Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Meget spent på Pareto… synes SOFF fortjener en skikkelig analyse igjen (som i januar), og ikke bare en kort notis i morgen. Forventer oppdaterte estimater, og en oppjustering av kursmål (TP).

2 Likes

AMSC er under Aker, OCY var det, men er nå solgt, så om det skal være kobling opp mot Røkke så er det snakk om AMSC ift. finansiering med salg og leie. Siden AMSC har Maximus under paraplyen så tenker jeg det kan være aktuelt for Røkke å bygge opp tilsvarende til OCY gjennom AMSC ved å kjøpe båter fra SOFF og lease de tilbake.

4 Likes

Enig i det :slightly_smiling_face:

Solstad har 2 båter fra OCean Yield nå, de skal tilbakeleveres i q4

Tenker du på Senator og Statsman? Trodde “eierskapet” lå under Viking Supply Ships.

Nei, viking skal kjøpe de senere

Ser akkurat nå ocesn yield inngår 40mrd avtale på bilskip, da blir det ikke de😄

Da har SOFF de på charter fra Viking, og Viking hadde i sin tid solgt de til OCY og leaset de tilbake med kjøpsopsjoner, men det hjelper SOFF lite.

40 mrd for OCY er for “småpenger” å regne når de har motpart med god kreditskår. SOFF er ikke i den klassen p.t.

Kl.00,02 news Flash EBITDA in line, cash flow on the soft side

Due to Pareto Securities AS engagement as financial advisor to Solstad Offshore ASA we suspend our rating and TP for the time being.

Dette skrev Pareto for 6 måneder siden:
https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/30/7981112/pareto-anbefaler-solstad-offshore

Har vel knust de forventningene.

Utdrag fra analysen:
Solstad Offshore reports Q2 earnings largely in line with our estimates, but with cash flow softer on working capital and higher capex, which both could be lumpy items

Solstad Offshore reports Q2’23 EBITDA of NOK 903m, 2% below our estimate
• A small reversal of impairment (NOK 37m) gives a small beat on EBIT, while lower financial costs offset by NOK ~42m of negative FX items
and slightly higher taxes brings EPS to NOK 2 per share
• Cash flow was softer than expected on a working capital build and higher capex, taking net debt to NOK 15,474m (including proceeds
from the PSV fleet right after quarter end), around ~5% higher than our estimate – noting FX also accounts for just under 3% here

1 Like

Ok, hadde de delt de forventningene på forhånd? Fikk inntrykk av at hele markedet ble veldig overrasket over hvor gode tall Solstad fikk her. Og når man ser på uttalelser fra pareto tidligere i år så forventet de mye lavere ebitda og hadde kursmål 80,- og trodde de skulle klare seg uten konvertering av aksjer i refinansiering.

Det var rett før psv salget, så gjelden har krympet fra 20mrd til 14mrd. Den gjelda er peanuts. Med dagens og framtidig inntjening.

De hadde ikke delt forventningene med meg ihvertfall… Lett å snekre sammen på kvelden i går og late som man treffer blink :slightly_smiling_face:

Dem har uansett ett habilitetsissue som finansiell rådgiver - selv om pars har egeninteresse av kurs økning.

2 Likes

Sånt sett ryddig å ikke lenger ha kursmål ja, lurer på om Arctric følger de?

1 Like

Om Arctic har tilsvarende rolle som pars tror jeg det gir seg selv.

Man får inntrykk av at SOFF leverer meget solide tall, men likevel synes det å være delte meninger på forumet, og det henvises bl.a. til Paretos analyse. Hva er galt med tallene som er fremlagt? Fortsatt for mye gjeld? For lite cash?

1 Like

Derfor rører jeg ikke SOFF, men tallene var knallbra. Hinsides god investering etter en emisjon eller refinansiering/restrukturering.

2 Likes

Gjelda vet alle om, men den inntekten Soff har levert har jeg ikke sett noen i nærheten har snakket om, de leverte langt over forventning. Og dette før alle skip er på nye kontrakter og før de har kommet skikkelig inn i prosjektene. Markedet er stramt og vil bare bli strammere. Jeg tror gjelda er null problem og bør være null problem. Hvor kursen går er umulig å si, men det fundamentale blir bare sterkere og sterkere. Også får hver og en gjøre sine egne vurderinger tenker jeg:)

1 Like

Og derfor er det mange som ikke rører Soff, den gjelda er en gave som gir inngang langt lavere enn man burde forvente. Sjekk hva du må betale for supplyskip for tiden og spør deg selv igjen om den gjelda blir et problem. Supply skip er som et sjeldent mineral som er nærmest umulig å få tak i.

Du minner meg om den dugnadsgruppa som var i Dof. 15 milliarder blir ikke et problem? I dagens marked?

Vil gjerne høre hva slags tanker du har om hvordan det blir løst problemfritt som vil gi deg avkastning.

1 Like