Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Dette er bra, og helt i øvre sjikt av guiding på 7-800 MNOK EBITDA.

Biter meg merke i at LPS nærmest renner over av entusiasme i Letter from CEO: “Solstad is very well positioned for an offshore energy market that represent opportunities going forward. We have a strong industrial partner in Aker. We will operate a fleet that can work both within oil and gas and renewable energy. We have very competent people onboard the vessels and in the onshore organization. Last, but not least, we have a strong balance sheet and support from lenders and shareholders. All in all, the future looks very exciting!”

2 Likes

Og denne- de øker liksom litt på denne biten her hver rapport nå:

In addition, we are building a Service division that enables us to offer other services
to our clients, such as ROVs, tooling, project personnel, engineering support etc.
We foresee a significant service offering growth in the years ahead.

1 Like

Den ordreinngangen er råsterk.

Long term debt, nominated in NOK, is divided by 25 percent NOK and 75 percent USD. At the end of 3Q 2023, fixed interest
agreement loans were entered into for around 5.5 percent of interest-bearing debt.

1 Like

Øhhh whaaaaat?

Normand Tonjer IS will exercise its purchase option under current BB agreement for the vessel “Normand Tonjer”
(currently 56% owned by Company). Purchase of the vessel will be financed through equity and delivery is expected
ultimo 4th quarter 2023.

3 Likes

Altså-remainco kjøper ut Tonjer-det så jeg ikke helt for meg, da tenker jeg den magseis-seismikk-modulen skal av og den skal få krane igjen…eller kanskje de har noe spenendne på gang der med piplaying eller noe…

Fra XI:

den vanlige maximus residual claim warningen er der

men samtidig står det:

The maturity date for the new secured loan will be 3 years from drawdown with possible extension subject to

lenders consent for 1+1 year. The Refinancing also includes an extension of the residual claim related to Normand

Maximus for the same period of time. Solstad Shipholding AS will also if certain conditions materialise, be granted

an option to purchase the claim. Completion of the Refinancing is subject to closing conditions and is expected to

take place around year-end 2023 if the conditions are successfully satisfied.

2 Likes

Er ikke renten her også veldig hyggelig? Må jo utgjøre en fin slant på fremtidig bunnlinje kontra hva den kunne vært. Eller er dette allerede priset inn og antatt?

Er vel ikke renten mennandelen på fast rente? Eller leser jeg det feil?

Var 5.5% of interest bearing debt jeg hadde i tankene. Sirkulerte jo en del høyere satser i ukene forut for løsningen.

1 Like

Installer med kurs mot Ghana

2 Likes

Pareto med oppdatering. Er de nede i flaska? De omtaler EBITDA som 757 MNOK…

HAr prøvd å regne meg frem til hvordan de har 3.8mrd i ordreinngang- dette er de jeg har fått med meg i Q3:
CArioca ombygd PSV-nå brønnstimulering- denneer vanskelig- forlenget til ut 2027 står det, men teller de da med hele periuoden siden det er “fornyet” kontrakt- jeg sier 4 år og 1460 dager på den
Pioneer- csv - 18mnd - 540 dager
Navigator “seasonal contract for 2024” - jeg setter 300 dager på den men er usikker
5 ahtser- 380 dager
Baltic 180 dager
Samson 260 dager
Superior- til Q1-26 men regner de forlengelsen fra nå med nye betingelser eller fra den nåværende gikk ut? Ordlyden i meldingen er " Solstad Offshore is pleased to announce a contract extension " Jeg setter det som en forlengelse fra nåværende som var fast til Q1-24 med MMT Sweden så da setter jeg 2 år og 730 dager. Får da

1460+540+300+380+180+260+730=3850fartøydøgn- med store forbehold. Med en ordreinngang på 3.8mrd virker det noe “lite” for det gir en snittrate på nokså nøyaktig en million men her er jo de 5 ahtsene og den ombygde psven over halvparten g de skal da ikke ha i nærheten av en million… så enten er det noe vi ikke vet, eller så er mine forbehold feil eller så er noen av disse csv-ratene langt over millionen…hmmmm tanker noen?

https://manneblogg.no/solstad-offshore-salg-og-kontrakter-2-halvar-2023/

3 Likes

Husk presentasjon om 25 minutt

1 Like

Ordreboken ser foreløpig fornøyd ut med rapporten

Ute i siste liten her. Har noen link?

NewsWeb (oslobors.no)

1 Like

Mine notater underveis:
Ratene på siste jobbene i Australia høyeste på flere år-Australia kommer tilbake, Soff har sterk tilstedeværelse og satser på Australia

Har bydd inn enda flere skip i Brasil

Ser ingen tegn til særlig med nybygg, antallet skip er stabilt, fremtidsutsiktene bedre enn noensinne muligens

BtB 1.5 sålangt i 2023- (himla sterkt for inntektene har jo økt kraftig i 23 kontra 22-dette vil altså fortsette å øke åpenbart med BtB til 1,5)

Ratene fortsetter å øke og er nå “healthy”- antar det betyr over drift+finans da selvsagt

Med Aker inn og refinansiering, Solstad godt rustet for fremtiden og bedret marked
,

Lite spot-eksponering, alle ahtsene i WA fra spot, alle csver er opptatt-lite ledigt nå, kommer noe ledig kapasitet i 24

Mesteparten av backloggen kommet etter 2022, nesten alle kontrakter fra 21 eller før går ut innen tidlig 2025 som vil bety bedre rater fremover på disse )min kommentar- er ca halvparten av båtene faktisk)

QA
Et management for begge selskapene

Tonjer kjøpes ikke i sin helhet slik jeg trodde, opsjonen på 56% utøves, den er fortsatt under kontrakt-om jeg forstod dette rett?

De byr inn enda flere skip i Brasil enn vi vet om, høye raster-positivt om de får båter inn på ratene som er bydd

Vil ha både term og prosjektjobber, men termratene blir bedre og bedre…

MAximus hadde mye ledigtid i Q3, er 100% femover nå

Installer fortsetter som et godt 50/50 samarbeid med SBM, ingen grunn til å endre

Clipper bydd inn i Brasil med en partner, vil ikke mene noe om tildeling (min kommentar- hinsides positivt om den får jobben til den raten)

Er positiv til mer arbeid i Australia

Ingen endring i tidslinjen for refinansieringen (dvs unnen 2023 ,em blir sikkert Q1-24? tenker jeg)

Bra presentasjon imho, fikk svar på alle mine spørsmål

3 Likes

La inn spm om kommentar på rettsprosessen rundt N. Maximus, men den hadde de nok ikke lyst til å kommentere ytterligere :slight_smile:
Fin presentasjon, men må si de gutta er jo litt stakato på engelsk. Dog bedre og bedre for hver presentasjon :wink: