Er vel begrenset oppside her nå med bare 7 AHTS,er og en halv maximus,selvom de får 27% av det nye selskapet.De vil jo fortsatt ha gjeld også.
50% er nok Installer ikke NM
Har noen regnet på gjelden i remainco?
Og da er spørsmålet, hvor ligger oppsidetaket? Ser ut som den forsiktig beveger seg oppover igjen.
Pareto hevder ca. 13,2 mrd EV, og viser til hvilke multipler SIOFF og DOFG handler på.
SOFF sitter igjen med 27% av dette.
Er vel bare Røkke og de som shortet som er glade nå.God timing på de shorterne det må man si.
Og med 75 604 696 aksjer skulle det bli rundt 47/aksje. Eller?
Korrekt
Kommer ikke de 5mill opsjonene til LPS i tilegg?
Der kom den, var akkurat som jeg tenkte når han kjøpte seg inn i gjelden ifjor
Jo, det stemmer nok. Så la oss si 44/aksje
Er dette kun gevinst på kjøp av rabattert gjeld som nå løses inn til par, eller noe annet?
HAn kjøpte på 50-70% av pålydende ble det sagt dengang så fin fortjeneste på å sitte på gjelden.
Ifølge FA en vinst på ca nok 700 mill
Pent det-men det torpederer jo også de som mente han ville bruke gjelden til å få aksjer og de var det endel av, noe jeg vel kommenterte flere ganger at jeg ikke trodde på-mye fordi han jo just haddde solgt aksjer “billig”
Det ligger jo ca 20kr er vi vel enige i på eierandel i Soffn/TR. Dersom gjeld er lik verdivurdering skipene nå (og det sier jo PAS og de har jo peil) så da er jo oppgangen fra ca 20kr altså:
- Økning skipsverdier (og det kommer, de Brasilbåtene er lavt priset og det mener jeg Superior er også for å nevnte 2 klare kandidater til stigning. Litt mer usikker på Tonjer/Installer, her tror jeg verdien er mer i evt økte rater fremover)
- Økning verdi av aksjebeholdningen i Soffn (og den jeg vil komme, først et lite hopp ved lansering og så ettersom det blir bedre resultater)
3.Utbytter fra Soffn (som jo delvis er samme som pkt 2
Solstad vil fortsatt ha 5 mrd i gjeld sånn ca så jeg kan lese meg fram til etter transaksjonen? Så de dekker inn 70% av gjelden, reduserer flåten med ca 80% men får igjengjeld 27% eierskap i det nye selskapet.
Virker for meg som en helt ok deal? Ser at Newco også overtar Solstad Shipowning Holding AS, Solstad Operations Holding AS and Solstad
Management Holding AS. Ikke nok kunnskap når det kommer til overføring av et holding selskap til et annet men blir datterselskapene også overført med da? Da blir jo en betydelig del av de ansatte med videre i den nye selskapet?
Normand Topazio
Normand Turmalina
Normand Turquesa
Normand Superior
Normand Tonje
Normand Carioca
Normand Installer 50 %
Da er det bare en båt som mangler
Ang de båtene:
Superior fikk nettopp ny kontrakt fast Q1-26 med opsjoner den er nok ok rate ja
Tonjer - den skal vel være ferdig med kontrakt ganske snart? Vil jo tro den skal fortsette for MAgseis (har jo en meget stor modul montert for det arbeidet den gjør for de)
Installer-ingenting meldt men den jobber jevnt og trutt for SBM på deres prosjekter, her kan vi vel anta de har en avtale om en markedsjustert rate på den type arbeid.
Men foreløpig ligger den knappe 20 under. Kommer det en rekyl når markedet har ristet av seg overraskelsen?