Fearnley kom med analyse/notat denne uka der de ser på multiple og implisitt verdi av Newco og tegningsrettene. DOFG er priset på EV/EBITDA for 2024 på rundt 4.5x, tror jeg, mens SIOFF et vel på over 6x.
I følge Fearnley: På 4x for Newco utgjør det 27 kr for SOFF sin eierandel, og 5 kr på tegningsretten. På 5x er tallene hhv 39 og 13 kr, og for 6x hhv 51 og 21 kr.
Med tallene SOFF selv oppgir, er Newco et meget solid selskap, og jeg er ganske sikker på at vi ser minst 4x ved børsnoteringen. Mao. dagens prising impliserer RemainCo er null verdt, og legger i tillegg inn 15-20% “investeringsselskapsrabatt”.
Så var det RemainCo. Tenker vi på det som et eget selskap (altså uten 27% av Newco), er det høyere giret enn Newco, men etter mitt syn i en betydelig tryggere forfatning enn gamle SOFF, også etter psv salget. Soff sier selv at EBITDA/NIBD vil være på 3,5x i 2024, men allerede i 2025 nede på 2x.
Mao er oppsiden langt større i SOFF med RemainCo, enn i Newco.
Størrelsemessig blir nye SOFF mer som SIOFF, men med en fet andel av Newco i tillegg.
Setter man RemainCo på EV/EBITDA 5x i 2024 (gjeld 3,4 og EBITDA på 1) får vi mcap på 1, 6 mrd, altså ca 20 kr for RemainCo alene. For 2025 (gjeld 2 og EBITDA 1,1) stiger mcap til 3,5 mrd (litt som SIOFF på billigsalg), som utgjør godt over 40 kr aksjen.
Her trengs noen avklaringer fram mot Q1 før markedet vil begynne å prise RemainCo slik, og kanskje lenger. Pt priser markedet RemainCo til ca null, altså EV/EBITDA for 2024 på 3.4.
Poenget er at Newco alene gjør SOFF til et godt kjøp allerede i dag, men den virkelig store oppsiden ligger i RemainCo for SOFF-kursen.