Ja nå snudde kappen
Er det ugreit å kjøpe ned mot 20 om man tidligere har vært negativ rundt 40-50?
Det vil jeg ikke si. For å rettferdiggjøre 40-50 må man basere kjøpet på en rekke ifs and buts (som jeg gjør).
Å kjøpe på lave 20-tallet kan man enkelt regne hjem uten å tro noe særlig. Hvis man legger regnskap og fundamentals til grunn kan man på disse nivåer argumentere for at markedet diskonterer mye eder og galle p.t.
Jeg bare kommenterte @Kjell_Makrell da det virket som han mente @Rodjer hadde snudd kappen etter vinden når han nå hadde kjøpt. Tar jeg feil så beklager jeg.
Når det er sagt så vil jeg si at jeg oppfatter denne tråden, og andre her på TI, på FB og andre steder, som et velfungerende ekkokammer for de som kun søker bekreftelse på sin egen bias.
Suggesjon er et faktisk fenomen, og om man ikke tror man blir påvirket av andres skriverier når disse bekrefter ens egne meninger og oppfatninger så er man hardt rammet.
Man bør stille seg selv noen ærlige spørsmål; om jeg ikke eide aksjen i dag, ville jeg da, uten forbehold, investert i den nå, med den kunnskap jeg for tiden har av risiko og potensiale?
Du er nok spot on når det gjelder makrellen, av en eller annen grunn så skal jeg “tas”, men kunne ikke brydd meg mindre etterhvert. Ikke første gangen og garantert ikke den siste
At jeg mener at da aksjen var 5 kroner skulle den opp og at den på 50 vanskelig kunne forsvares, det står jeg 100% inne for.
Etter at aksjen over en 4 ukers periode har falt fra 50 til lavt 20 tall mener jeg kan være en interessant inngang, spesielt med den siste tids herjing.
I tillegg underbygger jeg min inngang med og ikke minst at selskapet er på overtid ift å melde nye kontrakter.
Summen av dette gjorde at jeg kan bruke det jeg hadde tilgjengelig(og det var ikke mye) på noen Soff aksjer.
Og mitt target er 27-29 kroner som er 30-40% opp fra min inngang.
Jeg sa nå snudde kappen. Det er da ikke noe stygt i det?
Velkommen inn igjen.
27-29, nah sitt til 37 igjen du
Å snu kappen (etter vinden) er ikke et begrep som brukes som rosende omtale va noen, men du mente kanskje noe annet.
som i nå forandret han mening
Er det ikke det motsatte han har gjort?
Du har rett i dette med bias og fjolling både her og ellers. Dog er det også en del nyttig informasjon, i tillegg til at det kan være nyanserende med refleksjoner fra individer som har fulgt sektor, marked. (Les: f.eks Metallian). Dvs. det er ikke utelukkende negativt å få et nyansert bilde basert på tredjepersoner.
Så er det slik at den eneste som er ansvarlig for egne investeringer er en selv, derfor må man påta seg det ansvaret og være tro mot seg selv og det som medfølger av risk etc. Gjør egne vurderinger og følgelig valg.
Misforstå meg rett; det er svært få, om mulig ingen, som jeg mener fjoller i denne tråden, og jeg er hjertens enig i at nyanserte innlegg som gir et balansert bilde er særdeles velkommen.
Om jeg skulle bruke et eksempel på det motsatte så vil det f.eks. være de hundretalls? innlegg som etterspør oppjustering av skipsverdier. Det er forstemmende å lese disse kommentarene, når de som skriver de ikke har tatt seg bryet med å lese en eneste kvartalsrapport, som tydelig forklarer at skipsverdiene nødvendigvis er basert på faktisk inntjening ift. løpende kontrakter, og ikke opp mot kontrakter for inntjening for skip som er i spotten.
Som forøvrig betyr at nå kommer reversering av nedskrivinger med stadig økt styrke framover, etterhvert som nye kontrakter fases inn.
Absolutt, men nå er låneforfall i overgangen Q1/Q2, mao. veldig snart i en finansiell sammenheng i et marked som tydelig demonstrerer at billige renter er “off the table”.
De som sitter på gjelden har bukten og begge endene, og jeg tviler på at de har aksjonærenes interesser som en prioritet.
Du har nok helt rett og markedet er hvertfall ikke uenig. Som nevnt mange ganger tidligere virker det som markedet ikke tolket PSV-salget som noe frivillig fra Solstad, til tross for at de selv sier det var frivillig. Hva man velger å tro er opp til enhver, men jeg mener og at all makten sitter i henda til kreditorene - og det er vel det flere mener PSV-salget indikerte.
Når det gjelder refinansiering har det vært stille fra Solstad sin side og det fører til mye synsing, utvanning, konkurs, massiv emisjon, skipssalg - you name it. En ting er sikkert og det er at noe må skje, men hva som skjer vet man ikke enda og den usikkerheten faller på aksjonærene og kursen hvis de velger å vente med refinansiering før de (potensielt) får bedre kort i hånden (som er en av mange teorier). Det hjelper heller ikke at Q1 rapporten ble utsatt, det fører bare til videre synsing når det kan være noe så enkelt som at økonomiansvarlig er sykemeldt.
Må si meg uenig i det du sier om TI, helt enig i at det gjelder FB, den gruppen ble et rent mareritt i det kursen doblet første gangen. TI har flere som prøver å være så nøytrale som mulig og kritikk er oftest tatt godt i mot. Et fint eksempel er @Rodjer som en gang var den største optimisten og senere endret syn når kursen hadde gått så mye, når det kom kritikk senere var det noe uformelle svar, men for det meste sunn og naturlig diskusjon. Jeg setter pris på å se nedsidene av selskapet og vet mange andre gjør det, er ingen hemmelighet at man blir partisk som aksjonær og derfor er det fint med stemmer for begge sider. Oftest blir kritikken tatt godt imot, noen ganger ikke, men da er det bare ignorere.
Du har mange gode poenger, og jeg aksepterer at vi ikke er enig i alt.
ASP kvittet seg med ytterligere drøyt 500k aksjer på onsdag, 375k igjen.
Må jo ha gått på en skikkelig smell her?
I utgangspunktet skulle man hvertfall tro at stuntet har vært mindre lukrativt enn han så for seg.
Vanskelig å vurdere sikkert hvordan han kan ha kommet seg ut av dette, men det var store bevegelser i aksjen begge veier de dagene han var mest aktiv, vil jo anta at noe av den volatiliteten også gavnet han siden han kjørte showet.
På det meste var han registrert med 1,68 mill aksjer, en endring på 40 øre den ene eller andre veien utgjør 672k, det er massivt mtp at kursen flere dager beveget seg flere kroner.
Tør ikke spå hvordan han kom ut av det, han har sikkert gjort bedre trades.
Da er han vel nede på det han ihvertfall sier er omtrent den posten han “vil” ha. Vet ikke hvor mye vi skal ta for gitt det som sies men han sier vel selv at det ble tap.
Svaret her Metallian, er veldig enkelt. Ikke tro på ett ord av det han sier. Mannen er en notorisk løgner. Kan hende att han er “litt” mer forsiktig etter boten, men man vet aldri med slike folk.