Mine notater underveis:
Ratene på siste jobbene i Australia høyeste på flere år-Australia kommer tilbake, Soff har sterk tilstedeværelse og satser på Australia
Har bydd inn enda flere skip i Brasil
Ser ingen tegn til særlig med nybygg, antallet skip er stabilt, fremtidsutsiktene bedre enn noensinne muligens
BtB 1.5 sålangt i 2023- (himla sterkt for inntektene har jo økt kraftig i 23 kontra 22-dette vil altså fortsette å øke åpenbart med BtB til 1,5)
Ratene fortsetter å øke og er nå “healthy”- antar det betyr over drift+finans da selvsagt
Med Aker inn og refinansiering, Solstad godt rustet for fremtiden og bedret marked
,
Lite spot-eksponering, alle ahtsene i WA fra spot, alle csver er opptatt-lite ledigt nå, kommer noe ledig kapasitet i 24
Mesteparten av backloggen kommet etter 2022, nesten alle kontrakter fra 21 eller før går ut innen tidlig 2025 som vil bety bedre rater fremover på disse )min kommentar- er ca halvparten av båtene faktisk)
QA
Et management for begge selskapene
Tonjer kjøpes ikke i sin helhet slik jeg trodde, opsjonen på 56% utøves, den er fortsatt under kontrakt-om jeg forstod dette rett?
De byr inn enda flere skip i Brasil enn vi vet om, høye raster-positivt om de får båter inn på ratene som er bydd
Vil ha både term og prosjektjobber, men termratene blir bedre og bedre…
MAximus hadde mye ledigtid i Q3, er 100% femover nå
Installer fortsetter som et godt 50/50 samarbeid med SBM, ingen grunn til å endre
Clipper bydd inn i Brasil med en partner, vil ikke mene noe om tildeling (min kommentar- hinsides positivt om den får jobben til den raten)
Er positiv til mer arbeid i Australia
Ingen endring i tidslinjen for refinansieringen (dvs unnen 2023 ,em blir sikkert Q1-24? tenker jeg)
–
Bra presentasjon imho, fikk svar på alle mine spørsmål