EIOF sin presentasjon på Paretos energikonferanse i dag: NewsWeb
Hissige kjøpere nå…
Presenterer Soff seg nå på Pareto sin konferanse?
De har presentasjon i dag kl 14:05 om jeg husker riktig.
Men de har ikke lagt ut noe om dette på nettet.
Takker
Er denne formuleringen ny eller har dette blitt kommunisert på denne formen også tidligere?
[…]“A refinancing may, inter alia require new equity and be dilkutive to shareholder values”[…]
Inter alia - blant annet
Dette har stått i en rekke kvartalsrapporter. Ganske standard formulering.
Ser Pareto går langt i å antyde at det kan bli en emisjon. Hvor mange prosent rabatt fra en sluttkurs kan vi anta at emisjonsaksjer kommer på om så skulle skje? Noen erfaringer fra lignende caser?
Hvor gjør de det?
Ja, det jo jeg som tolker det selvfølgelig ut i fra blant annet denne:
“The Company has engaged with the lenders, creditors and advisers to address
the refinancing. A refinancing may, inter alia require new equity and be dilutive to
shareholder values”
Ikke noe ny informasjon forøvrig. Ingen av oss vet om hvilken løsning man har på å skaffe kapital.
Det er forsåvidt ikke det som er hovedpoenget mitt, men mer hva man kan forvente om så skulle skje. Hvilken rabatt kan slike aksjer komme med?
Ser ut til at du sikter til presentasjonen på Paretos konferanse. Det erjo selskapets egen presentasjon, ikke Paretos. Selskaper må ta mange forbehold i hva de sier utad. Pareto er derimot hyret inn som rådgiver. Det er er stor forskjell på om Pareto spekulerer i ditt og datt, og hva selskapet legger inn av standard fraser av juridiske hensyn i den situasjonen de er i.
Det er ikke rabatten som er interessant egentlig, men utvanningseffekten. Jeg mistenker at det blir vanskelig å få tak i aksjer til emi-pris utenom å delta i emi - det får du trolig kun dersom du er eksisterende aksjonær.
Rabatten avhenger av hvor lett det er å få tegnet emisjonen. Mye forskjellige modeller som legges til grunn, kan være 10% - kan være 30%.
*jeg tror ikke det blir tilfellet, men er likeglad ift løsning da jeg mener refinansiering bankers er trigger for massiv oppside.
Ja, ser det og er absolutt enig. Men nå var det mer rabatten jeg var interessert i å høre om noen hadde noen mening om.
Pareto’s Joren Sovik Opheim cites fleet similarities in hypothetical takeover
After its takeover offer was rebuffed by the restructured DOF Group, could Subsea 7 find a dance partner in Solstad Offshore?
Pareto Securities offshore analyst Joren Sovik Opheim told a standing room only crowd at the bank’s annual Energy Conference that Solstad Offshore fit what Kristian Siem-backed Subsea 7 was looking for when it made an offer for DOF in June ahead of its Oslo initial public offering.
“The statements they have made are quite clear: Assets are key in the upcoming cycle,” Opheim said, referring to statements from Subsea 7 management on the need for tonnage.
He said that Solstad Offshore and DOF had a fleet of subsea vessels of roughly the same size as Subsea 7.
The difference, Opheim noted, was capital structure.
DOF emerged from restructuring earlier this year, with the new-look company debuting on the Oslo Stock Exchange on 22 June trading at Nkr36.14 ($3.37).
Exposure
Solstad Offshore sold 37 platform supply vessels to Tidewater in March in a move that slashed its debt by $570 million to $1.2 billion and lowered its exposure to the oil and natural gas market.
But the company still has to refinance that debt in the first quarter of 2024.
Siem, who serves as chairman of both Subsea 7 and the eponymous Siem Offshore, has small stakes in both DOF Group and Solstad Offshore.
The Norwegian shipping tycoon did not directly address any potential consolidation moves during his talk in the keynote kicking off the event.
He only said that consolidation is “a must when the market is down” but that it did not happen during the sector’s most recent downturn because owners had lost everything but management of their fleets.
Subsea 7 chief executive John Evans did not discuss acquisitions during his presentation, nor did DOF Group or Solstad Offshore.
Ahead of DOF’s return to trading, Subsea 7 offered Nkr35 per share in a mix of cash and stock, a 25% premium over the Nkr28 IPO price.
The offer, which valued DOF at Nkr4.5 billion, was rejected with DOF arguing it was below what most shareholders were willing to sell during the pre-sounding period.
In July, Evans told investors Subsea 7 would be looking at chartering in tonnage after striking out with DOF.
On Wednesday, DOF shares hit an all-time high of Nkr51.90, eclipsing the previous high of Nkr51.75.
Stortsett gammel nytt - Alle rederne har snakket om konsolidering over flere år uten at noe nevne verdig har materialisert seg. Interessant er det likevel med «asset heavy». En kan i soff sitt tilfelle dra en parallell med pgs. Som tiltross for å være gjeldstynget slår seg sammen med tgs.
god morgen. enig med deg
her kan kristian siem få en sammenslåing mellom solstad og siem offshore og kanskje subsea 7.
utfallet for aksjonærene blir jo interessant. jeg er noe skeptisk når de skal få kabalen til å gå opp.
men markedet ser jo lyst ut og vil ha et løft slik det ble nevnt under pareto møte… men ting tar tid og på veien vil det være humper i veien.
Drott står som “Inhouse” frem til 27.09
Det betyr kanskje at den blir klargjort for prosjektjobben og seiler i retning WA mot slutten av måneden?
Vessel | Type | Client | Availability | Port |
---|---|---|---|---|
Normand Drott | AHTS | Vår Energi | 20.09 / Inhouse 27.09 | Bergen |
Normand Prosper | AHTS | Vår Energi | 24.09 / Inhouse | Bergen |