Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

EDIT: Liten justering i chartet (endret markeringer på chart)

Et lite dykk ned til og under MA200 og godt inn på volumstøtte-snabben. Makro kom raskt ned og dro med seg oljen. Så er spørsmålet om selloff’en nå før helga bare fortsetter eller om vi nærmer oss et balansepunkt.

Vi er nå på nivået jeg pekte på litt tilbake men gitt bakgrunnsteppet er allikevel ikke kjøpsiveren veldig stor - gitt siste dagers utvikling spesielt relatert til bank, likviditet, gjeld og finansiering. Her tror jeg ikke SOFF er verst i klassen (dvs. høy gjeld men samtidig i en bransje og situasjon hvor de faktisk tjener godt med penger) men samtidig er det fort gjort for nervøse investorer å lage dårlig stemning i kursen.

Ser tendens i chartet til lignende utvikling som vi hadde i kursen tilbake i Sep-Nov 2022 (dvs RSI oversolgt og nært glidende snitt men allikevel dundret vi igjennom for en siste flush-out. Mao risiko til nedsiden har flyttet seg nedover imo. De neste dager / neste uke vil gi fasit. Jeg holder meg enn så lenge på sidelinjen. Men en reaksjon opp fra MA200 burde være mulig å forvente.

2 Likes

Vi er under likevektsnivåene, tappet “golden cross” og får sannsynligvis en liten undershoot her på daily. Dessverre så har makro spilt en aktiv rolle og dratt en allerede utbombet SOFF videre ned, stort sett på fillevolumer. Dette handler primært sett om manglende vilje til å ta risiko i markedet og mye nervøsitet.

Mine 5 cent er at vi på veldig kort sikt har satt en ny lower low i en fallende rektangel, hvor dyp den blir er vanskelig å si men normalt skal det reagere noe opp her. Trolig trigget av at makro senker skuldrene litt.

Jeg stusset litt over at RSI ikke var kommet ordentlig ned i daily, valgte å ignorere dette forrige uke og det koster i dyre dommer denne gang (urealisert). Holder meg likevel i ro da sannsynlighetene taler for en bounce både i makro, olje og formodentlig også SOFF inn mot høysesong. Kvartalsskifte om 7 dager, da er det noe porteføljer som skal rebalanseres.

Holder ikke 30-lappen nå er 28 neste støtte. Fullt mulig gitt makro og sentiment.
Dog skal det være gode sannsynligheter for at kjøp på disse nivåene blir svært lønnsomt.

6 Likes

Godt tegn at snabelen på 30,50 ble slukt.

Det er en svært uavklart situasjon rundt børsene nå. Store utslag i begge retninger tyder på usikkerheten. På den andre siden er marginene små for å dytte sentimentet i begge retninger.

Panikken herjer i mange papirer nå, desssverre.

Vi er litt i begynnelsen av “blodet flyter i gatene”. De med cash, mage/hjerte/nerver, tid og en plan kan ha gode muligheter foran seg. Generelt, men kanskje spesielt i SOFF.

1 Like

Kanskje, fortsatt er ikke alt klarlagt ift Soff som vi har diskutert tidligere.
Og mange har vært urolige for hvordan de vil håndtere gjeldssituasjonen og dagens usikkerhet generelt virker som en katalysator her nå

1 Like

Helt klart at SOFF straffes med sitt overheng av gjeld. De er dessverre gearet begge veier (oppgang og nedgang).

1 Like

Plutselig 75% opp til 50

Er selv av den mening at ingen av de fundamentale usikkertsfaktorene du nevner spiller egentlig noen rolle i dette markedet.

Jeg tror definitivt det påvirker mange i den aksjonæørstrukturen i Soff, men mulig jeg tar feil.

Og var det liten omsetning første del av dagen så kan man ikke si det samme om siste timen.

Aksjen faller dobbelt så mye i prosent som havi, sioff og eiof

Trøster meg selv ved at Herr får gjennomgå enda mer enn meg :rofl:

Børs ned over 3% - da er en slik nedgang å forvente, nesten uavhengig av selskap

Tenker det samme og syntes det er vanskelig å akseptere at akkurat i dag så har aksjonærene tatt stilling til gjeldssituasjonen i SOFF: Equinor har til sammenligningen nedgang på nesten 4 prosent. Tatt gjelds og inntekts situasjonen til SOFF vs. Equinor i betraktning så burde avviket mellom dem nå vært betydelig større. Poenget mitt er at usikkerhet er driveren, utløst av makroøkonomiske forhold. Lukusen er at man kan tro og ønske det man vil

6 Likes

Tdn

Ellers skriver Fearnley Securities at etter en “brennende het” periode med høye rater for ankerhåndteringsfartøy (AHTS) har markedet tatt en liten pust i bakken tidlig denne uken med flere fartøy som har returnert til kai.

“Nå øker imidlertid momentumet igjen med seks nye slutninger på rater mellom 200.000 til 750.000 kroner pr dag. Mer aktivitet er også i vente, så neste uke kan potensielt bli spennende”, skriver meglerhuset.

Det siste fartøyet for den kommende Hywind Tampen-kampanjen ble sluttet denne uken. Prosjektet vil bruke fire fartøy, og oppstart er planlagt i midten av april.

For PSVer i Norge rapporteres det å være ett tilgjengelig fartøy i Stavanger, og ratene har økt til rundt 200.000 kroner pr dag.

“I Storbritannia begynner vi å se det samme bildet som i Norge, om enn en del tregere. Det er fortsatt god tilgjengelighet og prisene fortsetter å være lave, mellom 4.000 til 8.000 pund pr dag”, skriver meglerhuset.

5 Likes
3 Likes

For de som ikke har abonnement så sa han det samme på økonominyhetene podcasten 17. mars fra ca. 13:45 og ut hvor han og snakker om SOFF :grin:

2 Likes

Er vel bekreftrlse igjen ja, ssmt at de konkret nevner at millionrater oppnås på prosjekt/korte kontrakter

Og her kom hva jeg i stor grad mente at Soff er offer for nå om dagene.

Hvorvidt det gjelder for Soff er jeg usikker på, men er slikt som skaper usikkerhet hvertfall.
Rentene på risikabel gjeld har skutt i været: – Får svi litt mer – E24

Helt klart at slik det er nå er det å ha en uavklart gjeldsløsning ikke optimalt.

Hvor mange av topp 20 som selger?