Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Hentet fra XI-foreumet:

Arctic:
La oss se på SOFF som to deler.

Del 1: 35båter i fleet-loan som fofaller 31 mars 24.

Del 2: 7 båter på siden

De 35 båtene blir NewCo.

Pre-money på 1,5mrd.

Så kommer det en del ren EK inn i Newco : 2,250m fra AKER, 1.000m AMSC (For Maximus), og SOFF aksjonærer kan tegne for seg for 750m (Ex AKER).

Mcap på NewCo er 5.5mrd post-money.

Av de 5,5mrd vil dagens SOFF eie 27% av NewCo.

Altså verdt 1,5mrd

De 7 båtene er i dag verdt 2.7mrd

1.500m

-2.500m gjeld (på de 7båtene)

=1.700 verdi av EK i SOFF

/88mill aksjer = 19kr per aksje
Hvis NewCo skal handle på samme multippel som DOF neste år er EK i NewCo verdt 7,5mrd.

Tar du 27% av 7,5mrd blir aksjekursen i SOFF verdt 25kr.

2 Likes

Hehe - dette er fra Arctic vel. Fikk samme mailen :+1:t3:

Men hvor kommer 88M aksjer fra…?

Er det ikke 83mill når du sier det…kommer det noen ekstra der nå?

Jeg mener også det skal være 82-83M etter LPS posten. Han som sendte nesten identisk mail til meg utelot også andelen i Normand Installer. Litt spent på verdivurderingene av gjenværende flåte på 7 fartøy, den mente han var 2,7 mrd NOK og at gjelden på disse var 2,5 mrd, altså ville 27% NewCo + 200M EK i fartøy gi verdi 1,7mrd med nåværende markedsverdi. Jeg tror det er en lowball, og jeg tror heller ikke at NewCo vil børsnoteres med mcap 5,5mrd. Uansett litt rar måte å vurdere verdien på, tenker jeg

De hauser ikke ihvertfall med denne vurderingen

Mildt sagt :blush: Mens på tlf var analytiker man ble knyttet opp med etter at mailen ble tilsendt mildt sagt veldig entusiastisk

2 Likes

Det er en latterlig prising, både for Newco og for RemainCo. Derfor jeg drar paralleller til de berømte 28kr i DOF. Der åpnet DOFG 20% høyere, på 35kr.

Regner med for SOFF Newco at vi åpner 20-40% høyere enn prisingen som benyttes i refin. Det er en bevisst lav prising, men det kommer heldigvis oss aksjonærer til gode i den rettede emisjonen.

I tillegg bør det nevnes at selvsagt vil et imaginært selskap bestående av de 7,5 gjenværende båtene med årlig EBITDA på la oss si 750m-1 mrd prises langt høyere enn skarve 200m, selv om bokført verdi bare er 200m høyere enn gjelda på båtene.

1 Like

I mitt hode blir RemainCo nå meget bra pyntet brud, for oppkjøp eller fusjon. Aker har sikret framtida for sin offshorevirksomhet gjennom Newco (som kanskje blir Aker Offshore eller noe sånt). Så skal han nok ha opp prisen på SOFF før han evt gir slipp der.

1 Like

Ingenting som stopper NewCo fra å kjøpe RemainCo (eller innholdet). De skal jo betale ned betydelig mengde gjeld mens de tjener gress og attpåtil utbytter. Kanskje det på sikt kommer et oppkjøpsbud fra selveste, eller at de fusjonerer det inn igjen. Mange muligheter

1 Like

Alt er mulig, men hvorfor da gå veien om Newco, og ikke bare ordne rubbel og bit innenfor SOFF?

Artig hvordan ting kan snu over natten. Feks har dollarkursen vært et spøkelse, med 2/3 av gjelda i USD. Er ny gjeld i usd eller kroner eller i samme forhold? Med dnb og eksfin som kreditorer, er den vel i kroner?

Er gjelda kun i kroner, er det vel gunstig om krona holder seg svak lenge, og usd ditto sterk. Med inntekter hovedsaklig i dollar er det gull.

Vil tippe mye er i usd for å hedge inntektene som er mye i usd

2 Likes

Fra Twitter:

“Existing Solstad Offshore shareholders will receive: 27% ownership in NewCo through (i) NOK 1.5bn in premoney (NOK 18.3 per share)

Enterprise value for NewCo will be NOK 13.2-13.4bn which is EV/EBITDA 4x/3.8x on 2024e and 3.6-3.2x on 2025e (non-rolling EV). This compares to $SIOFF.OL currently trading at EV/EBITDA ~6x 24/25e on our numbers, and $DOFG.OL at 4.6x/4.1x

existing Solstad Offshore shareholders will retain ownership in “RemainCo” which includes ownership in 7x AHTS and CSV’ plus 50% in the Normand Installer JV (with SBM). This is highly levered (including the Maximus residual claim) with fleet value roughly equal to liabilities”

https://x.com/ed_fin/status/1716368611214774377?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

Fra FB-dagens beste kommentar til Soff løsningen???

5 Likes

Jeg tenker nedsiderisikoen nå er minimal. Så vil tiden vise oppsidepotensialet. Det har blitt mindre, men blue sky var til gjengjeld enormt (rullering til gode betingelser, og om alt klaffet, ikke urimelig om SOFF fikk en mcap på 15-20 mrd). Tar vi 27% av 17.5 mrd på litt lengre sikt i Newco (ikke urimelig, jeg tenker DOFG skal mot 20-25 mrd innen 2 år), så er kun den delen verdt 4,73 mrd et par år ned i løypa. Det er rundt regnet 50 kr på kursen.

Så er restflåten på 7,5 skip heller ikke uten verdi. Med samme verdi per skip vil som ovenfor (17.5 mrd på 35 skip gir 500m per skip), evt sette 450m siden NM er i Newco) får vi 7.5x450m som gir 3.38 mrd.

Til sammen er blue sky nå redusert til drøye 8 mrd for oss vanlige aksjonærer, altså rett i underkant av 100 kr aksjen.

Disse tallene matcher også brukbart med Pareto og andre sine blue sky verdier.

Dette er lek med tall, som viser at blue sky er mer enn halvert ved at nedsiderisikoen er nærmest eliminert, men likefullt med enorm oppside fra dagens nivåer.

Og oppsiden er nå langt mer innenfor rekkevidde enn “gammel” pga refin og ny soliditet og muligheter til ekspansjoner, både oppkjøp, fusjoner og nye båter. Jeg vil endog si det er ganske sannsynlig at vi skal langt opp fra dagens nivåer, slik markedsutsiktene er nå.

2 Likes

NB! Dette regnestykket tar ikke med tilleggsgevinsten til hver av oss om vi bruker tegningsrettene…

1 Like

Key information relating to subscription rights in Solstad Newco in connection with the refinancing of Solstad Offshore

1 Like

Fin startr, forsiktig pluss og nesten 1mill/min omsatt

Ja det ser neste bærre lekkert ut nå. Er faktisk ikke lenge siden vi var under 28.
Begynner kanskje å synke inn at Soff har en lysende fremtid både nye og gamle Soff.

Sikker en del short som skal dekkes inn frem til fredag.