Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Ender vi i pluss? Markedet har vært irrasjonelt hele forrige uke. Nå er tegningsrettene ute av verden, og så er det å regne da…

Refinansieringen prissetter Newco til 18,3 kr, men det er premoney. Det er stor forskjell på hva Newco-delen var verdt FØR det kommer i 2,25 mrd i friske penger og resulterende gjeldsreduksjon, forlengelse av lån sikret av Aker med gode betingelser, overtakelse av Normand Maximus til en god pris, RCF på 0,75 mrd. Jeg mener jeg i tillegg så tall som tyder på at Newco vil ha 500m i cash etter gjeldsreduksjonen. Sammen med RCF har det 1,25m. Da er det bare å begynne å regne… Jeg mener Newco alene bør prises minst på EV/EBITDA 4x nå, da det refinansierte selskapet er nå minst like robust som DOFG.

5 Likes

Det betyr at Newco alene forsvarer rundt en mcap på rundt 8mrd, som tilsvarer ca 27 kr på SOFF-kursen (0.275 x 8 mrd = 2.2 mrd, delt på 82 mill aksjer gir 27 kr).

1 Like

Interessant poeng på XI nå-jo mer Sofff aller idag jo mer mener markedet newco er verdt-men Soff eier 27% av newco og burde da stige

1 Like

Ja, det er et paradoks. Litt av det jeg tenker gjør at den ikke burde falle særlig i dag.

1 Like

Tror det var derfor den hentet seg kjappt inn-noen skulle ut for de hadde sikret seg rettene fredag, mens de som har finregnet hadde nok en grense for hvor nært 18,3 den kunne gå før deres mål kom

Saueflokken selger idag,men vil angre når denne begynner å stige igjen.

jeg vil bare se en dobbel bunn her i 3 måneders bildet. Ned å teste 18 igjen

1 Like

Har det kommet noe info om når tegningsrettene må innløses?

Tror det tar litt tid før tegningsrettene skal innløses i NewCo aksjer.

"The subscription rights will be delivered to eligible shareholders’ VPS accounts in connection with the extraordinary shareholders’ meeting in Solstad Newco where it is resolved to approve the equity capital transactions related to the refinancing.

The subscription period shall commence as soon as customary closing conditions have been satisfied and the prospectus has been approved by the Financial Supervisory Authority and published, with the subscription period expiring two calendar weeks after the date of publication of the prospectus, which is expected to be in q1 2024.

Skudeneshavn, October 26, 2023"

SIOFF trader på EV/EBITDA på 5.8x. På litt lengre sikt er det mitt kursmål for mcap RemainCo alene. På 2025-tallene som SOFF har oppgitt (gjeld 2mrd, EBITDA 1 mrd) på mcap opp på 4 mrd for å gi en EV på 6 mrd. Det utgjør rundt 50 kr aksjen.
image

2 Likes

“Sweet spot” er vel midtveis mellom 18,3 og 23 kr (verdsetter RemainCo til null, men det er en annen diskusjon). Differansen er 4,70 kr. Halvparten er 2,35 kr. Altså et fall på 2,35 kr fra fredag er 2,35 kr høyere enn 18,3 kr. Det gir kurs på 20,65 kr.

2 Likes

Tegningsrettene begynner nærme seg verdiløse…

Enten det eller så var sluttkursen fredag irrasjonell - vet ikke om det var banknedsalg eller lignende involvert.

1 Like

Det er likevel noen som har kjøpt aksjer for nærmere 30 mil. snart.

Det er jo egentlig “naturstridig” at vi nærmer oss sluttkurs fredag jf min spøk over om verdiløse tegningsretter-men tror kanskje det har blitt regnet mye på Soff i helgen…

vakuum frem til de kommer nå

den posten på 21,5 virker nesten utømmelig. 30K aksjer fjernet den…

Og der var den tom :wink: Ser vi grønt i dag?

CB og auksjon…

:sweat_smile: Spøkte med en som var ny i SOFF og sa at den ofte var i toppen av taper og vinnerlisten i løpet av samme dag, skal se det slår til nå :rofl: