Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Skal til 100 før sommeren da jo :smiley:

Det er riktig, men jeg fikk rett i mye utenom min egen magre gevinst på 43%.

Ingen problem at han selger, vi er på børs for å tjene penger, hans utfordring er hans eget vedtatte mantra om å tilkjennegi sitt salg på forhånd.

Jeg har stor forståelse for salget, skjønner som sagt bare ikke hvorfor han ventet så lenge. Han har stått hardt på og har tjent og fortjent veldig gode penger på soff.

2 Likes

Jeg tror at mange fler vil selge seg ut nå når han har valgt å selge.Husk han har vært en bauta på FB forumet og mange har fulgt hans råd/meninger.Må si at det er veldig overaskende for meg at han har solgt og ikke sagt ett ord om det etterpå heller.Er redd at dette får mange til å kaste kortene når det blir allment kjent.

1 Like

Litt for mye såpeopera i FB-gruppa etter min smak:
image

Ser jeg har blitt kastet ut av Soff gruppa da jeg sa PMS var full av piss da han postet ett innlegg som kunne tolkes at han hadde snudd.

1 Like

FB er en arena man alltid må ha litt “avstand” til- det er er stor forskjell på FB hvor alle jo er fra før, og dedikerte forum som Tekinvestoir og XI-chat feks.

Virkelig en overreaksjon her. Er så tullete at det. Jaja nå kan de store bare kjøpe og de små selge

Det som det med all tydelighet viser er at grådighet er fryktelig farlig.
Man skal ikke frykte å ta gevinst, man vet aldri hva som venter rundt neste sving.

Markedet liker ikke usikkerhet og Solstad sin refinansiering er ikke ferdig og dette skaper stor grad av usikkerhet i dagens marked.

Jeg kjøpte på 4,5-5 og solgte på rett over 8, altfor dårlig selvsagt.
Men det er bedre enn å ha kjøpt på 50 og sitte med aksjene nå.

3 Likes

Du må klare å lese markedet. Og ikke tenke for mye gevinst. Alle vet hva som ligger foran oss

1 Like

Ingen vet hva som ligger foran oss, det er problemet her.

Rater og etterspørselen er bare en side av ligningen, viktig ikke å glemme den andre siden; økonomien.

Ingen garanti for at ikke Solstad vil ha gjelden ned i 9-11mrd for å være konkurransedyktig og de pengene må fikses, man kan ikke lukke øynene for det.

2 Likes

Det må investeres mye på norsk sokkel grunnet dårlig vedlikehold over lengre tid. Det skal også investeres mye i nye felt grunnet EU forlanger nærmest at vi kan sikre de stabil energi. Det blir bonaza på sjø over hele verden fremover grunnet konflikt ellers på land

1 Like

Vi er 100% enige om det, men like fullt har Solstad fortsatt en stor gjeldsbyrde.
De andre selskapene har nå kommet seg i en betydelig bedre posisjon enn Soff ift det.

Mener du at selskapet ikke behøver å gjøre mer nå ift gjelden?

Gjelden er ikke problemet akkurat nå. Ikke før mars 2024 og mye kan skje før den tid.

Ok, det mener jeg er fornektelse av realitetene.
Bare minner om at dollaren sluttet relativt høyt igjen ved q1 slutt.
I tillegg og ikke minst! Hele 75% av kapasiteten er tatt opp for året, til kun 90% av hele inntekten på fjoråret. Det går dessverre noe for sent.

Solstad blir bra etter at refinansieringen er på plass.

1 Like

Det tallet er btw nokså endret etter psv-salget tror jeg, de 90%-75% er nokså påvirket av psvene

1 Like

Ja, det er nok mulig at det kan ha endret seg noe, men dog.

Det er jo derfor folk selger an mass,fordi de er redde for utvanning når gjelden reforhandles.
Kan ikke se at de skal klare de forpliktelsene uten å få redusert gjelden betraktelig.Det er vel rentekostnader på vel 1,5 milliarder hvis ikke mer pr.år+valutatap som var på 938 millioner i 2022 hvis ikke jeg tar feil,og det ser ikke ut til at det blir noe mindre iår,ihverfall ikke pr.nå.

Noe har hvertfall og definitivt skjedd siden PMS plutselig snudde trill rundt, ikke vet jeg hva, men definitivt noe.

Eneste forskjellen fra 1 måned tilbake da kursen var langt høyere er psv salget som igjen har styrket det langsiktige iforhold til gjeld i Soff. Så for meg er dette bare støy

Det det ser jo ikke bra ut kursmessig. Blir litt usikker selv, på om jeg bare skal gi faen og lempe ut. På den andre siden kommer det til å bli mye aktivietet i nordsjøen fremover, hvilket gir næringen bedre vilkår enn noen gang i historisk. Savner noe fra selskapet hva gjelder planen, men den er vel allerede kunngjort. LPS er relativt enkel, men i min bok har han holdt, mer eller mindre, det han har lovet siden rekonst.
Min nedre smertegrense er nådd, men ser det litt ann i stede for å helle bensin på bålet - kursmessig.