Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

generelt “bull shit”. ingen vet veien videre. selv ikke mannen i finansavisen med div. kulerammer og teori. :cowboy_hat_face:

…men fra + 13% til en avslutning på +1.73% er jo en virkelighet som ingen kulerammer og teori forklarer. det at trøm kjøper for rundt 25-28 mill i solstad er jo et spørsmål…blystad et annet og christian sveaas… og gjerne ta med aksje posten fra usa.
ser gjerne en sammenslåing mellom solstad,siem,viking supply og subsea 7. snart skal kabalen gjøres opp og jeg tror ingen vet hvor dette ender. det stykke som står i finansavisen er lite seriøst og burde ikke fått plass i en avis som finansavisen etter min mening.
…men allikevel tror jeg at dynamikken i kursen vil være opp på mandag og lett over 5%… det er mine tanker…og det er bare spill. retningen til solstad får vi først vite neste år. jeg er fortiden forsiktig

2 Likes

Det kalles teknisk motstand - fenomenet om du henviser til. Et nøyere studie av kursen til Solstad viserer at det er litt motstand i området kursen traff på fredag. At kursen gikk nesten 15 prosent tror jeg kan forklares ved å dra en parallell med Trøim og fredagsmeldingen. Tradere kaster seg på og driver kursen opp. Det som overrasket meg mest var den sakte og rolige nedgangen til start.

Forøvrig er tematikken (TA) relativt mye omtalt i litteraturen tiltross for at empiriske studier ikke har funnet, etter vitenskaplige prinsipp, at teknisk analyse bærer sin vekt. Det finnes mye hyggelig lesing om tematikken, blant annet ulike masteroppgaver NHH.

tror ikke noen blir klok av å bruke teknisk analyse på en slik aksje som solstad. eller så ha en fin søndag

I alle dager kursen er opp nesten 5 prosent uten årsak på godt volum.

KLanskje noen som flytter fra Dofg pga B-aksjene der som er omsettelige imorgen? Dofg falt 4% fra start

1 Like

Og/eller spekulering i at 28 brytes.

Edit: tror omsettingen er bedre enn på fredag sålangt.

1 Like

Sigma tatt av spotlisten, er inhouse

Prosper med d7d 21 dager med ROV, Sapphire med d/d7 med rov så kan håpe på ok rater der

2 Likes

Prosper med ca 900k/dag i opptil 3 uker, nice

2 Likes

hei… var bare en reaksjon på fredagen…men nå 27.12kr. lett at vi drar videre ned etter at folk flest har fått med seg trøm og blystad… og det er da gammel nytt og lett bikker vi ned. mine tanker.

Pent. Ser WS skriver GBP 80000. Da blir det vel +1mill.
Mer nice

Teknisk analyse ville i dette tilfelle fortelle deg at det er sannsynlig med ytterligere nedside på kort sikt etter en overshoot på sterk teknisk motstand og kraftig nedsalg. Ville ikke avskrevet det helt :slight_smile:

:cowboy_hat_face:
men hvis vi stolte blindt på teknisk analyse så skulle vi jo hvert milionærer på kort tid og kanskje mer:-)
jeg har ikke greie på dette med teknisk analyse med
noen tegn i tiden gjør folk flest stresset og noe gjøre at folk flest får troen…gjerne en plantet nyhet i finansavisen. når realitetene kommer på plass så dreier dette seg om et selskap som må både tjene penger samt også betjene lånene…og videre må de være i stand til å fornye seg. Utviklingen utover flasher blått lys og man skal være forsiktig. Synnes ikke at markedet har hvert bra de siste månedene.
men regner med at fra 2024 og utover bør se en endring. men…håper at vi kan være med og at vi ikke blir “nullet” eller verdiene blir justert ned til tett på “0”…som du ser så har jeg begynt å bli skeptisk. Dette er mine tanker…og teknisk analyse sier meg ingen ting.

Er vel ikke helt det TA dreier seg om, det finnes ingenting som heter garantier eller sikkerhet i aksjer uavhengig av om du baserer deg på fundamentalt, teknisk eller begge deler. Men det er et eget tema.

Enig med deg i at på lengre sikt så dreier det seg om god drift.

Svaret på hvordan refinansiering blir seende ut får vi vel snart, inntil den tid kan man velge mellom å avvente til vi har svaret eller ta risikoen på at det ikke blir utvanning. Det er slik jeg vurderer det svært sannsynlig at aksjen vil få et lettelsesløp når refinansiering er ute av bildet. Ref; kursen sto 22kr høyere da alt det fundamentale var verre.

4 Likes

Som alternativ til å kjøpe seg inn og ta risikoen på at det ikke blir noe utvanning, kan man også ta et bet på at det kan bli liten utvanning ala. SHELF sin løsning, eller at det kun er eksisterende aksjonærer som får tegningsretter i en evt. emisjon. Antakelig blir ikke rabatten så stor gitt volumet/interessen nå. CEO har også incentiver for å unngå større utvanning - selv om dette ikke på noen måte gir en garanti så er det en del av bildet. Fordelen for SOFF nå er at markedet er på vei opp, og mulighetsrommet for gode refinansieringsløsninger øker så lenge dette fortsetter. At Trøim og Blystad kjøper seg opp ser jeg på som et tegn på at jeg ikke er alene om å tenke at dette ikke trenger å bli så dårlig for eksisterende aksjonærer, og lettelsesløp tror jeg du har rett i. Jeg var med fra 7 til 21 her tidligere, og solgte meg ut før den dro videre til over 40, men nå er jeg inne igjen.

4 Likes

Enig med deg i dette :+1:t3:

Den tok markedet svært fint, for å formulere seg forsiktig. DnB var sågar ute i dag med nytt kursmål på 50 og forventet utbytte allerede i 24 - hvilket sier noe da dem tar lav risiko.

2 Likes

Westshore har faktisk 80kgbp/dag da er vi på millionen nesten på Prosper

Drott har nå kurs mot STorasund på Karmøy, der er det bunkersstasjon så da tipper jeg neste destinasjon er Las Palmas

Maximus har nå forlatt Norge og er i fint driv sørover, skal til Spania men det er nok bare mellomstopp-mine kilder sier altså Zohr-feltet (egypt) men dette er ikke bekreftet.

1 Like

Er Xtrainvestor nede?

Har ikke vært der på flere år. Klarte ikke å blokkere brukere med null- hypoteser.

XI er visst nede ja