Er da ikke så annerledes enn øvrig meningsdeling og spekulasjon som det har florert av både på godt og vondt - skulle til å si i det siste, men egentlig i all tid. Tenker det er innafor så lenge man selger det inn som en mening eller refleksjon, og ikke et faktum.
Strengt tatt kunne/burde de vel skrevet “kjempestor” men det blir nok litt mer clicks slik det står
Helt enig selvsagt.
Men, markedet reagerte knapt selve kontrakten, men rett etter at FA publiserte den reagerte aksjen noe mer.
Utover det så er det en fantastisk kontrakt ift lengde på det fartøyet og ratene er selvsagt også antageligvis veldig bra sett i forhold til markedet.
Totalt sett inntil videre er reaksjonen i kurs forbausende liten tatt i betraktning 7 års kontrakt for en CSV
Enig. Man kan jo argumentere for at det da ikke nødvendigvis er tungvekterne som reagerer på nyheten - de vil normalt få noe mer bekreftelse før de agerer.
Får krysse fingra for at informasjonen tilknyttet kontrakten viser seg å være så lovende som det spekuleres i. Er forsåvidt greit belegg for å anta at den er en del bedre enn i 2016, da forutsetningene har endret seg til det bedre!
Helt opplagt på betingelser man kan forvente i dagens marked, Solstad signerer ikke dårlige kontrakter idag.
Hvis Pareto har rett i sine anslag (og de er nok nokså spot på tenker jeg) vil skipet være nedbetalt ca ved utgangen av 2027, så er kontrakten til 2030 med opsjon til 2035. Dette gjør noe med mine tanker om emisjon ihvertfall- når et skip som Pacific-som er et bra skip men midt på treet i flåten omtrent kan generere 100-140 mill ebitda i året og snittgjelden påcsvene er 625mill om vi ser bort fra ahtsene… hoha…
Pleier ikke bry meg med psv men nå fikk Skipper 390k/dag på UK side så det blir noen ekstra millioner ebitda for Soff før de gir psvene videre om noen uker
Og DER tok noen ansvar på kjøp
Ryggsekken på - kjør.
Ikke tilgang på denne, men overskriften sier det meste.
– En veldig god kontrakt
Solstad Offshore fått en syvårskontrakt i fornybarmarkedet for en av sine subseabåter. Kontrakten er trolig verdt 1,3 milliarder kroner.
Link: https://www.finansavisen.no/energi/2023/05/16/8009358/solstad-kontrakt-til-godt-over-1-mrd.
Blir vel ca 515.000 pr dag
Ville vært rart om det ikke var en god kontrakt, selv om begge parter tar ganske stor risko mht. Tidsaspektet.
Det er vel slik at lengden på denne taler mye om markedet, og det er i redernes favør på subsea nå.
Jeg er litt usikker på vva du mener solstad tar en risiko på her, båten nedbetalt på ca 4år og kraftig profitt i minst 3 år etter det. Skjønt, det er jo potensielt enda høyere rater litt lenger frem, jeg ser den….
Det er nok endrl refinansieringsposisjonering her tenker jeg, de diste to kontraktene er kraftige signal mtp gjeldsbetjening…
Tidsaspektet mht risiko slår naturligvis begge veier for begge parter. Risikoen for soff ligger i tapt fortjeneste om markedet strammer seg ytterligere til.
Det tror jg igrunn de gjør, det er nok gitt litt rabatt her fordi lengden gir Solstad noe å slå i bordet med mtp refinansieringen.
Time will tell. Langtids kontrakten med Sapiem var null verdt etter hvert…
Spør Saipem- de hadde Macimus til omtrent halve raten den går på nå😄
Det du skriver illustrere poenget mitt på en veldig god måte.
Ja, om fremtiden er lite sikkert- saipem sa nok ikke dette for seg når de sa opp maximusavtalen. Vi får tro Soff har lært og legger inn stive(re) grbyrer for ksnsellering, selv om msn skille tro 400mill var nok jf saipem.
Nå slet jo riktignok saipem enormt skkurat da og var nok desperate.
Gratulerer med dagen folkens;)
GMD🇳🇴
Prosper på jobb gor bp idag, litt under millionen i rate