Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Hovedpunkter fra meg etter prsentasjonen:
Som jeg kommenterte igår-prosjektjobbene i ahts utjevnet det dårlige spotmarkedet
Høres ikke ut som om Soff vil inn i SOV markedet
Pioneer på høyeste rate noensinne for fartøyet-når det er 24 år gammelt… betaler for klassing og aktivitet til 2029 for skipet
Påpeker at 1,1 booktobill i Q2 er betraktelig høyere enn i q2-22 pga mye høyere inntekt
Jobber med lengre kontrakter også for ahts
Nevner spesifikt alt behovet i Brasil

QA:
Gode betingelser på prosjektjobbing men ser for seg mer term på sikt
Maximus booket ut Q2-25
nevner spesifikt at det er kun Australia og Brasil som har lange term-kontrakter ute til ahts
De fleste lengre kontraktene som nærmer seg ferdigstillelse nå har bedre rater på opsjnene (dette er godt nytt og gjaldt ikke de aller eldste kontraktene for 1-2 år siden)
Anslår doble byggekostander kontra 14-16, samt utfordring med valg av teknologi (les: drivstoffvalg)- vil fokusere på flåten slik den er og refinansiering
Vil gjøre seg mer attraktive med flere tjenester, samarbeidpartnee deltrar og de øker antallet ROV bla, dette vil både gjøre de mer attraktive og øke inntjeningen
CSV aretene har for noen fartøytyper doblet seg PÅ ET ÅR. Det sier jo mye for de har bare 20% av csvene på så nye kontrakter…

3 Likes

Korreksjon: which should be beneficial for the 2024 refinancing. Beklager, hørte gjennom på nytt. Dette er mer moderat.

2 Likes

SOFF sitter på en gullgruve i flåteverdier.

Grei omsetting ift. snittet siste ukene. Blir stilig å se om rekylen kommer etter at panikken har lagt seg.

1 Like

Presentation of the 2nd quarter 2023

Ut fra bevegelsene innen offshore, kan det se ut som om mange har solgt seg ut av SOFF og kjøpt seg inn i SIOFF:

Havvind er stor butikk for Solstad Offshore | Finansavisen

Intervju med LPS

Offshorerederiet Solstad har i årevis slitt med høy gjeld og magre tall etter oljebremsen og pandemien, men nå er det lystegn. Selskapet leverer et rekordkvartal, får inn 6 milliarder til å kutte gjelden ned til rundt 15 milliarder gjennom et flåtesalg og ser tegn til gode tider i flere regioner. Vi snakker med konsernsjef Lars Peder Solstad om veien videre, en kommende refinansiering og får høre hvor stor del av inntjeningen som nå kommer fra satsingsområdet havvind.

2 Likes

Det intervjuet burde kommet for lengesiden.

Da var vi sub 20 NOK. Vi er ved en litt skummel strek her nede ved 19,50-20,00. Forventer at kjøpersiden tar grep og jobber mot dette salgspresset nå.

ryktes om emi of refinans nå hører jeg flere steder.

For de som tror at refinansieringen blir aksjonærvennlig så er det bare å hamstre.

Jo lavere kurs jo mindre sannsynlig blir også en grei emisjon, da det blir mindre penger å hente. Blir spennende å se hva slags deal dem får til, ingen tvil om at det er high risk game.

Håper for aksjonærenes deal at det ikke blir en Dof 2.0 hvor kursen er smadret og restruktering med total utvanning, for deretter å bli verdsatt til fem ganger høyere markedsverdi med storeslem på aksjonærlistene.

2 Likes

Omg… du fortsette å sammenligne med DOF ja😂

Kommer muligens emi i dag, men da er jo det for å sikre gjelda. Det blir ikke noe dof opplegg, da er det i såfall en konstruert løsning. Ikke noe de må.

I dag faktisk. Fantastisk med rykter.

1 Like

Nei jeg aner ikke, kommenterte han som hadde hørt rykter over her.

Jeg gjentar, dersom det blir en aksjonærvennlig løsning så burde man hamstre. Markedet har ikke troen på det. Men skulle det skje og man har inngang på dagens nivåer skal den fort 100-200% på kort sikt.

Jeg gjentar, kan ikke sammenlignes med DOF kriseemisjon

Blir ref med eller uten emisjon. Enkelt og greit, så får man se hva betingelsene blir. Noen som har hørt rykter? Ja det er vel fra selskapets egen presentasjon idag😂

Emisjon er ikke krise, konvertering er verre. Du sammenligner med dof, så blir irriterende å hele tiden rette på feilinformasjon din.

1 Like

Si at man dobler antall aksjer fra 77 mill til 154 mill.

Hadde kursen vært på 50 og man gjorde en fortrinnsrettet emisjon (3,85 milliarder) og resterende gjeld fikk ok rente uten salg av skip ville vært en veldig god emisjon.

Rettet emisjon på kurs 20 (1,54 milliarder) og med resterende gjeld på stiv rente og salg av skip ville vært svært uheldig.

Alt avhenger av betingelser, ikke særlig nyansert å si at emisjon ikke er krise