Så lenge det er noe jeg ikke begriper her, så ligger det mye oppside i OldSOFF fra dagens nivåer.
I tillegg vil tegningsretten ha en verdi. Vi får indirekte 27% eierskap i nye SOFF som er friskmeldt, med sterk økonomi i et offshore-marked som egentlig bare så vidt er i gang i oppgangssyklus - gjelden skal ned betydelig ila de neste 2 årene, de forventer sterk inntjening og utbytter allerede i 2024. I tillegg til tegningsretter på inntil 14% av selskapet. Disse 7 skipene + 50% NI er gjeldsbelagte 1-1 på fleet value, i et sterkt marked er planen angivelig å utelukkende nedbetale gjeld med inntjeningen på fartøyene og potensielt også med utbytter fra nye SOFF.
Hvis vi legger til grunn EV 13,2 mrd i nye SOFF så ligger det en implisitt verdi på 3,6mrd i SOFF gjennom dette 27% eierskapet, hvorfor den da skulle handles til 1,86 mrd MCAP i tiden fremover sliter jeg med å forstå. Men det har vært mye skriverier og omfattende arbeid i å debunke hele caset og hodet koker, så det kan hende konklusjonen er en annen i morgen. Planen er å ha en klar formening innen fredag.
Vi tenker mye likt- nå er gamle Soff nesten ned på verdien av aksjeposten i Soffnewco+tegningsretter. Med hånterbar gjeld, attraktive skip og utbytter fra Soffnewco kan det bli meget bra.
Høres ut som om det bare er å stå han av. I dag er jo også sentimentet på børsen i rødt, så det påvirker vel også litt.
Hvordan kom du fram til EV på 13,2?
Det lurer jeg på også med så mye gjeld.
Pareto
Ser btw Aker bekrefter at Windstaller alliansen Aker/Solstad/Deepocean videreføres
RemainCo + SIOFF = sant? Evt annen aktør?
Jeg tenkte mer Soffnewco+Soffremainco men litt tidlig kanskje?
Sioff/Remainco er ikke dummeste kanskje men tror Siem vil ha flere “frie” csver… men det er vel ingen grunn til å tro at Røkke vil selge Soffnewco nå etter at han har brukt 7år på å havne der han er nå?
Markedet regner seg frem til at 24-25 er fair price?
Nå skjer det kanskje noe. Mitt Nordnet chart viser et gap fra 28 til 26.5 kr ca, kanskje circuit breaker? Kan fort få gap fill til 28 da.
Spennende dette.
Noen som nevnte det tidligere, men det var en del aksjer shortet før dette. Disse må vel tilbakekalles for å få tegningsretter i transjen for eksisterende aksjonærer - altså er det ca. 955K aksjer (+ det som evt. er under rapporteringsgrensen) som antagelig skal kjøpes tilbake og tilbakeleveres innen fredag.
Ja. Dnb alene hadde over 1 million aksjer utlånt. Disse skal tilbake innen fredag for overføring til Kistefos/SEB.
Man bør berømme ledelsen og Aker for å lande en såpass aksjonærvennlig refinansiering. Enkelte har jo fabulert om megautvanning og emisjon på 10 kr. Dette er en helt annen liga.
Enig. De kunne jo ha slaktet eksisterende aksjonærer ved å gjøre det bare bittelitt annerledes