Uansett hvilke aksjer man eier vil det alltid være noen mer eller mindre profilerte som har sin mening om selskapet.
På samme måte som disse horehusa(meglerhus) har det samme.
Fellesnevneren er at alle uansett har sin egen agenda.
Via Arctic Offshore: «Petrobras with record OSV demand
Petrobras held today a live event where the company updated the market on its demand going into 2024 for offshore support vessels for their logistics operations, i.e., not including their subsea division.
The company currently has 156 OSVs chartered within the logistics division, the majority being PSVs, followed by OSRVs and AHTS.
Up to seven different tenders divided between PSVs, OSRVs and AHTS are expected for 2024, with mobilization varying between February 2024 and January 2025.
Contract firm period of 4 years, with 60- and 120-day mobilization for both Brazilian and REB-flagged vessels, is also the base case for the upcoming bids.
Lastly, Petrobras informed owners that they will be more flexible in the delivery times of new equipment, suggesting that Owners have up to 12 months after signing the contract to mobilize critical items.»
Soff Q2. Jeg fikk ikke med meg presentasjonene, intervjuene før i dag.Mye skrevet lenger oppe i tråden. Jeg legger merke til følgende:
NM gikk på kontrakt til ny klient/kunde tidlig denne uken (21 aug).
Full ordrebok/Oppdrag i 2 år, ut Q2 2025 (ikke en eneste ledig periode).
Allerede stor interesse for nye kontrakter på NM etter Q2 2025.
Backlogg / BtB 1,1 , men på mye høyere rater da PSV er trukket ut 1,3mrd (22) vs 1,9mrd (23).
Soff har allerede signert flere kontrakter etter avslutningen av Q2. Og er involvert i et stort antall kontraktsforhandlinger globalt.
Rekordhøyt EBITDA i Q2 som har fortsatt inn i Q3.
Langsiktige kontrakter vs kortere kontrakter (prosjekt).
Mange/en rekke skip på kortsiktige kontrakter. Vil gå for lange kontrakter dersom prisene er riktige. Men de avventer i påvente av enda sterkere marked (opertunistisk).
Personlig mening / spekulasjon: Jeg tror en viss person som tidligere herjet i REC benyttet uttalelsen fra Selaco til fulle, skal normalt ikke ha så stor effekt alene uttalelsen. Lett gjenkjennelig mønster fra de som husker dagene i REC, som han jo ble dømt for. Kan vel også nevne at tallene som ble brukt i podcasten ikke trakk fra de 6mrd i gjeld som vi alle vet forsvinner med PSVene.
Når det gjelder emisjon i forhold til refinans så blir det jo anyones guess egentlig. Det som taler for oss aksjonærer er vel at LPS kommer ugunstig ut av en eventuell utvanning. Samtidig vil jo salg av få CSV/AHTS (eventuell leaseback) fort gi de 2-3 mrd som trengs for å få på plass en god nok struktur. Men det er jo usikre tider så ikke lett å spå noe, får bare ønske hverandre lykke til.
Det blir nok en rettet emisjon, vel og merke om det skjer. Kreditorene er interessert i penger og ikke nødvendigvis aksjer. Store ulv kan bli et issue
1: rettet emisjon
2: salg av noen konstruksjon skip
3: sammenslåing mellom siem og solstad. evt.
tidewater.
4:2020 på ny…konvertering av lån til aksjer. dvs
fullstendig utvanning
5:konkursbegjering og salg av aksjer som i dof
evt. andre case
det som eventuelt taler for oss er at fartøy verdiene er høyere enn gjelden. som lps sa…det blir minst dobbelt så dyrt å bygge nytt. hvis men ser at man kan betjene lånet så kan vi få en god avtale med bankene. resultatet i q2 var ikke bra nok men utsiktene ser bra ut. trist å måtte miste verdiene på oppløpssiden… rir vi igjennom dette så blir det business… og kursen vil dra opp
hei rodjer. så hva er dine tanker om hva som vil skje?
Ja, hadde man hatt fasit var alt enkelt, men har flere ganger her skrevet litt om det.
Men, kan forsøke å sette ned mine tanker.
PSV salget mener jeg var en IKKE ønsket hendelse, men noe man MÅTTE. Når LPS i media sier at det er en del av strategien så kan han nok ikke si noe annet, innerst inne tror jeg den var tung å svelge for han, men de måtte velge det som smertest minst der og da som del 1 av refi.
Del 2 som er tvunget til å komme er jeg litt usikker på hva vil inneholde, men kapital innhenting føler jeg meg rimelig trygg på at vil komme.
