Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Takk. artikkel fra 08. Mai

«Det er satt av to og en halv uke i retten til å behandle saken.»

Burde jo i teorien vært avgjort nå, men tydeligvis ikke siden gjelden fortsatt følger Soff i forbindelse med refinansieringen. Kan være noe ankegreier her som utsetter avgjørelsen.

Utrolig spennende og avgjørende, i positiv forstand dersom bankene vinner frem. Soff har vel tatt høyde for hele claimet i sine bøker.

NM på kontrakt, etter dagens kontrakt, gir vel bidrag på min. +- 180 mill i 2024 og 180 mill i 2025, inkl. Opsjon ut q4 2025? Etter 800k pr dag til NewCo

1 Like

Minst det ja, var det norn som fant Paretos andlag på den kontrakten?

Slik ståa er blir jg ikke overrasket om det blir løsning utenfor rettssalen.

1 Like

Noe slikt, husker ikke helt, men +/-
Uansett faste fine inntekter med godt bidrag til NM ut 2025.
Neste kontrakt kan bli betydelig bedre om markedet fortsetter oppturen. Tipper Solstad regner hjem hele NM i løpet av syklusen.

Usnsett, soff har tatt høyde for worst case, kun oppside igjen avhengig av utfall.

Prospektet klart sannsynligvis i løpet av Q1 2024.
Sier meg at «noen» ønsker litt mer tall på bordet før de slipper denne. Positiv avklaring rundt NM så kan det bli en deal på å slå sammen NewCo/RemainCo før tegning av TR:aksjer i NewCo

Kun spekulasjon fra min side

Fearnley kom med analyse/notat denne uka der de ser på multiple og implisitt verdi av Newco og tegningsrettene. DOFG er priset på EV/EBITDA for 2024 på rundt 4.5x, tror jeg, mens SIOFF et vel på over 6x.

I følge Fearnley: På 4x for Newco utgjør det 27 kr for SOFF sin eierandel, og 5 kr på tegningsretten. På 5x er tallene hhv 39 og 13 kr, og for 6x hhv 51 og 21 kr.

Med tallene SOFF selv oppgir, er Newco et meget solid selskap, og jeg er ganske sikker på at vi ser minst 4x ved børsnoteringen. Mao. dagens prising impliserer RemainCo er null verdt, og legger i tillegg inn 15-20% “investeringsselskapsrabatt”.

Så var det RemainCo. Tenker vi på det som et eget selskap (altså uten 27% av Newco), er det høyere giret enn Newco, men etter mitt syn i en betydelig tryggere forfatning enn gamle SOFF, også etter psv salget. Soff sier selv at EBITDA/NIBD vil være på 3,5x i 2024, men allerede i 2025 nede på 2x.

Mao er oppsiden langt større i SOFF med RemainCo, enn i Newco.

Størrelsemessig blir nye SOFF mer som SIOFF, men med en fet andel av Newco i tillegg.

Setter man RemainCo på EV/EBITDA 5x i 2024 (gjeld 3,4 og EBITDA på 1) får vi mcap på 1, 6 mrd, altså ca 20 kr for RemainCo alene. For 2025 (gjeld 2 og EBITDA 1,1) stiger mcap til 3,5 mrd (litt som SIOFF på billigsalg), som utgjør godt over 40 kr aksjen.

Her trengs noen avklaringer fram mot Q1 før markedet vil begynne å prise RemainCo slik, og kanskje lenger. Pt priser markedet RemainCo til ca null, altså EV/EBITDA for 2024 på 3.4.

Poenget er at Newco alene gjør SOFF til et godt kjøp allerede i dag, men den virkelig store oppsiden ligger i RemainCo for SOFF-kursen.

5 Likes

Dersom ting spiller seg ut slik jeg håper og tror, åpner Newco på rundt 4.5x og en mcap på 8 mrd deromkring iløpet av Q1. Da utgjør det 33 kr Jeg tenker at markedet samtidig kanskje ikke har våknet rundt RemainCo, og SOFF ligger rundt 35-40 kr da.

