Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Paradoksale bevegelser som utspiller seg nå.

Forklar gjerne :slightly_smiling_face:

Out of flavor er kanskje en bedre beskrivelse? Hovedindeksen er opp 1,5 prosent, mens Solstad ,57% (til dels motstridene - paradoksal)

1 Like

Ja soff pleier å dlå indexen begge veier​:cold_face::face_with_monocle:

Kommer seg nok etterhvert.

Sånn teknisk, hvor ligger neste motstand på?

36.2, så 38

Tror supply ble litt bekymret angående meldingen til Aker BP i dag. Blir et felt mindre. Det har dog ingenting å si

Tror selv oljeselskapene stikker av med oppmerksomheten til investorer i dag. Det er tilnærmet grenseløst med blokker på sokkelen og det er absolutt ingenting som tilsier lavere aktivitet.

1 Like

Kan vel også trygt konstatere at volumene har vært nokså svake i dag på generell basis. Se på Kahoot som har halve omsetningen, eller NOD som har tilsvarende oms som vi har i SOFF. Er nok litt ventepølser ute og gå i påvente av rentenytt i morgen. Blir trolig bra.

Edit: og som Mr. Wonka påpeker - uljen er i fokus.

Jeg tror det vil hjelpe når man lander en endelig plan for finansieringen og dette blir kommunisert ut til markedet.
Synes personlig det er vanskelig å vite helt hvor selskapet står i dag.
Ja, ratene har steget betydelig, de vil nok fortsette å stige noe til, men så lenge Solstad sin situasjon fortsatt er uavklart er det vanskelig å regne hjem helt konkret hva som er en fair pris.

De fleste mener og hevder at flåtene er betydelig mer verdt enn de er bokført til idag, sikkert mye mulig at det er noe å gi på ift oppsiden, men hvor mye. Man ser at vesselvalue nå to ganger har bommet grovt både ift solstad vs Tidewater samt senest Maersk.
Selv om dette ikke kan regnes som ordinære transaksjoner hvor man får sett reell markedspris fartøy for fartøy så er det et stykke unna uansett.

Skal rentene stige adskillig mer framover eller vil de snart roe seg og falle igjen, hvilke renter klarer Solstad å forhandle seg fram til?

Det er flere ganske essensielle faktorer som spiller inn utenom rater og utnyttelse som kan gi vesentlige utslag.

2 Likes

Helt klart og i takt med skiftende og uklar makro reflekterer også kursutslagene i SOFF usikkerheten du gir uttrykk for. På den andre siden er ikke situasjonen i dag når det gjelder SOFF noe mer uklar enn for noen år tilbake. Det er en rekke faktorer som jeg vil hevde heller taler for redusert usikkerhet og risiko. Det er derimot normalt alltid slik at en forsvarer sitt eget narrativ og meninger.

1 Like

Enig med deg i det @aksjewonka , men kurs og mcap idag er betydelig anderledes enn for et par år siden og således tenker jeg det fortsatt er vanskelig.
På kurs 5 var det enkelt, på 35-50 betydelig vanskeligere, hvertfall for min del å vite.

Og jeg skriver ikke fordi jeg skal kjøpe aksjer i Soff, kun fordi jeg fulgte selskapet over lang tid og fortsatt følger spent med i segmentet.

1 Like

Blir spennende med rentemøte i USA. Setter de opp renten for å dempe inflasjon, eller holder de den i ro for å hjelpe bankene? Begge deler kan jo slå galt ut og kanskje blir dette til slutt en umulig oppgave.
For Solstad sin del hadde det vel vært best om renten stoppet og inflasjonen fikk gå litt til. Da blir lånene relativt sett mindre og inntektene større. Samtidig er alle tjent med en stabil utvikling. Jeg håper jo litt på at de ikke legger på mer i morgen.

Vi får vel 0.25 imorgen tenker jeg? Null vil vel være å fyre opp under bankuropen også…

Mye enig med Rodjer, situasjonen er langt bedre nå enn den var men det er fortsatt vanskelig å regne sikkert her nå vi vet de må gjøre noen grep til før Q1-24

Inflasjonen er allerede på god vei ned.
FED gjør samme feilen som de gjorde da inflasjonen gikk løpsk - de var alt for trege med på heve renten (de hevdet at inflasjon hverken var eller ville bli et problem, mens samtlige råvarepriser gikk amok, de slang helikopterpenger rundt seg og spareoverskudd og investeringer blåste igjennom taket), nå er de sannsynligvis alt for trege med å senke den også helt til de innser at de vil skakk-kjøre økonomien dersom de ikke får hodene ut av stumpen. Ubrukelig gjeng :slight_smile:

Ser man på hard data og de fleste fundamenter bak inflasjonen, vil vi definitivt nå ha has på inflasjonen med samme fedfunds i noen kvartaler til - uten ytterligere rentehevinger. Det er mao ikke reelt at inflasjonen vil løpe løpsk dersom de ikke hever renten ytterligere, derimot er det ganske sikkert at økonomien går ad undas om de fortsetter å kjøre løpet de har gjort hittil.

All supply gikk dårlig idag. Er nok mange slitne aksjonærer. Men er klar for olje oppgang fremover og var det som tok mye av fokuset hos investorer idag også, big oil
Glemte å nevne de kortsiktige traderene også

1 Like

Nok en fin børsdag over dammen. Ikke at jeg følger så mange ulike supply selskap der, men Tidewater var gjenstand for bra oppgang. Ellers mye likt innenfor energi som ved osebx. Blir spennede å se om supply blir «in flavor» i morgen, selv om EP tungvektere har endel å ta inn - selv på nåværende oljepris.

3 Likes

Litt overraskende endring idag:

Kan være ingenting- kan være en big deal…dette er en båt som potensielt nok kan dra på både en halv og en hel million fra den raten den har gått på…

3 Likes

Svært avventende naturligvis pga. fed. Volumet gjenspeiler dette også. Opec/opec pluss opprettholder kutt, hvilket bare kan bety en ting. Kanskje oljesentimentet snur heromkring.