En tanke har vokst litt i mitt hode i det siste etter et innlegg her. Tror det var fra @Metallian. Saken er at Røkke og Aker eier både AMSC og SOFF. Det er i Akers interesse at SOFF får en god refinansiering og drives videre på gode vilkår, og AMSC har allerede “tjuvstartet” refinansieringen ved å kjøpe N Maximus.
Jeg tror det er realistisk, ja endog sannsynlig, at AMSC stepper inn dersom SOFF ikke kommer til enighet med bankene og kreditorer om full rullering av lån. Jeg tror også at det neppe er så mye som skal til. Kanskje 2-3 mrd for å sukre pillen, som Pareto skrev i sin januaranalyse.
Jeg antar de da tenker at bankene rullerer de 12 mrd som de selv har lånt ut, men at de er usikre på om bankene også vil gi lån på 3mrd for å kjøpe ut obligasjonsgjelda.
Det er jo også en mulighet at man får til en ok avtale med Fredriksen og evt andre obligasjonseiere.
Men la oss være konservative, og anta at Fredriksen og andre tøffinger blir et problem.
I stedet for emisjon, for sukkerpillen/obligasjonsgjeld, kan AMSC kjøpe 2-3 CSV og inngå bareboat charter avtale etter modell som for Maximus. Dette vil trolig være langt gunstigere enn å selge tre båter i markedet til en konkurrent, fordi det levner SOFF med oppsidepotensialet for de tre båtene. Husk, for Maximus betaler SOFF leie på 83000 dollar per dag, men etter driftskostnader håver den nå inn 1,5 millioner kr per dag på bunnlinja.
Det er også gunstig for AMSC, som får kjøpt tre båter til rabatt.
Regnestykket er enkelt, og vinn-vinn. SOFF kan selge 3 båter til 3 x 1 mrd i markedet, kanskje til konkurrent, og mister framtidig inntjening på båtene…
… Eller: selge med 20% rabatt til AMSC for 2,4 mrd, inngå langsiktig leieavtale, og tjene gode penger.