Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Noen som kan dele litt ut i fra hva som står i artikkelen?

Mens de fleste offshorerederier på Oslo Børs kan vise til en pen kursoppgang i år, skiller Solstad Offshore seg ut i motsatt ende.

Aksjen er halvert siden begynnelsen av mars, da selskapet besluttet å selge alle sine plattform forsyningsskip (PSV) til Tidewater. I perioden har børsverdien falt fra rundt 3,7 milliarder kroner til 1,8 milliarder. De 37 skipene ble solgt for til sammen 577 millioner dollar, noe som tilsvarer 6 milliarder kroner. Fearnley Offshore og Pareto Securities anslo da at salget ble gjort til rundt 20 prosent rabatt.

Sistnevnte peker i en oppdatering på at transaksjonen er utvannende for aksjonærene og at den viser gjeldsrisikoen. Selv om Solstad Offshore vil få redusert gjelden med omtrent like mye etter salget, altså rundt 6 milliarder kroner, har mesteparten av den gjenværende gjelden på rundt 15 milliarder kroner forfall i 2024 og må refinansieres.

«Utfallet av den kommende refinansieringen er avgjørende for egenkapitalverdien,» skriver Pareto Securities i en oppdatering onsdag.

Meglerhuset peker på at markedet i dag priser inn en høyere sannsynlighet for at selskapet må gjennomføre en svært utvannende emisjon slik Archer gjorde tidligere i år. Kan komme bedre ut

Samtidig viser Pareto Securities til at det underliggende offshoremarkedet fortsetter å bedre seg og at skipsverdiene er på vei opp.

Dermed kan aksjonærene komme bedre ut i en refinansiering, i tillegg til at det kan være andre og bedre alternativer enn en utvannende egenkapitalemisjon.

Pareto Securities har en kjøpsanbefaling på Solstad Offshore-aksjen med et kursmål på 60 kroner, men understreker at det er en anbefaling for den dristige investor.

3 Likes

Det er jo jeg enig i. Blue sky noe redusert men risken mye redusert.

Mulig jeg er helt på jordet her men jeg prøver. Som jeg har forstått så har Solstad 43 båter igjen + 5-6 som er i opplag.Hvorfor ikke selge 20 båter og kvitte seg med kanskje all gjelden?De vil jo ha igjen 23 båter som er gjeldfrie og som vil skuffe inn penger,eller er ikke båtene værd så mye at det er mulig.Hadde vært deilig uten valutaspøkelset og kreditorer som henger over de som igler.Mulig dette er utopi,men hva tror dere?

Blir veldig lite igjen til å skaffe inntekter på da.
Ikke utenkelig at man ville måtte selge opp mot og kanskje i overkant av 20 CSV’er og da hadde man ikke hatt mye igjen, selvsagt avhengig av hvilke man valgte å selge og beholde.
Er nok relativt stor variasjon i prisene på dem i markedet.

Ikke så unaturlig å tenke det.

Men businesser girer og investerer for å få eksponensiell avkastning på egenkapitalen.

Om de gjorde det du skildrer så ville det redusere blue-sky scenarioet betydelig.

De har allerede solgt halve flåta for å håndtere refinansiering, tydeligvis så var ikke markedet helt happy for det.

Ja jeg skjønner det men da hadde de iallfall vært gjeldfrie og med en ikke ubetydelig flåte igjen

De ville sittet igjen med en flåte litt støre enn Eiof sin…
Litt satt på spissen, men vanskelig å se for seg så lenge man ikke kan vite om et salg ville bli gjort med de nyeste, største og dyreste fartøyene eller de eldste og minste.

Det skrives i artikkelen at det vil komme en refinansiering med stor grad av sikkerhet, om det blir en større emisjon alene eller en kombo av emisjon og ytterligere salg av fartøy blir spennende å se.

Noe vil selvsagt måtte skje på et tidspunkt framover, de kan ikke sitte igjen med 15-17mrd i gjeld.

2 Likes

Gjeld er ingen fiende så lenge man er i et sterkt marked og har kontroll. I Solstads tilfelle er utfordringen at de har pådratt seg så mye for å holde seg levende i et dårlig og underinvestert marked i lang lang tid.

Restruk i 20 hjalp, PSV-salget hjelper, et betydelig sterkere marked for flåten deres hjelper veldig. Hadde man hatt to år til ville emi sannsynligvis aldri vært et tema.

Jeg er mye mer interessert i hva kreditor vil vektlegge under forhandlingen av refinansiering. Med backloggen og ordreinngangen, samt overskuddet som dras på flåten i disse dager, renteutsikter osv. mener jeg det er sannsynlig hylekoret overdramatiserer hva som skal til. Pareto ser ut til å mene det samme.

Men… Sånn er det alltid når kursen faller. Ingen snakk om dette på vei opp til 50 :wink:

2.1 mrd i kassa, betydelig redusert gjeld og med det en del kostnader og risiko. Rater har vært bra hittil i år og spås å bli vanvittige i sommer.

Ingen som våger når det er billig, alle skal ha når det blir dyrt - da er det bra! :grin:

2 Likes

Ja det er jo mange veier til Rom som de sier.LPS har helt sikkert tenkt på alle scenarioer og kommer sikkert til å gjøre det som er best for rederiet.
Jeg tror Q1 kommer til å bli bra og har trua på dette skal gå.

Noen tanker om hvorfor Soff nå utsetter Q1 til 1.6?

Var det 1. juni TDW offisielt tok over PSVene? Kan det ha noe sammenheng?

Kan være fordi salget betyr at q1-rapporten behøver mer tid/at de vil ha det gjennomført før rapporten. kan og bety at vi kan vente noe mer større nytt før 1.6. Nå ble jeg spent.

Trippel bunn ~23.2 nå (for mitt utrente øye). LPS kjenn din besøkelsestid og kom med noen børsmld før helgen :wink:

Sapphire er i bevegelse, intengting meldt og det er så mye båter i Bergen nå at det fort bare er bytte av kaiplass men jg følger litt med.

5 Likes

Fea Sioffs rapport:

• Offshore construction vessels have experienced higher utilization, especially in the shoulder seasons, which in recent years have been weak. This market was almost sold out at the end of the year, which confirms the increase in demand from the offshore Oil and Gas and renewable activities."
  • “For the Offshore Construction segment, we see significantly more long-term contracts, where Oil and Gas competes with the Renewables segment to secure tonnage for the future, indicating that charterers are strategically positioning themselves to secure the availability of operating assets to carry out their already booked projects in the years ahead.”
4 Likes

DER kom det endelig en oppdatering på Sirius som spådd forlenget fra 1.5 til 1.6 på Braemar

4 Likes

I dag virker det som ASP finjustere algoritmene sine. Lite rasjonelle bevegelser så langt. Testing up, testing down :slightly_smiling_face:

1 Like

Kommer vel salgsmelding snart

4 Likes

godt å bli kvitt den…gammel og liten. har ikke mer bredde enn 17m. flott :+1:
men lurer på hva de fikk for den