Ok, usikker på hva de koster å bygge nye nå siden det knapt bygges.
Jeg tror det, når se går inn i samme business, prosjekter, ROVer, så vil markedet prise dette. Ikke med engang men på sikt vil de nærme seg mer og mer. Nei ikke i forhandlingsvinduet nå nei, men om de selger 6 csver og leaser tilbake og får ned gjelda til 12-13 mrd, så holder det til nytt forhandlingsrom til renten kommer ned og ratene er bedre. Emisjon her nede ser jeg ikke poenget med for selskapet.
Solstad selv sa i gå at nybygg er bortimot idiotisk - ulønnsomheten av nybygg ekskluderer dette i stort og hindrer boom and bust syklusen som vi har sett tidligere. Et grunnlag for at eksisterende fartøy vil oppskrivning
Hvem var det som eide DOF og hvor kapital sterk var vedkomne før rekonstruksjonen? Ikke i nærheten av Aker. Jeg undres over hvorlite vekt dette faktumet inkluderes i debatten. Kanskje det er ubetydelig og Røkke står side om side med Solstad og seiler hele selskapet på grunn og gjør det konkurs - denne logikken har vesentlige svakheter og er i mitt hode langt i fra virkelighets nær.
Ja, likt som innen seismikk etterhvert.
Men, poenget mitt var uansett å få ned gjeldsgraden for å gi selskapet mer handlefrihet.
Men, vi får se hva utfallet blir, håper de snart har noe å melde i sakens anledning, man ser på aksjekurs og diverse forum hva denne situasjonen fører til
Det er vi enig om. Jeg er bare forbauset over at konkurs inkluderes i denne debatten. Aker har sagt SOFF har en vesentlig rolle innenfor Renewable i fremtiden. Allerede står renewables for nesten 1/3 av inntektene og det er om jeg ikke har misforstått fullstendig ikke en umiddelbar fare for at inntektene der vil fortsette. Olje/gass gidder jeg ikke gå inn på engang bortsett fra at bare på ncs og skattepakken fra 21 så har ikke milliardene som ble investert ifm tfo 22 begynt å dryppe på supply.
Vet ikke hvem som trekker inn sludder som konkurs, men det er nok selvsagt helt uaktuelt
Noen som kan ta seg bryet med å oppsummere betingelser på gjelden som utløper i q1? Margin på de ulike fasilitetene?
Blir fort indirekte jobb for Solstad her, SBM eier Normand Installer 50/50 med Solstad . Installer jobber for tiden for SBM på Grand Large offshore wind prosjektet.
Vi kan jo igrunn diskutere til vi blir blå, om vi blir så mye klokere vet jeg ikke😄 alle må jo selv gjøre sine vurderinger og stå for de. Selv har jeg redusert endel i Soff siste månedene, ikke nødvendigvis fordi jeg har blitt mer dkeptisk til Soff/refinansiering men fordi oppsiden FØR en løsning virker å være liten. Siste 2 store kontraktsmrldingene har vært historisk bra- men ikke rikket kursen oppover, mens spekuladjoner etter tidenes kvartslstall sender kursen ned 10%…
Jeg er fortsatt så tungt inne st jeg får stor glede av rn positiv melding, men ikke då tungt at det ødelegger de gode resultatene mine i Soff siden jeg kjøpte det meste på 5-10kr dersom det kommer en negativ løsning.
selv tror/håper jeg på en løsning som ikke er for negativ for oss småaksjonærer, men noe utvanning må vi kanskje forvente uansett?
en optimal løsning for oss tror jeg krever at Røkke bruker amsc eller andre av sine assets i en eller annen form, frks som med Maximus. Og jeg tror fortsatt Røkke/Solstad/DNB er i førersetet her.
Soff sin tid kommer, der er jeg ingen tvil om. Har selv noe, men klar til å gå inn med vesentlig mer. Kortsiktig så er utfallsrommet såpass stort at en betydelig eksponering kan fjerne nattesøvnen. Men, på et eller annet tidspunkt avklares det meste her, og da skal Soff være en god plassering
Folk har ulik appetitt på risk reward, og det er greit.
Jeg tror likevel at vi ser minst dobling ved børsåpning på melding om feks SOFF simpelthen har fått rullert lånene, alternativt supplert med salg og leieavtale på noen båter for å redusere gjeldsbyrden ytterligere et par mrd. Det burde være mer enn tilstrekkelig etter mitt syn om gjelda reduseres fra ca 12,5 mrd til feks 10 mrd.
Nå er alt av fandens oldemor priset inn. Pendelen svinger nok i retning FOMO og den enorme oppsiden. I morgen forventer jeg en rekyl, og kanskje kjører Herr Investment Group på som i fjor høst, knuser gjennom 10% grensa og videre opp til 15? Aksjen var i liknende kursområde da på samme tid på året.
Hvor ser du kursen om dette ikke skjer?
Jeg satt tungt i Kongsberg Automotive da det smalt i det som ble kalt tidenes ran, emisjonen med over 99% utvanning. Men som eier fikk jeg delta i den rettede emisjonen til samme kurs, 10 øre. Jeg solgte med 50 prosent tap, men emisjonsaksjene noen mnd senere var gull. Jeg overtegnet og fikk en god slump. De steg fra 10 øre til over 40 øre. Jeg solgte vel på 35 øre. Totalt endte jeg vel på nærmere 300% avkastning. Som igjen ble investert i nærmere 150k SOFF på 5-6 kr…
Det skal imidlertid nevnes at KOA tradet rundt 10 øre i en del dager etter emisjon, så de som ikke gikk på smellen, kunne kjøpt seg inn da, uten det initielle tapet. Slik er det imidlertid ikke alltid. Mange eksempler på at aksjen åpner langt over emikurs. Da er vinnerne de som fikk delta.
Å sitte utenfor Soff nå er et sjansespill det og, Soff er fortsatt min største post
Ingen tvil om at her kommer det mange gode år for oljeservice selskapene fremover.Tror også på en løsning at AMSC vil kjøpe noen båter av SOFF og leie de tilbake.Vinn vinn for Røkke.