Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

En tanke har vokst litt i mitt hode i det siste etter et innlegg her. Tror det var fra @Metallian. Saken er at Røkke og Aker eier både AMSC og SOFF. Det er i Akers interesse at SOFF får en god refinansiering og drives videre på gode vilkår, og AMSC har allerede “tjuvstartet” refinansieringen ved å kjøpe N Maximus.

Jeg tror det er realistisk, ja endog sannsynlig, at AMSC stepper inn dersom SOFF ikke kommer til enighet med bankene og kreditorer om full rullering av lån. Jeg tror også at det neppe er så mye som skal til. Kanskje 2-3 mrd for å sukre pillen, som Pareto skrev i sin januaranalyse.

Jeg antar de da tenker at bankene rullerer de 12 mrd som de selv har lånt ut, men at de er usikre på om bankene også vil gi lån på 3mrd for å kjøpe ut obligasjonsgjelda.

Det er jo også en mulighet at man får til en ok avtale med Fredriksen og evt andre obligasjonseiere.

Men la oss være konservative, og anta at Fredriksen og andre tøffinger blir et problem.

I stedet for emisjon, for sukkerpillen/obligasjonsgjeld, kan AMSC kjøpe 2-3 CSV og inngå bareboat charter avtale etter modell som for Maximus. Dette vil trolig være langt gunstigere enn å selge tre båter i markedet til en konkurrent, fordi det levner SOFF med oppsidepotensialet for de tre båtene. Husk, for Maximus betaler SOFF leie på 83000 dollar per dag, men etter driftskostnader håver den nå inn 1,5 millioner kr per dag på bunnlinja.

Det er også gunstig for AMSC, som får kjøpt tre båter til rabatt.

Regnestykket er enkelt, og vinn-vinn. SOFF kan selge 3 båter til 3 x 1 mrd i markedet, kanskje til konkurrent, og mister framtidig inntjening på båtene…
… Eller: selge med 20% rabatt til AMSC for 2,4 mrd, inngå langsiktig leieavtale, og tjene gode penger.

5 Likes

Markedet overdriver alltid, begge veier. Nå har pendelen svinget alt for langt i negativ retning. Jeg tror vi her er på vendepunktet, og at både mer realistiske og optimistiske scenarier kommer tilbake i rampelyset.

Jeg ser Tigerstaden er tilbake, med 100k. IB kjøpte 5k fredag. Kistefos kan finne på å øke igjen. Både Herr Investment Group og Sveaas har kjøpt på langt høyere kursnivåer, og på en tid da det var langt mer usikkerhet om framtida. Nå har mye av framtidsoptimismen og kalkylene disse må ha basert sine kjøp på begynt å spille seg ut. Da burde de jo øke.

Jeg tror vi også kan komme til å se bud på deler av flåten etterhvert. Nybygg ligger langt framme for hele sektoren. Et bud, selv bare på noen få båter, vil synliggjøre verdiene i selskapet, både for banker og for markedet. Det øker sannsynligheten for god refinansiering, og vil presse opp markedsverdien på selskapet. En form for implisitt oppskriving.

1 Like

@locksley, det skal anmerkes fra mitt hold at dine tilskudd til tråden en særdeles nytenkende og vel argumentert. Utmerket!

1 Like

Rart hvor forskjellig man leser ting. Du ser gode argumenter, og jeg ser svada.

3 Likes

Utdyp gjerne🙂

Min motivasjon er å få fram at mye kan skje i aksjemarkedet. Jeg har observert gjennom mine 25 år der jeg har fulgt markedet tett at markedet har en tendens til å henge seg opp i enkeltforhold, som får uforholdsmessig stor oppmerksomhet. Jeg påpeker her forhold som kan komme i søkelyset.

Hvorfor skal egentlig ikke bankene forlenge lånene? De ga jo lånene under stor usikkerhet i 2020. Nå har sektoren styrket seg kraftig til antakelig den øverste 15% persentilen av kalkylene fra den gang. Bankene ønsker best mulig avkastning, men ønsker ikke værefor store på eiersiden. Sånn sett positivt at kreditor DnB fortsatt sitter på i underkant av 10%.