Om det kanskje kan komme kombinert med salg av 2-3 csv’er i tillegg er en mulighet.
Jeg mener og tror at de bør komme seg ned i rentebærende gjeld på rundt 10 mrd, de bør ikke ha høyere gjeldsforpliktelser enn det.
Årsaken til at jeg mener 10 mrd er at da vil de ha sikret en langsiktig og bærekraftig avtale. Man kan muligvis klare seg med 12-13 mrd i gjeld, men ved å komme seg ned til 10 mrd får selskapet betydelig mer handlingsrom framover til eventuelle nye aktiviteter, nybygg forbundet med windstaller alliansen etc. Tenker da ikke på nybygg neste uke eller neste år, men det kan komme muligheter om 2-3 år som man ikke ser akkurat nå.
Det er nå eller aldri ift en bærekraftig avtale.
Om man ser til de andre sammenlignbare selskap så har nå alle satt seg i en bedre gjeldssituasjon enn Solstad og jeg tror ikke Solstad kommer utenom en siste hestekur.
Så får vi se hvor de ender.
men skal de inn med 5mrd… så får de ikke det inn på en emisjon. dvs salg av fartøy blir som å pisse i buksen om vinteren. ergo. hvis de ikke kan få fornyet 15mrd så må lån igjen konverteres i aksjer. ellers blir det konk. jeg mener at så sant de tjenner penger så er ikke 15mrd så mye. tenker da på evt det å bygge nytt.
Selge 2-3 csv får å komme end til 10mrd for å bygge nytt som tar mange år til en skyhøy byggepris som den må låne mye mer penger til. Er det ikke en logisk brist der?
Kanskje Maximus løsningen er et lite hint til ha mulig løsning er? 2-3 csv er til amsc og leie tilbake. Men opsjon til å kjøpe tilbake. Han gjorde det med NM, nå har amsc frigitt cash, så hvorfor ikke gjøre det med 2-3 csver til. Helt klart den beste løsningen, imo. Vinn vinn vinn for alle parter.
15 mrd kan sikkert betjenes i de beste tider, men dersom de ikke foretar seg noe nå vil dette ligge som en klam hånd over regnskapsbøkene og markeded/kursen i overskuelig framtid.
I tillegg vil de heller ikke ha stort handlingsrom
5 milliarder er fullstendig katastrofe. Det vil utradere dagens aksjonærer gitt dagens kurs. Nybygg fremstår som en ytterst snever tanke gitt kostnadene og rentene. På den andre siden har man Aker som jeg har vanskelig for å forstå vil la selskapet gå konkurs.
Dette blir spennende.
Nå tenker ikke jeg nybygg imorgen eller neste år og jeg tenker heller ikke nybygg som i csv, ahts eller psv.
Kan jo tenkes at det oppstår muligheter innen windstaller alliansen som vil kreve kapital.(mulig jeg husker feil hva alliansen de er med heter)
Du mener sikkert at de vil leve godt med nåværende gjeld om jeg har forstått det riktig, jeg tror du tar feil.
Lurer på hva Aker gjør med alle penga de har på bok…?
Jeg tror Solstad vil nærme seg rate nivået til dof, når prosjektene kommer i gang. Så ja jeg tror de klarer det, men mener salg av noen csv, og leie tilbake er en bedre løsning akkurat nå. Også kan man ta en runde når ratene kommer enda mer, for de kommer og jeg tror også rentene kommer ned, så da vil det komme bedre muligheter til å låne til winstaller og andre muligheter.
Rentene skal nok ned, enig i det, men på sikt og ikke innenfor Soff sitt forhandlingsvindu.
Ift Dof kan de kanskje nærme seg noe, men tror ikke de vil komme i nærheten av dofg sine rater
det jeg mener er at rundt 35 skip vi i snitt dvs ahs og psv ha en verdi på rundt 1.75 mrd.
35x1.75= 61.25mrd. videre skal det være en avkastning på dette på minst 10% dvs
min pris på fornyelse samt business er 61.25 x 1.1=67.375mrd. dvs at en fornying må betjenne betydligere verdier en 15mrd. Hvis ikke ratene kommer opp betydelig så vil jo flåten forsvinne pga det ikke blir bygget nytt. Her er det bare snakk om et marked som må komme i balanse. jeg ser at utover 2025 så begynner dette å komme på plass. 2024 blir en antydning på dette. Solstad som firma kan løses opp men kan man stå det over og få til en finansiering så vil dette gå bra. men banker og andre långivere må ha garantier… det tenker trygghet og ofte kortsiktigt
1,75 mrd i snittverdi på soff sine csv’er og ahtser?
når det bygges nytt. bare mitt anslag