Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Ocean Installer

1 Like

Da er Frontier av kontrakt og på 30 dagers jobb. Bare å glede seg til neste oppdrag evt kontrakt for den, som vil komme innen 30 dager.

Installer har tydeligvis mulighet til å ta mindre jobber, tross rykter om kontrakt til 2026? Med stadig bedre betingelser, er det ikke meg imot om den faktisk også er ledig for lang kontrakt.

Oppdragsgivere klør seg nok i hodet nå. Det som høres ut som dyre betingelser i dag, kan fort vise seg å bli enda dyrere etter som tida går.

Dollar går foreløpig riktig retning

Jeg tror Installer er på en relativt lang kontrakt, den skal visst ordne en fpso på plass og det tar litt tid.

4 Likes

Satser på at vi er på bunn intradag nå omtrent. Tok et lodd, men er ikke veldig overbevist (positivt) over utviklingen foregående dager.

Noen som vet når årsrapporten kommer imorgen? før eller etter børs?

Noen utolmodige her nå ved dumpen

Merkelig bevegelser i Soff idag ja. Irriterter meg når jeg leser på Shareville hvor mye svada som folk får lov å poste der. Er det virkelig ingen regler på hva man kan si?

1 Like

Mange konfirmanter som sitter der og skriver…

Shareville og FA forum er nogo her - av samme grunn som du påpeker. Kan ikke gjøre noe medbrukerne, da er det like greit og ikke være der…

1 Like

Hvis Nordnet skal bli litt seriøst bør dem absolutt kutte ut shareville

1 Like
4 Likes

Negativt for aktiviteten i Nordsjøen…

“«Transocean Endurance» følger etter Deepsea Bollsta som forsvant til Namibia i fjor, og Deepsea Mira som går til Vest-Afrika.”

Nok en rigg forlater norsk sokkel | Finansavisen

Om flere båter forsvinner ut så er det kun en grunn til det, og den har ikke et positiv fortegn.

Årsaken, ikke nødvendigvis. Konsekvensen derimot. Vi får se.

Årsaken til at de forsvinner jo være lavere rater pga. mindre aktivitet. Nå tror jeg personlig på et godt marked i Nordsjøen fremover, men alt annet likt så er det negativt med færre operative rigger.

Trenge rikke bety så mye, de tar gjerne med seg båter ut av NS og når de drar.

2 Likes

Mange av riggene som drar utenlands har lagt i opplag over mange år og deres fravær har dermed mindre innvirkning på supply aktiviteten på NCS. Med flere rigger utenlands blir markedsforholdene for gjenstående rigger bedre. I den grad supplyskip følger med og blir værende er dette win-win for rederne.

Ser man til TFO runden og påfølgende utlysninger i henholdsvis 2021 og 2022 så dannes konturene av et høyt aktivitetsnivå kommende år. Kjenner man noen i Aker Soultions, Aibel eller FMC så ser man nok ikke disse så ofte - pga den store prosjektmengden dem utfører.

Nå kjenner jeg ikke alle blokkene i nærmeste detalj, men mange av feltene i Nordsjøen begynner å bli overmoden. Dette medfører at om Norge vil opprettholde avtalefestede gassleveranser til kontinentet og sørge for egne lovnader knyttet til produksjon, -fremstå som en trygg, pålitelig og stabil gassleverandør - vel, da må aktiviteten opprettholdes og utøkes.

Mange ble skuffet over at Regjeringen ikke utlyste 26 konsesjonsrunde , særlig seismikk og drill. Nummerte konsesjonsrunder er derimot såpass omstridt og politisk betent at Regjeringen-Støre aldri ville fått den gjennom, uten å måtte ofre andre viktige politiske saker av vesentlig betydning. Nummererte konsesjonsrunder kommer, gitt Europa ikke finne en gangbar løsning for å ivareta for tidligere russiske og delvis norske volum.

Det ligger an til gode forhold for både SOFF og de andre rederne innenfor supply , mener jeg.
27. mars 2022 brukte Rikskansler Sholtz «Zeitenwende» for å beskrive det historiske vendepunktet etter Russlands angrep på Ukraina noen dager tidligere. Vi ser trolig ikke russisk gass med det første. Dette gir Norge som Europas største energileverandør insentiv til å “keeping the gass flowing”.

6 Likes