4 Likes

Ikke glem at Hystad som i 2 omganger har solgt på gode priser igjen har økt- med 25k som til han å være er nokså mye, det er ike spetalen. Han har vist seg å ha svært god nese for timing.

Og joda, det var jeg som lanserte AMSC/SOFF tankegangen men den har vært en del av diskusjonen i andre fora også-mulig det var på XI den dukket opp først.

Jeg forstår overhode ikke hvorfor den tanken skal være svada.

De 3 største aktørene i Soff- Solstad/Aker/DNB ordnet Maximus med en slik løsning- og da skal vi ikke glemme at DNB også der satt med flere sider av bordet både i MAximus ltd og Soff samt som långiver.

Det er 2-3 av de store csvene på en tilsvarende deal så ordner Soff ca 20-25% av gjelden, det skal normalt være mer enn tilstrekkelig til å få gunstig refinansiering. AMSC får gode leieinntekter, Soff skummer toppen av rateforbedringen, gjenkjøpsavtale etter 5-10 år, DNB får 100% av sine utestående… hvorfor skal det være en utenkelig løsning? Solstad har 3-4 asv de store/største csvene på vei ut av lange kontrakter i 2023.

EDIT: Et annet moment her er at AMSC vil nok få bedre betingelser på lån enn Soff-bare der er det nok flere hundre millioner å spare over feks 5 år på en del med 3 mrd

1 Like

Ift det du skriver her(reduksjon av 20-25% av gjelden ved å avhende de 2-3 største csv’ene), hva mener/tenker du Solstad sitter på i rene skipsverdier pr idag dersom man valgte å avvikle selskapet?

Neste spørsmål, er det virkelig sannsynlig at det vil være tilstrekkelig å redusere gjelden med “bare” ytterligere 3 mrd?

1. Det er jo slik at å selge en eller to-tre båter vil ikke nødvendigvis gjenspeile verdien for en flåte, det så vi jo på psv salget. En ting er å selge en psv for 200mill,. noe annet å selge 35 for 7mrd.
    Men sier vi 400mill for 13 ahtser og 750mill for 24 csver har vi 5,2+18mrd. Det tror jeg ikke er veldig optimistisk igrunn ved salg men som sagt- det betyr ikke at flåten kans elges for 23mrd. At skipsverdiene overstiger gjeld+mcap ser jeg på som helt udiskutabelt idag.

2. Det er jo i stor grad opp til kreditorene å bestemme men ser vi på lignende situasjoner bør det holde plenty, Pareto skisserer vel også 2mrd i sin vurdering.

2 Likes
  1. Flott, da er vi enige. Har lenge visst at du er av den realistiske og balanserte typen i disse diskusjonene og her viser du meg at du fortsatt er det til stor forskjell fra flere andre :grinning: :+1:

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet var at en med daglig røst i fb gruppen legger til grunn 1mrd pr fartøy i verdi og dersom det var slik så kunne jeg garantere uavhengig av ASP eller noen som helst andre ville vi ikke vært på 21 idag.

1. Jeg tror Solstad og kreditorene er ved et punkt at "denne gangen tar vi et tak slik at vi blir ferdige en gang for alle og får en ferdig bærekraftig løsning på plass.
    Derfor tror jeg at de vil ned mot hvertfall 12, mest sannsynlig 10 mrd i rentebærende gjeld. På sikt vil det framtvinge seg nybygg og eller andre muligheter og da vil det være en fordel å ha ryddet bagasjen på en best mulig og tilrettelagt måte.
2 Likes

Ny millionrate for offshorerederne | Finansavisen

"Strammet seg til denne uken

Onsdag ble to Solstad-skip og ett Havila-skip sluttet for å flytte boreriggen Transocean Norge for Wintershall. Dermed lå det bare to skip ledig på norsk side, og ratenivået steg til rundt 500.000 kroner.

