitt større utvanning og. For det er jo det som skjer nå kan det se ut som- og AKer/Sveaas klarer jo sin andel og gjerne overtegning også. For de med lite midler som har heiet på Sveaas som småaksjonærenes hvite ridder ender dette med større utvanning-men eierandelen blir i et sterkere selskap!

https://www.dn.no/oljeservice/sjoslag-i-skyggen-av-milliardarkrangelen-dnb-og-staten-vil-si-fra-seg-milliardkrav/2-1-1581234?abtest=a

1 Like

Og slik jeg tolker dette har Solstad valgt å besvare skrivet til Kistefoss nå med å gå med på intervju med DN, det som kommer frem i de to siste sakene nå er jo nesten direkte en forklaring på endel av spørsmålene som kistefoss har stilt i sitt skriv. Så kommer kanksje mer derfra når de først har reist til Karmøy-selv om det jo er sentralt :smiley:

Fra Paretos Energy Daily:
image

2 Likes

Blir spennende å se det totale omfanget de trenger men vi kan vel allerede si at det der berger sommer/høst for ahts markedet i nordsjøen i stor grad.

Refinancing of Solstad Offshore successfully completed

2 Likes

Skal vi gjette på at neste børsmelding følger snarlig, før eller etter close? Det må komme en avklaring om det i tillegg blir en reparasjonsemisjon eller ikke.

Markedet setter tydeligvis pris på at første del er gjennomført, og har tydeligvis indiskontert noe risiko for at den skulle falle. Relief rally.

1 Like