Så vil nok RemainCo delen begynne å påvirke kursen i løpet av 2024 når tallene til soff fra denne uka faktisk begynner å materialisere seg. Da kan det gå fort til 70-80 kr.

2 Likes

Konklusjonen er at SOFF er grisebillig på dagens nivåer, og i tillegg er svært mye usikkerhet ryddet av veien. OSV markedet globalt må gå til helvete for at dette ikke skal spille seg ut.

2 Likes

Dersom Kistefos og Siem virkelig ønsker en fusjon med Viking eller SIOFF, er tiden NÅ for å kjøpe opp RemainCo. Tilretteleggerne og Aker har jo de facto priset RemainCo til null. De kan legge inn bud på kun RemainCo, eller på hele SOFF med Newco. Vilkårene ligger jo der. Ikke noe problem å komme opp med en løsning som er enda bedre, feks spytte inn 3 mrd i stedet for de 2,25 som Aker spytter inn.

1 Like

Og mens vi spekulerer, ligger altså selskapet kjøpbart på børs til 2 mrd… Aker og Jarsteinen har negativt flertall såvidt, men Kistefos kan være kynisk nok til å legge inn bud som ikke blir akseptert bare for å få opp kursen.

1 Like

Hvilken kurs lar Jarsteinen seg kjøpe for? Kistefos har allerede over 10%. Han kan raide på børs, kjøpe Jarsteinens andel, og være største aksjonær på null komma niks.

1 Like

Jeg ser ikke for meg noen kurs Jarsteinen vil la seg kjøpe ut av familierederiet på igrunn, men det er andre aktører av de større (fortsatt) som nok er kjøpbare- lurer på om IB flagger under 5% nå forresten-ser jo ut som om de ikke ville sitte på aksjer med tegningsretter?

Enig i at det er urealistisk. Posten til IB ligger mer til hugg. Men business er business. Også en del andre poster som som nok kan kjøpes i en fei.

Er nok mange pister på 0.5-1% som kan kjøpes

Fredag 20. flagget Kistefos 10,126 mill aksjer. Tirsdag gikk 1,7 mill ut. Samtidig tok SEB 700k. Jeg tipper han dumpa 1 mill, og satte 700k tilbake hos SEB.

Onsdag står Kistefos med kjøp 2,2 mill,men der er ikke tilsvarende reduksjoner hos SEB eller dnb.

I løpet av uka har både SEB (ca 7 mill før melding) og DNB (4 mill + 1 mill utlånt) flagget at de sitter på null. Postene eies av andre, og en stor del/alt av Kistefos? Til sammen ca 12 mill aksjer.

Legger vi sammen postene per onsdag for Kistefos, SEB og dnb, kommer vi til ca 12,2 mill aksjer, delt på 82,3mill aksjer gir 14,97%…

Ser vi på Kistefos sin melding fredag 20, og handlene deretter, får vi 10,126 mill - 1,7 mill + 2,2 mill = 10, 626 mill. Justert for 700k til SEB, 11,3 mill. Dersom den siste millionen “solgt” tirsdag også var tilbakeførimg til bank, er vi på 12,3 mill, og rett under 15%.

Men det kan selvsagt være både kjøpt og solgt i vanlig marked.

Uansett, jeg synes det blir for tilfeldig at disse ulike regnestykkene alle går opp i ca 12,3 mill, og tenker at Kistefos nå har lagt seg rett under flaggegrensa på 15%.

2 Likes

For øvrig vil det gi Kistefos rett under 5% av Newco gjennom tegningsrettene (12,3 / 63 mill aksjer).

2 Likes

Ex date

Lurer på hvor langt ned mot 18,30 vi skal idag…

Ikke det jeg lurer på. Jeg lurer på om det er kjøp eller vent litt til ?

Mulig det er jeg som ikke har fulgt med, men er det kommet en god forklaring på hvorfor man splitter opp selskapet i old comp med 5-6 båter og new comp?
Er det for holde Maximusproblematikken utenfor newcorp?

Det er mulig antallet kjøpere fyller seg opp. Men ordrebooken sålangt avtegner ikke et bilde om særlig kjøpsinteresse.

Og rett i børspause