Torsdag ble det rapportert flere AHTS-slutninger, der Equinor trengte tre skip for å flytte riggen «Deepsea Stavanger» og Aker BP sluttet ett skip for minst tre uker. Dette førte altså til millionrater og et utsolgt AHTS-marked på norsk sokkel.

– Det returnerer et par skip i neste uke, så markedet vil nok bli litt slakkere, selv om det fortsatt vil være stramt, sier skipsmegleren."

1 Like

Ikke lett å være oppdatert på flåtestørrelsen for tiden :joy:

Solstad On The Path Towards Net Zero After Battery-Hybrid Collaboration - mfame.guru

hei
a
… ja båt verdiene vil gjenspeile markedet.
ser vi fjord året under et så var ikke det mye å skryte
av. når markedet er slik det har hvert og er nå så er det bare så vidt disse rederiene holder vannet, dette med selvfølgelig puste hjelp av bankene.
Det er ingen som kan på disse prisene som har hvert og er nå som kunne tatt risken med å bygge et nybygg.
tilbake til prisingen. noen av disse csv båtene har fått gode verdier men ikke ahs båtene. supply har vært priset lavt og blir nok lavt. de er enkle å bygge og kan bygger rundt omkring i hele verden.
en ny ahs vil i dag ligge på 1.1 til 1.2 mrd nok. byggetid 3-4 år. kapasiteten i markedet for bygging av slik båter er sterkt redusert. dette gjelder skipsverft og utstyr leverandører.
for csv båter som blir aktuelle å bygge i neste omgang så snakker vi nå om 2.8-3.5 mrd. dette er jo ikke båter på størrelsen med maximus… prisene har gått veldig mye opp. bygge tid…regn med 4 år eller mer.
slik vi har blitt forespeilt markedsutviklingen fremover så skal det bli betydelig aktivitet. balansen slik jeg ser det i dag er opp mot olje og gass…men hva med at staten norge med resten av eu drar i gang hav vindmøller… slik det ser ut som så er de galne nok til det. da vil det bli et underskudd på båter i mange mange år. tilbake til båt verdiene. hvis ratene går opp til et nivå som man kan investere i nye båter så vil prisen på de gammle gå veldig opp. regn med minst 2/3 av nå båt pris over noen år. når markedet balanserer seg igjen så vil jo disse båtene være skrap…
men vil ha 6-8 år med flotte rater som vil betale ned båtene flere ganger. jeg tror vi nærmer oss en slik situasjon rundt 2025 og utover pga evt vindmølle aktivitet. har hørt at det er store planer… men de kan umulig få gjennomført alt på grunn av for få båter.
…men frem til 2025 så kan jo solstad med flere få store endringer på eierside…men jeg tror det ordner seg for solstad til slutt. men hva aksjen mine da vil være verdt er umulig å si. :cowboy_hat_face:

det blir ikke 0 utslipp før vi får atom reaktorer ombord. Samt på land for de land som ikke har vannkraft. Garantert at det kommer. Heia Trond Mohn!

1 Like

https://twitter.com/SMCCadets/status/1651220578278178824?s=20

Steikje, det var herjing med ASP, nå er det ikke veldig guff hvertfall :joy: :joy:

Omsetningsmessig i supply aksjene nå hittil idag minner om for 2 år siden

30 000 omsatt til nå, mer som da vi satt på 5 tallet dette.

Akk ja det var tider… :smiley:

helt klart… men det er dette som gjør det interessant.
dvs. en slik utvikling medfører at kursen skal ned til et nivå slik at handel oppstår. så her ligger det til rette til videre nedgang tror jeg. veldig skepsis nå… men kommer det nyheter og mer lys i tunnelen… så går det nok noe opp igjen

Tenker Soff, AkerBP, osv er avventende til retning på oljeprisen. Olja setter nok en kortsiktig retning innen et par dager. Ser for meg opp til 85-86 usd, eller brudd ned. Da er det få av disse selskapene som setter retning i forkant

1 Like